آخرین وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس
کد خبر: 3745199
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
ایکنا بررسی کرد؛

آخرین وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس

گروه سیاست و اقتصاد – مدت زیادی تا بازگشایی مدارس باقی نمانده و یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در این ایام تهیه لوازم مورد نیاز مدرسه برای کودکان خود است.

آخرین وضعیت بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همواره در سال‌های اخیر، با آغاز سال تحصیلی جدید، به دلیل افزایش تقاضا، شاهد افزایش قیمت لوازم التحریر در کشور بوده ایم. از سوی دیگر وارداتی بودن برخی مواد اولیه لوازم التحریر همچون جوهر خودکار، مغز مداد و... و کمبود نوشت‌افزار در کشور باعث افزایش دوچندان این قیمت‌ها شده است. 

بسیاری از فروشندگان با اشاره به نوسانات قیمت دلار، بروز مشکلات تجاری و تحریم، قیمت بسیاری از کالا‌های خود را بیش از حد معمول افزایش داده‌اند که این افزایش قیمت باعث کم شدن قدرت خرید خانواده‌ها در سطح کشور شده است.

مقدار واردات نوشت افزار در کشور به 40 درصد هم رسیده است
علی باخرد، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با ایکنا در خصوص افزایش قیمت نوشت‌افزار در کشور گفت: افزایش قیمت نوشت‌افزار در کشور به 60 درصد رسیده است؛ علت این افزایش قیمت در توزیع یا بازار نیست بلکه مربوط به واردات و تولید است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئله گرانی در این حوزه وجود دارد اما هنوز با کمبود یا کاهش لوازم‌التحریر مخصوصا در آستانه بازگشایی مدارس در کشور رو به رو نشده ایم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: با وجود اینکه ممکن است منشأ مواد اولیه برخی از کالاهای پرمصرف نوشت افزار مثل خودکار، جوهر، کاغذ و... وارداتی باشند اما خوشبختانه خود این کالاها در داخل کشور تولید می شود. 

باخرد در خصوص امکان احتکار لوازم‌التحریر اظهار کرد: در مورد کاغذ به مساله احتکار برخورد کرده‌ایم اما در خصوص جوهر نه گزارشی در این خصوص دریافت شده است و نه خود ما با موردی رو به رو شده‌ایم.

محمد رستگار، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار مشهد نیز در همین خصوص ادامه داد: در واحد صنفی نوشت‌افزار، هنوز کالاهایی که از قبل موجود بود که در حال عرضه است و کمبودی در این حوزه احساس نمی‌شود. احتمالا این کمبود در بلندمدت دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در تمامی واحدهای صنفی که از خریدهای قبلی موجودی دارند، با وجود نارضایتی این فروشندگان، این کالاها با همان قیمت قبلی به فروش می‌رسد اما مسلماً اگر از افزایش این قیمت‌ها میانگین گرفته شود، این افزایش قیمت تا 60 درصد هم پیش رفته است.

رستگار در خصوص تولید داخلی نوشت‌‌افزار افزود: از سوی کارخانجات این افزایش قیمت صورت گرفته که همین مساله باعث کمبود لوازم‌التحریر در کشور نیز شده است.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار مشهد در خصوص واردات لوازم‌التحریر خاطرنشان کرد: برخی از کالاهای خیلی لوکس همیشه در لیست کالاهای وارداتی بوده است اما به غیر از این کالاها، همان نیاز های اصلی و اولیه لوازم التحریر نیز در کشور رفع نمی شود و هرچه که هم اکنون در حال توزیع در کشور است، شامل موجودی‌های قبلی بوده که با فروش آن جایگزینی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

captcha