ماجرای قطع رابطه با خدا در عرفان حلقه
کد خبر: 3745258
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹

ماجرای قطع رابطه با خدا در عرفان حلقه

رئیس موسسه بهداشت معنوی گفت: عرفان حلقه خدا را پشت درهای بسته می گذارد، بنابر اعتقاد این عرفان، خدا هست ولی به دنیای عدم تعلق دارد و راه به سوی او نداریم؛ در اساسنامه آن نوشته شده انسان نمی تواند عاشق خدا شود، چون از هیچ طریق قادر به فهم او نیست.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: یکی از مسائل مبتلابه جامعه جهانی که متاسفانه به ایران نیز سرایت کرده، ظهور و رشد قارچ گونه انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که می کوشند در دکّان های جعلی آرامش و سعادت کاذب را به انسان آن هم با بهایی گزاف عرضه کنند.

از این رو در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به «عرفان های نوظهور» شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور می کنیم.

در شماره پیشین بیان شد: مدعیان عرفان حلقه از ادبیات میزبان استفاده می کنند ولی معانی دیگری را مد نظر دارند و این معانی تحت عنوان کشف اسرار عرفانی به خورد مخاطب داده می شود، آنها می گویند می خواهیم به شعور کیهانی، عشق و کمال برسیم؛ این تعابیر در ادبیات عرفان حلقه وجود دارد و بعد که وارد آن می شوید، می بینید که منظور از کمال، منظور از قرآن و منظور از خدا چیز دیگری است.

این تفاوت ها آرام آرام مطرح می شود و مخاطبی که جذب شده و اعتماد کرده هرچه جلوتر می رود، فکر می کند که لایه هایی از قرآن را می فهمد، حقایقی از عرفان را می فهمد که تاکنون کسی به او نگفته است؛ این ویژگی در همه عرفان های کاذب دیده می شود.

اما در واقع آنچه که در عرفان حلقه در درجه اهمیت قرار می گیرد این است که می گویند چیزی به اسم شعور کیهانی وجود دارد و باید شما را به آن وصل کنیم تا به کمال برسید، این شعور کیهانی در میان آنها گاهی تحت عنوان جبرئیل معرفی می شود.

در ادامه بخش دیگری از این مباحث تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه عرفان حلقه جریانی با خاستگاه ایرانی است که در کشور ما ایجاد شده  و پیروانی دارد، اظهار کرد: مروجان این عرفان ادعا می کنند که به شعور کیهانی وصل شده اند و می توانند دیگران را هم وصل کرده و قدرت درمانگری، الهامات و آگاهی های ماورائی و کشف قدرت های ماورایی را برایشان ایجاد کنند.

 

وی ادامه داد: محور اصلی بحث در عرفان حلقه اتصال به شعور کیهانی است که اسامی متعددی دارد از جمله هوشمندی کیهانی، هوشمندی الهی، یا شعور الهی؛ گاهی نیز به شعور کیهانی، آگاهی برتر می گویند.

این پژوهشگر عرفان تصریح کرد: این مفاهیم همه یک دلالت و معنا را می رساند. آنها معتقدند شعور کیهانی یک مَلَک است که جهان تضاد را مقرر کرده است و ما نیز در یک جهان تضاد به سر می بریم، جهانی که در آن خوبی و بدی، تاریکی و روشنایی، مومن و کافر و ... هستند و این جهان تضاد تحت اشراف مَلَکی به نام هوشمندی الهی یا شعور کیهانی قرار دارد.

وی ادامه داد: برای درک موقعیت این مَلَک که در اصطلاح عرفان حلقه مطرح می شود باید جهان بینی این عرفان را به صورت اجمالی بررسی کنیم. عرفان حلقه سه طبقه را برای جهان در نظر می گیرد، یک طبقه جهان تضاد ماست، این جهان شامل متضادها است، خوبی و بدی، بهشت و جهنم، روشنایی و تاریکی، مومن و کافر و این چرخه دوقطبی یا جهان تضاد شامل این دنیا و دنیای بعد از آن یعنی قیامت، بهشت و جهنم و کل معاد می شود و قبل از این جهان هم مراتب و جهان های دیگر داریم که آنها را پشت سر گذاشته ایم و چیزی از آن یادمان نمی آید و لذا در موردش صحبت نمی کنیم.

رئیس موسسه بهداشت معنوی در ادامه بیان کرد: آنها می گویند اکنون در جایی قرار داریم که زمان و مکان و تضاد در آن هست و بعد از این مرحله به دنیای بعدی می رویم که زمان و مکان از آن برداشته می شود و همه این موارد در چرخه جهان دوقطبی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: اما جایی هم هست که از جهان دوقطبی خارج شده و و بهشت و جهنم و معاد  را هم پشت سر گذاشته و به ماوراء می رسیم. این ماورا جهان تک قطبی است و در آن دیگر خوب و بد وجود ندارد بلکه همه موجودات ساکن در این جهان خوب محض هستند و همه موجودات هم قبل از اینکه به این جهان بیایند، آنجا بوده اند.

مظاهری سیف بیان کرد: به اعتقاد پیروان عرفان حلقه، بالای جهان تک قطبی جهان هیچ قطبی یا جهان عدم قرار گرفته است، آنها معتقدند که خدا آنجاست، می گویند خدا نه خوب است نه بد، هیچ کدام از این اوصاف را پیدا نمی کند و به جهان هیچ قطبی تعلق دارد و ما اصلا راهی برای شناخت و درک خدا نداریم چون او هیچ قطبی است و نام و نشان و صفتی از او پیدا می کنیم.

وی تاکید کرد: حتی گاهی برای این ادعا به آیه «سُبحٰنَ اللَّهِ عَمّا يَصِفونَ» استناد می کنند. آنها می گویند مطابق این آیه خداوند قابل وصف نیست و هیچ نام و نشان و صفتی ندارد در حالی که این آیه اصلا معنای دیگری دارد، اول باید آیه را بخوانیم، بعد از این آیه خداوند فرموده است: «و إِلّا عِبادَ اللَّهِ المُخلَصينَ»؛ پس خدا قابل توصیف، شناخته شدنی است و غایب نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: البته کُنه ذات خدا را کسی نمی تواند بشناسد و آن قدر تا رسیدن به این درجه، جلوه ها و اوصاف معارف خداوند زیاد است که اصلا کسی به آنجا نمی رسد، محدودیت معرفت الهی در واقع نامحدودیت است و تا بی نهایت فرصت دارید که خدا را بشناسید، لذا خداوند در این اوصاف تغییرناپذیر است.

این پژوهشگر عرفان و سبک زندگی ابراز کرد: بنابر این منظور آیه شریفه «سُبحٰنَ اللَّهِ عَمّا يَصِفونَ» ناشناخته بودن و غیرقابل توصیف بودن خدا نیست، اما پیروان عرفان حلقه بعد از ذکر آنچه که عنوان شد حتی خدا را از دایره عرفان شان بیرون می گذارند و عرفان بدون خدا به وجود می آید، عرفانی که در آن خدا هست اما پشت درهای بسته قرار دارد. عرفانی که خدا هست ولی به دنیای عدم تعلق دارد و راهی به سوی او نداریم، در اساسنامه عرفان حلقه نوشته شده که انسان نمی تواند عاشق خدا شود چون از هیچ طریق قادر به فهم او نیست.

رئیس موسسه بهداشت معنوی تاکید کرد: این در حالی است که بنابر آموزه های اسلام همه عالم راه های درک خدا است، همه عالم جلوه های الهی و تماشای آیات و اسما خداوند است و چیزی نیست که راهی به سوی خدا نداشته باشد، این واقعیت دارد و ما در عرفان حقیقی آن را می فهمیم، اما در عرفان های کاذب می بینیم که تفسیر و برداشت دیگری از قرآن کریم صورت می گیرد که هیچ ربطی به واقعیات عالم ندارد.

انتهای پیام

captcha