حج 97 باشکوه و بسیار مطلوب برگزار شد/ امکان‌سنجی اعزام به عمره مفرده
کد خبر: 3745284
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
محمدی:

حج 97 باشکوه و بسیار مطلوب برگزار شد/ امکان‌سنجی اعزام به عمره مفرده

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که حج 97 باشکوه و بسیار مطلوب برگزار شد، گفت: در صورت محقق شدن خواسته‌های ایران، تضمین امنیت و حفظ عزت زائران ایرانی از سوی عربستان و تأیید نهایی این موارد در قالب یک توافق‌نامه آماده اعزام زائران به سفر عمره هستیم.

رد نشودبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت در بازگشت ازعربستان با بیان اینکه حج امسال حج بسیار مطلوب، آرام و توأم با رضایتمندی حجاج بود، گفت: تا روزشنبه، 17 شهریورماه، ۷۰ درصد حجاج به کشور بازگشتند.

وی افزود: امسال بیش از ۸۶ هزار ایرانی به حج تمتع مشرف شدند که حدود ۵۵ هزار و ۵۰۰ حاجی به میهن بازگشتند و ۱۳ هزار زائر دیگر در مدینه و ۱۷ هزار و ۵۰۰ زائر در مکه نیز تا ۲۴ شهریورماه، به کشور باز می‌گردند.

محمدی یکی از دلایل موفقیت و رضایتمندی زائران از حج ۹۷ را برنامه ریزی و زمان‌بندی دقیق و منظم سازمان حج و زیارت دانست و با اشاره به مؤثر بودن همراهی و همکاری حجاج در رعایت این زمان بندی‌ها، افزود: آسیب شناسی حج در سال‌های گذشته، آموزش زائران و اطلاع رسانی به موقع از دیگر دلایل برگزاری حجی باشکوه در سال 97 بود، در مورد پروازها هم باید بگویم نیمی از پروازهای بازگشت زائران توسط هواپیمایی ایران ایر و نیمی دیگر توسط هواپیمایی سعودی انجام شده که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی در بازگشت حجاج وجود نداشته است و برنامه‌ها به صورت روان در حال انجام است تا ۳۰ هزار زائر دیگر به سلامت به کشور بازگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون ۱۰ زائر ایرانی به دلیل کهولت سن و بیماری به دیار باقی شتافتند، گفت: این آمار در مقایسه با سال گذشته که 25 نفر بود بسیار کمتر است و به خانواده‌های این زائران تسلیت می‌گوییم.

محمدی درخصوص امکان راه اندازی عمره مفرده افزود: در صورت محقق شدن خواسته‌های ایران، تضمین امنیت و حفظ عزت زائران ایرانی از سوی عربستان و تأیید نهایی این موارد در قالب یک توافقنامه آماده اعزام زائران به سفر عمره هستیم، هم اکنون در حال مذاکره با مسئولان حج عربستان هستیم و در صورت محقق شدن موارد خواسته شده از سوی ایران، مشکلی در زمینه مسائل اجرایی سفر عمره نداریم.

یادآوری می‌شود؛ امسال بیش از ۸۶ هزار نفر از زائران از ۱۹ ایستگاه پروازی به حج تمتع مشرف شدند. نخستین گروه از زائران روز ۲۷ تیرماه، به مدینه منوره وارد شددند. پرواز برگشت زائران از طریق فرودگاه جده به ایران از چهارم شهریورماه آغاز و همچنین پرواز خروج زائران از مدینه به کشورمان از پنجم شهریورماه آغاز شده است.

انتهای پیام

captcha