ضرورت معرفی منابع عاشورایی/ جامعه به متون پالایش شده درباره اهل بیت(ع) نیازمند است
کد خبر: 3745412
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸

ضرورت معرفی منابع عاشورایی/ جامعه به متون پالایش شده درباره اهل بیت(ع) نیازمند است

گروه معارف - محمدرضا سنگری با بیان اینکه شناساندن منابع عاشورایی به سبب گره خوردگی عمیق آن با مردم یک ضرورت است، بیان کرد: درباره ائمه دیگر هم لازم است این کار صورت بگیرد تا متن پیراسته و پالایش شده در اختیار مردم قرار گیرد.

شناساندن منابع عاشورایی به سبب گره خوردگی عمیق آن با مردم یک ضرورت است/نیاز جامعه به متون پالایش شده درباره اهل بیت(ع)

به گزارش ایکنا از خوزستان، جلسات تخصصی منبع شناسی عاشورایی از سال 1384 تاکنون به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری فرهنگ عاشورا در دزفول با حضور محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر عاشورایی تشکیل می‌شود. حاصل این جلسات که با بررسی مقتل ابومخنف آغاز شد، بررسی بیش از 50 عنوان کتاب عاشورایی و چاپ  7 کتاب با عنوان «عاشورانگاران» است.

در هر یک از این جلدها، حدود 10 منبع بحث و بررسی شده است. در این میان برخی از جلدها به نقد کتاب یا موضوعی معین اختصاص داده شده است. جلد هفتم این مجموعه ارزشمند اخیرا توسط انتشارات اندیشه مولانا به چاپ رسیده است؛ بررسی ماجرای شهادت طفل شیرخوار در مقاتل مختلف، اهداف امام حسین(ع) از منظرعلمای شیعه، بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار از جمله موضوعات این جلد از مجموعه عاشورانگاران است. 

متن زیر گفتگوی ایکنای خوزستان با محمدرضا سنگری محقق و مؤلف آثار عاشورایی درباره این مجموعه و ضرورت منبع شناسی در زمینه زندگی سایر ائمه(ع) و نقد و بررسی آثار نوشته شده در این حوزه است. 

نام امام حسین(ع) مختص محرم نیست
محمدرضا سنگری با اشاره به جلسات منبع شناسی عاشورایی گفت: عاشورا و شخصیت حضرت اباعبدالله(ع) به سبب گستردگی و گره خوردگی عمیق آن با مردم - ما می دانیم - گاهی چندین ماه سال را در بر می‌گیرد و مردم با محرم زندگی می‌کنند و چنان با زندگی مردم ما گره و پیوند خورده که گاهی وقت‌ها در تمام سال به موضوع عاشورا و حضرت اباعبدالله(ع) می‌پردازند. چندین ماه پیش از اینکه محرم باشد، مثلا به راهپیمایی اربعین و محافل و مجالس فکر می‌کنند، جز اینکه نام امام حسین(ع) مختص این ایام نیست، در تمام سال هست، این است که شناختن و شناساندن منابعی که می‌تواند به اهل منبر، ذاکران و مداحان و همه کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند، کمک کند یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: ما به این موضوع پرداختیم و بیش از ده سال است که در این زمینه کار در حال انجام است و نزدیک 150 جلسه منبع شناسی عاشورایی تاکنون برگزار شد که تعدادی از آنها به شکل کتاب با عنوان عاشورانگاران یعنی کسانی که عاشورا را نگاشته‌اند، چاپ شده است. تاکنون 7 جلد آن چاپ شده است، معمولا هر چند منبع را دوستان ما در یک کتاب معرفی می‌کنند. به این شکل که بحث‌ها را پیاده می‌کنند، می‌بینم و بعد عرضه می‌شوند. 

ضرورت انجام پژوهش‌ در آثار مربوط به سایر ائمه(ع)
این محقق عاشورایی در باب ضرورت انجام چنین پژوهش‌هایی در آثار مربوط به سایر ائمه(ع) بیان کرد: درباره ائمه دیگر هم لازم است این کار صورت بگیرد؛ اما به گستردگی عاشورا و صحبت از اباعبدالله الحسین(ع) نیست، اما در باب آنها هم لازم است چنین کارهایی صورت گیرد، یعنی مثلا منابعی که معدود و محدود است درباره امام جواد(ع)، یا امام هادی(ع)، یا امام حسن عسکری(ع) لازم است بحث و بررسی شوند. یا کتاب‌هایی که در این سالها درباره این شخصیت‌ها، چه در حوزه کودک و نوجوان - که بسیار اندک است - و چه در حوزه بزرگسال نگاشته شده است، نیازمند آن است که توسط کسانی که مطالعات عمیق، دقیق و ژرف در حوزه شناخت اهل بیت(ع) دارند، بحث و بررسی شود. 

نویسنده آیینه‌داران کربلا افزود: حداقل من معتقدم به چند شخصیت باید بیشتر پرداخت، اول خود حضرت اباعبدالله(ع) است که منبع درباره ایشان بسیار زیاد است، مقاتل بسیار زیاد است، بعد از ایشان حضرت زهرا(س) است، به سبب اینکه ایام فاطمیه را داریم که نسبتا ایام طولانی هم هست، بعد از رحلت پیامبر بزرگوار(ص) کمی بعد، جامعه شیعی ما نزدیک به دو ماه تقریبا به این مسأله می‌پردازد که نیاز است منابعی که در مورد حضرت زهرا(س) است، نقد و بحث و بررسی شود، پالایش داده شود و آنچه مناسب‌تر است در اختیار جامعه قرار بگیرد. 

سنگری در پایان خاطرنشان کرد: بعد از حضرت زهرا(س) آثار موجود درباره پیامبر(ص)، حضرت امیرالمؤمنین(ع) و ائمه دیگر نیز لازم است در معرض نقد و بحث و بررسی قرار بگیرد تا یک متن پیراسته و پالایش شده در اختیار مردم قرار بگیرد.

انتهای پیام

captcha