دلایل موفقیت گروه‌های تواشیح خوزستان از زبان «ناصر دغاغله»/ توجه به سلیقه شنونده و توانایی اعضا در آهنگسازی
کد خبر: 3745426
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵

دلایل موفقیت گروه‌های تواشیح خوزستان از زبان «ناصر دغاغله»/ توجه به سلیقه شنونده و توانایی اعضا در آهنگسازی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ناصر دغاغله، آهنگساز گروه‌های تواشیح با اشاره به دلایل مختلفی که موجب موفقیت گروه‌های تواشیح خوزستان شده است، گفت: آهنگسازی تواشیح باید سلیقه شنوندگان را کسب کرده و منطبق با آن باشد که هم اعضای گروه و هم شنوندگان راضی باشند.

دلایل موفقیت گروه‌های تواشیح خوزستان از زبان «ناصر دغاغله»/ توجه به سلیقه شنونده و توانایی اعضا در آهنگسازی

به گزارش ایکنا از خوزستان، 4 گروه تواشیح از استان خوزستان به مرحله نهایی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم راه یافتند. موفقیت‌های چند سال اخیر این گروه‌ها در عرصه کشوری این را ثابت می‌کند که خوزستان در تواشیح صاحب سبک ‌و دارای جایگاهی محکم است.

هنر دینی تواشیح برای موفقیت در مسابقات و کسب مقبولیت میان مردم باید مؤلفه‌هایی همچون شعر، لحن، تناسب لحن و توانایی اعضای گروه و ... را در خود داشته باشد؛ حقیقت برتری گروه‌های تواشیح طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده این مطلب است که تواشیح خوزستانی‌ها به رتبه بی‌رقیب دست یافته و افراد حاضر در آن می‌توانند به عنوان صاحب‌ نظران این عرصه نظرات کارشناسی خود را بیان کنند و نمونه و الگوی مناسبی برای دیگر گروه‌ها باشند.

همچون سال گذشته گروه‌های تواشیح خوزستانی در این دوره از مسابقات هم در مرحله مقدماتی و هم در مرحله نیمه‌نهایی با کسب رتبه‌های برتر درخشیدند. ناصر دغاغله آهنگساز سه گروه تواشیح العباد، میعاد و آل یاسین عین دو بود که توانستند به مرحله نهایی راه یابند.

ناصر دغاغله، آهنگساز گروه‌های تواشیح در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای خوزستان با بیان اینکه تواشیح برپایه آهنگ استوار است، اظهار کرد: آهنگسازی تواشیح یک کار فنی و تخصصی است که قواعد خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه در مسابقات تواشیح که در کشور برگزار می‌شود معمولاً تواشیح خوزستان از جایگاه‌های ویژه‌ای برخوردار است، افزود: فضای حاکم بر مجامع عمومی خوزستان همواره مبنی بر استقبال از تواشیح است و انتظار دارند که اجرای تواشیح در بهترین سطح باشد، چون گروه‌های قدیمی خوزستان این انتظار را بالا برده‌اند. سطح شنیداری مردم خوزستان بالا است و این آمادگی را دارد که تواشیح‌های فنی را بشنود.

آهنگسازی تواشیح منطبق بر سلیقه شنونده و توانایی اعضای گروه باشد

دغاغله ادامه داد:‌ بنابراین آهنگسازی تواشیح باید سلیقه شنوندگان را کسب کرده و منطبق با آن باشد که هم اعضای گروه و هم شنوندگان راضی باشند؛ در سوی دیگر مسابقات قرار دارد که قوانین خاص خودش را دارد و باید در چارچوب آئین‌نامه مسابقات آهنگ ساخته شود. گروه ثقلین که از پایه‌گذاران تواشیح در ایران بودند و بعدها هم تشکیل گروه سبطین در این عرصه باعث شد که نقشه راهی برای تواشیح ترسیم شود.

این فعال قرآنی به این امر اشاره کرد که تواشیح گروه‌های خوزستان در بین اهل فن معروف است و آن را سبک خوزستانی می‌گویند. این سبک مورد توجه محافل کشور هم واقع شده است.

بیشتر گروه‌های تواشیح کشور چشم به مسابقات تواشیح دارند

وی با تأکید بر اینکه امروز بیشتر گروه‌های تواشیح کشور چشم به مسابقات تواشیح دارند، افزود: گروه‌های خوزستانی چون از نظر صوت و لحن قوی هستند نیاز دارند با یک تواشیح قوی وارد عرصه شوند. شاهد بودیم که در چند سال اخیر گروه‌ها، موفقیت‌های خوبی در سطح کشور کسب کردند و قطعاً نقش آهنگسازی در این بین واضح و آشکار است.

دغاغله در پاسخ به این پرسش که چگونه به سلیقه مردم رسیده و در آهنگسازی آن را به کار می‌برد؟ گفت: سبک‌های مختلفی در جهان در تواشیح وجود دارد که ما آنها را با توجه به تجربه‌ای که طی این سال‌ها بر اثر اجرای زیاد تواشیح که ما در محضر استاد دغاغله گذراندیم و تجربه‌ای که از اجراهای بسیار زیادی داشتیم به دست آوردیم. مردم بعد از شنیدن اجراها اظهارنظرهای مختلفی داشتند و جامعه قرآنی هم که شنوندگان تخصصی هستند نظرات خود را بیان می‌کنند، اینها همه کسب تجربه است.

وی ادامه داد:‌ در آهنگسازی تواشیح باید به انتخاب شعر، توانایی گروه که از عهده چه نوع آهنگ و لحنی برمی‌آید، صدای زیر و بم، هارمونی، فاصله‌ها، تکخوانی، نوع صدا، ترکیب صدا، نوع تحریرها، تقسیم کردن فرازهای تواشیح بین اعضا ... دقت داشت چراکه اینها اجزای تشکیل دهنده و فنی یک تواشیح هستند.

دغاغله درباره این موضوع که چه عواملی بازدارنده موفقیت‌های گروه‌های تواشیح خوزستانی است؟ گفت:‌ عدم توجه به آئین‌نامه مسابقات و توجه به چارچوب آن، عدم استفاده از اشعار خوب و مناسب، استفاده از تواشیح نامتناسب با توانایی اعضای گروه، عدم استقبال جامعه و نبود شنونده خوب از جمله عواملی است که می‌تواند مانع پیشرفت گروه تواشیح شود. اگر شنونده خوب نباشد باید فرد در چارچوب خانه برای دل خودش بخواند که البته ما این مورد را در خوزستان نداریم و شنونده‌های ما خوب و فنی هستند.

انتهای پیام

captcha