احتمال بروز بیماری‌های عفونی میان حجاج
کد خبر: 3745461
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

احتمال بروز بیماری‌های عفونی میان حجاج

گروه اجتماعی ـ متخصص بیماری‌های عفونی کهگیلویه و بویراحمد از احتمال شیوع برخی بیماری‌ها در بین حجاج بازگشته از حج هشدار داد.

احتمال بروز بیماری‌های عفونی میان حجاج

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدرضا نیکبخت، متخصص بیماری‌های عفونی کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 18 شهریورماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع در بین حجاج برگشته از حج به ویژه افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان و ناراحتی‌های مفصلی بیماری عضلانی و اسکلتی به علت پیاده روی مسافت‌های زیاد با دمپایی است.
وی با بیان اینکه حجاج بعد از بازگشت باید برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی فعالیت داشته و نرمش‌های سبک را انجام دهند، افزود: حجاج مبتلا به دیابت نیز به دلیل پیاده روی‌های طولانی ممکن است دچار زخم‌هایی در اندام تحتانی شوند لذا برای جلوگیری از کهنه شدن زخم و مزمن شدن آن باید به پزشک مراجعه کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی کهگیلویه و بویراحمد بیماری‌های گوارشی شامل یبوست، نفخ و اسهال را از جمله بیماری‌های رایج در بین حجاج به علت تغییر رژیم غذایی و آب و هوا بیان کرد و گفت: توصیه می شود افراد مبتلا به این نوع بیماری‌ها پس از بازگشت از سفر حج از رژیم غذایی سبک مانند سوپ و مایعات و همچنین سبزیجات و میوه‌ها استفاده کرده و از مصرف غذای چرب و سنگین خودداری و در صورت داشتن اسهال خونی، تب، دل درد و دل پیچه به پزشک مراجعه کنند.
نیکبخت عفونت‌های کلیوی و مجاری ادراری را از دیگر بیماری‌های شایع در بین حجاج عنوان و ابراز کرد: دلیل شیوع این نوع بیماری در بین حجاج گرمای عربستان، پیاده روی‌های طولانی، تعریق، کم مصرف کردن مایعات وعلائم آن که عفونت‌های قارچی در چین‌های بدن ماند کشاله ران و زیر بغل و داشتن سوزش ادراری، تب و لرز است که در صورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنند.
وی یکی دیگر بیماری‌های رایج در بین حجاج که بیشترین آمار مراجعه به کلنیک‌های پزشکی در عربستان را هم داشته بیماری عفونت‌های ویروسی و تنفسی دانست و تصریح کرد: دلیل شیوع این بیماری گرما زدگی و سرماخودگی ناشی از بیماری‌های تنفسی و ویروسی بوده و حجاج بعد از بازگشت در صورت داشتن سرفه، تنگی نفس و درد در قفسه سینه حتما به پرشک مراجع کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این افراد ولیمه خود را به تعویق انداخته و از روبوسی، دست دادن با افراد خودداری کنند و از ماسک استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار نیز ماسک خود را تعویض کنند.
انتهای پیام

captcha