آموزش عالی در ایران دچار تفکیک است/ درنظرگیری ارتباط بالفعل دانش و صنعت در بودجه‌ریزی
کد خبر: 3745475
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
رئیس دانشگاه تهران:

آموزش عالی در ایران دچار تفکیک است/ درنظرگیری ارتباط بالفعل دانش و صنعت در بودجه‌ریزی

گروه دانشگاه ــ نیلی احمدآبادی در نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه وظیفه خود می‌دانند در خدمت جامعه باشد، تصریح کرد: امسال بودجه را به گونه‌ای طراحی کنیم که ارتباط بالفعل دانش و صنعت مورد توجه قرار گیرد دانشگاه‌ها به واسطه ارتباط با صنعت بتوانند بودجه دریافت کنند.

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت

به گزارش ایکنا؛ نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و روسای پارک‌های علم و فناوری صبح امروز دوشنبه، ۱۹ شهریورماه با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در آغاز مراسم ضمن خیرمقدم گفت: در شرایطی که آحاد جامعه با یک بحران ذهنی و عدم اطمینان به آینده روبرو شده، لازم است همفکری جدی بین دولت و مجموعه‌هایی که می‌توانند مولد برون‌رفت از شرایط فعلی باشند و انقلاب را از این گردنه مهم عبور دهند همفکری با دانشگاه‌ها بیشتر صورت گیرد. این چندمین جلسه‌ای است که تشکیل شده و امیدواریم نتایج مطلوبی حاصل شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی در زمینه اقدامات انجام شده پرداخت و اظهار کرد: نخستین گامی که مقدمات آن برداشته شده، سازماندهی تشکیل اعضا و کارگروه‌هایی با حضور اعضای دولت و دانشگاهیان برای آرامش بخشیدن به جامعه با تاسیس دفتری در دولت است، سازماندهی مراکز دانشگاهی با سایر دستگاه‌های حکومتی، اعطای ماموریت‌های کلان به موسسات و دانشگاه‌ها، به‌کارگیری ظرفیت‌های اساتید در روابط بین‌الملل، کمک به رفع موانع بخش تولید و افزایش تربیت نیرو‌های خلاق و کارآفرین، تلاش برای ایجاد اشتغال وظیفه دانشگاهیان از جمله این اقدامات است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: بازگرداندن اجباری بودن شریک دانشگاهی در همه طرح‌های بزرگ و بین‌المللی، طرح ۲+۲ که به نظر می‌رسد این روش مناسبی برای انتقال دانش و فناوری به کشور است، واگذاری امور دانشگاه‌ها به خود آنها، تسهیل فرایند‌های رابطه اساتید داخلی و خارجی با توجه به تنگناها، قرارگیری ۵ دانشگاه در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان از دیگر رویداد‌های صورت گرفته است، امیدواریم شاهد آثار خوب این رویداد‌ها در جامعه باشیم.

نیلی احمدآبادی

نیلی احمدآبادی در ادامه در پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی عنوان کرد: دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با دولت دارند و همواره هنگامی که با مشکلات مواجه می‌شویم مسائل مرتبط با دانشگاه‌ها را با آن‌ها مطرح می‌کنیم. البته مسائلی که مطرح می‌شود بخشی از مسائل مهمی است که باید دانشگاه‌ها در آن ورود کنند. دانشگاه باید از مسائل روزمره رها شوند و در خدمت جامعه درآید، لذا باید الگوی کاملی برای اداره دانشگاه‌ها داشته باشیم.
 
رئیس دانشگاه تهران افزود: مسئله خوابگاه و تغذیه یکی از مسائل مهم روسای دانشگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی است، در حالی که اگر ظرفیت دانشگاه‌ها را نگاه کنیم بسیار بالاتر از این حد است.

وی افزود: آموزش عالی در ایران تکه تکه شده و در حکمرانی در این حوزه دچار تفکیک هستیم و این به صلاح نیست؛ در بعضی کشور‌ها علم و فناوری توام هستند، ولی در عمل در داخل کشور این گونه نیستیم؛ بیشترین دغدغه در حوزه آموزش عالی در ایران حوزه آموزش است، لذا در بالفعل درآوردن دستاورد‌های کلان دانشگاه‌ها ضعیف هستیم. کارخانجاتی که سی سال است کار می‌کنند با یک تحریم نباید تعطیل شوند. تمام موفقیت صنعت دفاعی ناشی از همراهی صنایع دفاعی و حوزه دانش است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه اعلام می‌کنیم دانشگاه‌ها وظیفه خود می‌دانند در خدمت جامعه باشند، تصریح کرد: امسال بودجه را به گونه‌ای طراحی کنیم که ارتباط بالفعل دانش و صنعت مورد توجه قرار گیرد دانشگاه‌ها به واسطه ارتباط با صنعت بتوانند بودجه دریافت کنند.
 
وی با اشاره به بحث اشتغال بیان کرد: فکر می‌کنیم اشتغال پایدار و مفید بدون حضور دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد؛ زمانی بین تکنولوژی دانش و صنعت مرز بود امروز مسیر صنعت از حلقه دانشگاه می‌گذرد، حجم فعالیت‌های نوآورانه نشان از نقش دانش دارد در هر طراحی الگوی اشتغال حتما دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.
 
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مشکل ترمیم بودجه و افزایش نرخ ارز اظهار کرد: دانشگاه‌ها در حوزه بین‌المللی فعالیت دارد، هیچ کشوری به لحاظ علمی مستقل نیست لذا اگر نتوانیم دانشجویان دکتری و اساتید را برای فرصت مطالعاتی بفرستیم به مشکل می‌خوریم.

وی با تاکید بر ضرورت حل مشکل ارز دانشگاهی تصریح کرد: حتی در زمان جنگ، دولت ارز بورسیه دانشگاه‌ها را پرداخت کرد. پس از جلسه‌ای که با دولت و آقای جهانگیری داشتیم، کمیته‌هایی بین دانشگاه‌ها تشکیل شده و در حوزه‌های مختلف سرمایه‌های اجتماعی اقتصاد و ... اگر مراکز و دستگاه‌ها علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها باشند این امکان در دانشگاه‌ها فراهم است.
 
انتهای پیام
captcha