اقدامات ناملموس وزارت ارشاد در بازار کاغذ/ افزایش قیمت منجر به توقف تولید می‌شود
کد خبر: 3745479
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
فریدون عنوان کرد:

اقدامات ناملموس وزارت ارشاد در بازار کاغذ/ افزایش قیمت منجر به توقف تولید می‌شود

گروه ادب ــ مدیر انتشارات «محراب قلم» گفت: تاکنون اقدامات وزارت ارشاد در بازار کاغذ ملموس نبوده و قیمت‌ها هچنان صعودی است و این روند منجر به توقف تولید خواهد شد.

اقدامات ناملموس وزارت ارشاد در بازار کاغذ/افزایش قیمت منجر به توقف تولید می‌شود عبدالعظیم فریدون، مدیرانتشارات «محراب قلم» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مشکل کاغذ و تولید کتاب گفت: ما مشکلی در رابطه با عرضه آثارمان نداریم و تاکنون نیز هیچ اختلالی حتی در تولید کتاب‌ها نداشتیم، روند تولید اندکی کند شده، اما به دلیل اینکه سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنیم؛ از این رو بخشی از موجودی و ذخیره کاغذی که داشتیم، آثارمان را تولید می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در رابطه با کاغذ به دلیل ذخیره‌ای که داشتیم، مشکلی چندانی وجود نداشت، جز کمبود زینک که اکنون قیمت آن سه برابر شده است، ادامه داد: اگر وضع به این ترتیب ادامه یابد از نیمه دوم سال دچار مشکل می‌شویم؛ چرا که ذخیره کاغذ تمام خواهد شد. اما فعلاً تا زمانی که فضا به آن اندازه ملتهب نشده، تولیداتمان را انجام می‌دهیم و فشار آوردیم که به سرعت و در حد توان و بضاعتمان با مواد اولیه‌ای که داریم کارهایمان را چاپ کنیم و دست نگه نداشتیم که روزی گرانتر شود و یا مواد اولیه را احتکار نکرده‌ایم؛ از این رو مثل سال‌های قبل عمل می‌کنیم و شرطی برای عرضه نداریم.
فریدون با بیان اینکه امیدواریم مشکل اقتصادی رفع شود، افزود: طی مدتی که تغییرات قیمتی زیادی را شاهد بودیم، تغییر قیمت کتاب‌ها بسیار اندک و در حدود 20 -25 درصد بوده؛ چرا که اکنون که کشورمان دچار مشکل شده، باید این تغییرات قیمتی اندک باشد تا مشتریان هم بتوانند به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر این طور ادامه پیدا کند، چه آینده‌ای را برای حوزه نشر پیش‌بینی می‌کنید، عنوان کرد: برای ما که بخش عمده کارمان کتاب‌های مرجع و دایرةالمعارف است، مشکلات بیشتر است؛ چرا که کاغذ این کتاب‌ها گلاسه بوده و یارانه شامل آن نبوده و با ارز دولتی وارد نمی‌شود و تولیدات آن نیز زمان‌بر است؛ از این رو اگر این اتفاق بیفتد یا باید تولید متوقف شود و یا قیمت‌ها افزایش یابد که علاقه‌مند نیستیم این اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: یک اثر مرجع حدود 15 سال زمان ‌می‌برد تا تولید شود و اگر بخواهیم کاغذ گلاسه بخریم، بسیار سخت خواهد بود و امروز اگر تولید داریم به دلیل همین ذخیره است و اگر در آینده نزدیک تمام شود و بخواهیم این کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های کودک چهاررنگ و یا مرجع را تولید کنیم؛ قادر نخواهیم بود و در این صورت یا باید مثل سایر ناشرین کار را متوقف کنیم و یا قیمت‌ها را افزایش دهیم که هیچکدام برای نشر خوب نیست.
وی در ادامه درباره اقدامات وزارت ارشاد در رابطه با مشکل کاغذ گفت: به نظرم کار تخصصی انجام نمی‌شود، حرکت‌‎هایی بوده اما این روند تخصصی نیست و شاید چیزی که نیت آن را دارند و شیوه‌ای که پیش گرفته اند و قصد خیر دارند، تحقق خارجی پیدا نکند؛ چرا که نه وارداتی صورت گرفته و نه گشایش اعتباراتی انجام شده است. اکنون بیش از یک ماه زمان برده و هنوز کاری انجام نشده است؛ در واقع این اقدامات در بازار کاغذ ملموس نبوده است.
مدیر انتشارات «محراب قلم» گفت: کاغذهایی که عنوان شد احتکار بوده و کشف شده، هنوز معلوم نیست که در کجا و چگونه توزیع شده است، کاغذ نه تنها قیمتش پایین نیامده که بالا هم رفته و کاغذ 70 گرمی 4.5 ورقی 165 هزار تومان شده است؛ از این رو به نظر می‌رسد بدنه ای که برای کارگروه کاغذ انتخاب شده حداقل در بخش کاغذ تحریرکارشناسی نیست، و اگر متخصص این کار حضور نداشته باشد خروجی مطلوبی حاصل نخواهد شد.
انتهای پیام

 

captcha