ماموریت اصلی دانشگاه‌ها در روزمرگی‌ها فراموش شده است/ لزوم ارتباط ارگانیک دانشگاه‌ها با دستگاه‌ها
کد خبر: 3745564
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
حسین سلیمی:

ماموریت اصلی دانشگاه‌ها در روزمرگی‌ها فراموش شده است/ لزوم ارتباط ارگانیک دانشگاه‌ها با دستگاه‌ها

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گاهی در روزمرگی‌ها و فشارهای موجود نقش دانشگاه‌ها را فراموش می‌کنیم، گفت: باید با شکل‌گیری ارتباط ارگانیک میان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده شود.

به گزارش ایکنا؛ حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست امروز روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری با بیان اینکه گاهی در روزمرگی‌ها و فشار‌های موجود نقش دانشگاه‌ها را فراموش می‌کنیم، اظهار کرد: ریشه و رسالت و جایگاه تاریخی دانشگاه‌ها کارآفرینی و اشتغال نیست، آنقدر درگیر بودجه دانشگاه هستند که فراموش می‌شود رسالت دانشگاه‌های ما معرفت آفرینی است، نه آنکه تحت تاثیر نسخ درجه سوم غربی آن هم در فضا‌هایی مانند فضای مجازی قرار بگیریم. این رسالت چه در سیاست‌گذاری و عملکرد‌ها فراموش شده است.
 
وی افزود: تقاضای ما این است نوع نگاه ابزاری به دانشگاه‌ها تغییر کند، این نگاه بد نیست، اما باید فکری کرد. یکی از مسئولان برنامه و بودجه در جلسه‌ای گفت: دانشگاه‌ها حفره‌های بزرگ هزینه‌ای هستند، اما با تمام مشکلات ما در حال نگهداری نخبگان کشور هستیم. نگاه ما در زمینه سیاست گذاری در دانشگاه‌ها در این زمینه باید تغییر کند.

به گفته سلیمی، بیش از هر زمانی به ارتباط ارگانیک دانشگاه‌ها با دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم، چراکه نیمی از نیروی انسانی و نیاز فکری در دانشگاه‌ها وجود دارد و باید با شکل‌گیری یک ارتباط ارگانیک این ظرفیت و پتانسیل در اختیار دولت قرار بگیرد. این در حالی است که به لحاظ ساختار بودجه‌ای یا سیاست‌گذاری از پتانسیل این مراکز در دولت استفاده نمی‌شود.

وی افزود: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی دولتی خارج از وزارت علوم داده می‌شود. چرا دولت بودجه‌ای به این مراکز می‌دهد و آن‌ها به دنبال کار خودشان می‌روند و این مراکز آموزشی حیات خلوت هزینه‌های سازمانی آن‌ها است؟

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یک دوره مهارتی برای هدایت به بازار کار در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود، گفت: این دانشگاه با وجود آنکه در حوزه علوم انسانی فعالیت دارد، اما اقدام به برگزاری این دوره‌ها کرده‌ایم. ذیل این دوره‌ها اشتغال دانش آموختگان در آینده تضمین می‌شود.

سلیمی افزود: در حوزه فعالیت‌های سیاسی و ارتباطات بین‌المللی با شرایط بودجه‌ای حاضر داریم با سر زمین می‌خوریم. هیچ یک از رؤسای دانشگاه‌های خارجی به میزان روسای دانشگاه داخلی دغدغه سیاسی ندارند، اما ما در دانشگاه‌های خود از لباس دانشجو گرفته تا حرف دانشجو، خوابگاه، رشد علمی و اندیشه‌ورزی باید پاسخگو باشیم. اگر در هر دانشگاهی رشد علمی را به سقف برسانیم و دو شخصیت سیاسی بیایند و یا نیایند در دانشگاه سخنرانی کنند آسمان به زمین می‌آید.

وی ادامه داد: جریان دانشگاهی باید به سمتی برود که دستگاه‌های امنیتی و قضایی وارد دانشگاه‌ها نشوند و این مسائل از طریق خود دانشگاه‌ها حل و فصل شود.

انتهای پیام
captcha