پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی با انتشار صحیح اخبار
کد خبر: 3745614
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵

پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی با انتشار صحیح اخبار

گروه اجتماعی - مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: رسانه‌ها می‌توانند با درج و انتشار صحیح اخبار در پیشگیری از بروز آسیب اجتماعی از جمله خودکشی نقش فعالی داشته باشند.

پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی با انتشار صحیح اخبار

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان، زهرا یوسف‌نژاد، مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در دومین کارگاه آموزشی انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها که در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی و با حضور اصحاب رسانه برگزارشد، اظهارکرد: رسانه‌ها به دلیل فراگیر بودن و نیز اعتماد جامعه می‌توانند اثرات متعدد و گاه متناقض بر سلامت روانی و اجتماعی داشته باشند از این رو لازم است در تهیه و انتشار اخبار مرتبط با سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی جامعه توصیه‌ها و شواهد علمی در خصوص چگونگی درج اخبار رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به سمت خودکشی سوق دهد انتشار خبر خودکشی در رسانه‌ها است ، افزود : پرهیز از انعکاس اخبار خودکشی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای تقلیدگرانه خودکشی کمک کننده باشد و انتشار مکرر و مداوم اخبار مرتبط با خودکشی اشتغال فکری در مورد خودکشی بویژه در نوجوانان و جوانان را افزایش می‌دهد.
یوسف نژاد تاکید کرد: به منظور خنثی سازی خودکشی‌های تقلیدی لازم است از پوشش خبری هیجان انگیز در مورد خودکشی به ویژه در افراد معروف، چاپ عکس فرد، چاپ واژه خودکشی در تیتر جراید و گزارش جزئیات خودکشی خودداری شود.
وی یادآورشد : هنگام انتشار خبرخودکشی به اثرات خودکشی بر خانواده و بازماندگان فرد اقدام کننده و رنج و انگ وارده بر خانواده دراثر انتشار خبر خودکشی نیز باید توجه شود.
یوسف نژاد بیان کرد: بهتر است ظرفیت رسانه‌ها صرف آموزش غیر مستقیم مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری و روش‌های مقابله با تمایلات انتحاری شود و تنها منبع معتبر اعلام اقدام به خودکشی دانشگاه علوم پزشکی«گروه سلامت روان ، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی» است.

captcha