دانشگاه در مقایسه با وضعیت دین‌داری در اجتماع، توفیق بیشتری داشته است
کد خبر: 3745655
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
حجت‌الاسلام رستمی تاکید کرد:

دانشگاه در مقایسه با وضعیت دین‌داری در اجتماع، توفیق بیشتری داشته است

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه دین‌گریزی در دانشگاه‌ها کمتر از جامعه است، گفت: دینداری امروز مهم‌ترین عامل وحدت ملی است و وقتی جامعه احساس کند عوامل پیوند آن گسسته شده است، دنبال عامل پیوند جدید خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان اینکه روسای دانشگاه‌های کشور باید به ارتقای آموزش، ایجاد خوابگاه و توسعه خدمات آن و رشد فضیلت بین دانشجویان فکر کنند که این مسئولیت و وظیفه مهمی بر گردن آنهاست، اظهار کرد: دانشگاه موتور محرک و عامل پیشرفت کشور است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر جا نقطه توفیقی در کشور به دست آمده است جای پای دانشگاه وجود دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در دوران سازندگی توسعه و به‌روز رسانی صنایع دفاعی، ۸ سال دفاع مقدس و سایر حوزه‌ها جا‌هایی است که به خود می‌بالیم هیچ‌یک از اینها بدون حضور دانشگاه‌ها و فعالیت‌های صورت‌ گرفته در حوزه‌های مذکور به دست نمی‌آمد.

حجت‌الاسلام رستمی گفت: اخلاق، معنویت و جامعه‌پذیری در دانشگاه‌ها به تناسب سایر اقشار جامعه وضعیت بهتری دارد، اگرچه ایده‌آل نیست و با شرایط مطلوب فاصله داریم. مشاهده می‎شود بیشترین استقبال از نماز‌های جماعت در کشور پس از حرم‌های مطهر و امامزاده‌ها در مساجد دانشگاه‌ها است.

به گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بخشی از جریان‌سازی مذهبی در کشور در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به اعتکاف دانشجویی و برپایی نماز‌های پرشور جماعت در مساجد دانشگاه اشاره کرد.

رستمی با بیان اینکه دانشجویان ما به دلیل ضعف مهارت آماده ورود به بازار کار نیستند، ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بیش از پیش با توجه به مشکلات کشور در این زمینه تلاش کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ارتباطات گسترده با روش‌های مختلف و پروژه نفوذ توسط آمریکا در کل جهان به کار گرفته شده تا نظام جمهوری اسلامی ایران زمین بخورد و از این نگران‌اند که ایران توانسته مدلی مقاومتی در جهان و منطقه ارائه کند.

رستمی گفت: عربستان سعودی رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شده و با اینکه بحرین هم عضو این کمیسیون شده است، اما جامعه جهانی در قبال جنایت‌های مختلف این دولت‌ها و کشتار مردم یمن و نقض فاحش حقوق بشر سکوت اختیار کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها در حال حاضر آرام‌تر از سال‌های ۷۶، ۷۸، ۸۲ و ۸۸ است اما مسائل دانشجویی و تلاطم‌ها در دانشگاه همچنان خیلی جدی است، افزود: دانشگاه‌ها به ظاهر نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت آرام‌تری قرار دارند، ولی مسائل مبتلا به دانشجویان به مراتب بیشتر شده است و عرصه ارائه این چالش‌ها نیز در فضای مجازی که بی‌محابا در حال گسترش یافته قرار گرفته است.

رستمی همچنین با تاکید بر موضوع وحدت ملی و آسیب‌های موجود در آن، خاطرنشان کرد: امروز دینداری عامل اصلی وحدت ملی است و اگر وحدت ملی نباشد، شاهد هستیم که در ورزشگاه آزادی به آذری‌ها توهین می‌شود و در مقابل در ورزشگاه تبریز شاهد توهین به کوروش و سر دادن شعار خلیج عربی هستیم.
 
وی گفت: سال تحصیلی با مشکلات جدی جامعه آغاز خواهد شد و نباید فضای دانشگاه‌ها را برای بروز التهابات فراهم کرد یکی از زمینه‌ها برای رفع این التهابات برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای باز برای طرح مسائل مختلف است.
 
حجت‌الاسلام رستمی گفت: مجموعه و بدنه جامعه دچار آسیب‌های جدی در حوزه دین‌گریزی شده است که البته این امر در دانشگاه‌ها کمتر است. دینداری امروز مهمترین عامل وحدت ملی است وقتی جامعه احساس کند عوامل پیوند آن گسسته شده است، دنبال عامل پیوند جدید خواهد بود.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دشمن به دنبال فرصتی تازه است که به ایران اسلامی ضربه بزند و بحث تجزیه‌طلبی یکی از این اقدامات اوست و نمی‌پذیرد کنار اسرائیل در منطقه یک حکومت مقتدر به نام نظام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد که الگوی بسیاری از کشورهاست.

به گفته وی دانشگاه‌ها باید مسائل کشور را حل کنند، جای دیگری به جز دانشگاه که کانون اندیشه، علم و وجود فرهیختگان جامعه است وجود ندارد و دیگر مراکز اهلیت برای این کار ندارند.

رئیس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این‌باره گفت: وجود کانونی که اساتید فارغ از مسئولیت‌های خود بتوانند موضوعات و مشکلات را بیان و راهکار حل آن را ارائه دهند بسیار مهم است البته اکثر دانشگاه‌ها چنین کانونی را ندارند، ضمن اینکه در این کانون با احصاء پیشنهاد‌ات و جمع‌بندی لازم می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. موضوعات اقتصادی مانند ارز، نقدینگی، تورم، بانکداری از جمله مسائل جدی مردم هستند که باید دانشگاه‌ها برای آن راهکار ارائه دهند؛ چراکه دیگر مشکلات برای مردم کاملا ملموس شده است.

وی تأکید کرد: وقتی عالی‌ترین سطح نظام یعنی مقام معظم رهبری آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یکی از موضوعات اصلی کشور می‌دانند دانشگاه‌ها هم باید برای آن راهکار ارائه دهند.

وی افزود: مشکلات فرهنگی را نباید با مشکلات اقتصادی یکی کرد و اجازه گسترش به آن داد و حتما روزگاری خواهد آمد که مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و بدانیم که بعد از سختی‌ها گشایش‌ها ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha