طرح «دانشجو معلم قرآن»؛ مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت‌بخشی اجتماعی به دانشجو
کد خبر: 3745720
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
حجت‌الاسلام حمید محمدی مطرح کرد:

طرح «دانشجو معلم قرآن»؛ مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت‌بخشی اجتماعی به دانشجو

گروه دانشگاه ــ حجت‌الاسلام حمید محمدی در اختتامیه بیست‌و‌سومین دوره طرح دانشجو معلم قرآن بیان کرد: این طرح موجب هویت‌بخشی اجتماعی و فرهنگی به دانشجو می‌شود، لذا فوق‌العاده مهم است، همچنین می‌توان این طرح را مصداق بارز جهاد قرآنی و جهاد فی سبیل‌الله دانست.

طرح «دانشجو معلم»، مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت بخشی اجتماعی به دانشجوبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه بیست‌و‌سومین دوره طرح دانشجو معلم قرآن، با حضور جمعی از مسئولان قرآنی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن، محمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بعد از ظهر امروز 19 شهریورماه در سالن جلسات سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، محمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به ایراد سخن پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در مراسم بیان کرد: در بیست‌و‌سومین دوره طرح، در خدمت تعدادی از عزیزان بودیم که علاقه‌مند به قرآن بودند و این دوره را طی کردند و در آزمونی که برگزار شد، از 300 نفر، 50 نفر پذیرفته شدند، همچنین در کل نزدیک به 1000 دانشجوی علاقه‌مند به قرآن در دوره شرکت کردند که 280 هزار ساعت آموزش قرآن به آنها داده شد.
وی در ادامه تصریح کرد: این دوره‌ها تنها در تهران برگزار نشد، بلکه در شهرهای دیگر نیز برپا شده است و امیدواریم که این روند توسط همکاران ما بهتر از قبل ادامه پیدا کند، همچنین از دوستان مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان به ویژه خانم نقی‌زاده نیز تشکر می‌کنم که وقت خوبی را گذاشتند.
شوشتری بیان کرد: علاوه بر این از خواهرانی که با اشتیاق آمدند و این کار جهادی را انجام دادند و پای کار آموزش قرآن ایستادند و بسیار منظم در کلاس‌ها حضور یافتند نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم که بتوانند پیرامون خودشان نسل قرآنی را تربیت کنند.
در ادامه این مراسم، نوبت به سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه قرآنی رسید. وی در ابتدا گفت: زمانی که این طرح آغاز به کار کرد، نگران بودم که این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر با شور و شوق شروع می‌شود و بعد هم ادامه پیدا نمی‌کند، اما وقتی که دیدم دوره‌ها تکرار شد، به آن امیدوارتر شدم و از این‌که امروز در چهارمین سال، جمعیت 1000 نفر تحت آموزش را می‌بینیم، من را نیز بسیار امیدوار کرد، از این جهت که می‌توان طرح‌هایی را دنبال کرد که به نتیجه مطلوب برسد.

طرح «دانشجو معلم»، مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت بخشی اجتماعی به دانشجو
وی تصریح کرد: مدیران این طرح‌ها، پس از چند دوره برگزاری ممکن است که نسبت به اهمیت آن دچار نوعی بی‌انگیزگی شوند، اما در مورد این دوره باید بگویم که ثبات مدیریتی قابل تحسینی داشت و همکاران خوبی که از سازمان دارالقرآن به کار ورود کردند، حکایت از انگیزه خوب و سازمان‌دهی مناسب در جامعه قرآنی است که تضمین تداوم این طرح را رقم زده است.
محمدی در ادامه افزود: قرآن کلام خود خدا است، بدون شک روزی که خدا انسان را آفرید و اراده کرد که انسان را تحت تربیت خود قرار دهد و فلسفه خلقت را محقق کند، بسته هدایتی برای او در نظر گرفت که این بسته در لوح محفوظ آمد، چون حقیقت آن نوری بود و امکان تماس با آن برای همه فراهم نبود، چراکه قرآن نیز می‌فرماید «جز مطهران آن را لمس نمی‌کنند». از طرفی تعداد اینها نیز بسیار اندک است، لذا چون موضوع هدایت ناس بود، خداوند اراده کرد کاری کند که مردم با این بسته تماس بگیرند و خودشان آن را بازآفرینی کنند.
وی بیان کرد: لذا اراده کرد که آن حقیقت نوری را تنزل دهد. آن حقیقت نوری تنزل یافت در مقام تنزیل و دو تجلی یافت؛ یکی در قالب لفظی و یکی هم کتبی، همچنین دو علم به وجود آمد، علم قرائت و علم کتابت و توانستند این حقایق ناب را در اختیار مردم قرار دهند.
محمدی گفت: این قرآن دارای مجملات و ... بود و رسول خدا(ص) و ائمه(ع) در مقام تبیین آن برآمدند، در این مقام، قرآن ناطق در اختیار مردم قرار گرفت. قرآن تصریح می‌کند و به پیامبر(ص) می‌فرماید که تو مامور هستی که آنچه که تنزیل شد را تبیین کنی، بنابراین دو ضلع تنزیل و تبیین پیش روی ما است، پس پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) مامور تبیین قرآن شدند. بنابراین دو وحی داریم؛ یکی تنزیلی که حقایق ناب است و دوم وحی تبیینی که کلمات نورانی است که بر زبان پیامبر(ص) صادر شده است.طرح «دانشجو معلم»، مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت بخشی اجتماعی به دانشجو
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه بیان کرد: در این مقام که وحی تبیینی در اختیار ما قرار گرفت، نماد این قرآن را می‌توان کتاب بحار الانوار دانست، نکته مهم این است که نماد مقام تبیین نیز نهج البلاغه است. این قدر کلمات فاخر در آن است که اخوالقرآن نامیده شده است. یکی از مباحث مهم، تبیین نسبت ما با قرآن است، اینکه اگر قرآن شفا است، باید استشفا و اگر قرآن رحمت است، استرحام را از آن بیاموزیم. بنابراین با این منطق باید با قرآن مواجه شویم؛ یعنی استفاده از ضلع مقام تبیین برای فهم مقام تنزیل که بسیار راه‌گشا است. همچنین در این بین ما مقام تصعید را نیز داریم.
محمدی تصریح کرد: این‌که بر هماهنگی قرآن و عترت که به عنوان بسته هدایت مورد توجه قرار گیرد، اصرار می‌کنیم، دلیلش این است که این‌ها جنبه شارعیت و تبیینیت بر هم دارند، لذا ما در این مسیری که شروع کرده‌ایم، باید توجه ویژه به آنها داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان، دوران تاسیسش شروع شده و به نظرم دوران کیفیت بخشی‌اش نیز مدتی است که آغاز شده و در مسیر جدی کیفیت بخشی است و باید برنامه‌های ویژه‌ای در محیط‌های دانشجویی توسط این سازمان داشته باشیم. چون نقش دانشجو در اجتماع بسیار ویژه است، یک دانشجو در دانشگاه دو نقش دارد، یکی نقش علمی و آکادمیک است و یکی هم نقش اجتماعی و فرهنگی و تربیتی است که امروز در جهان، نقش دوم آن مورد تاکید است.
محمدی گفت: در بخش دانشگاه‌پژوهی ضعف داریم، اگر در بخش دانشگاه‌پژوهی ورود کنیم، می‌بینیم که رسالت و نقش آفرینی که دانشجو در عرصه فرهنگی دارد، از نقش اولیه خودش بالاتر است، این طرح دانشجو معلم موجب هویت‎بخشی اجتماعی و فرهنگی به دانشجو می‌شود، لذا فوق‌العاده مهم است.
وی در ادامه افزود: این طرح از آن طرح‌های خاص است و اگر موفق عمل کند و جای خودش را باز کند، منشا تحولات فرهنگی در حساس‌ترین نقطه یعنی دانشگاه خواهد بود، البته خیلی آرام حرکت کرده‌ایم، ولی این نشان از استواری ما است، ولی خواهش می‌کنم یک جهش به لحاظ کمی نیز داشته باشیم.
محمدی بیان کرد: مصداق بارز جهاد قرآنی، همین طرح دانشجو معلم قرآن است. قبل از هر جهادی هجرت است، هجرت‌هایی که شکل می‌گیرد و معلمان به محیط‌های دیگر می‌روند و آموزش می‌بینند، مصداق جهاد قرآنی و جهاد فی سبیل الله است. لذا به نظر بنده تحقق آموزه‌های بیش از یک سوم قرآن کریم در اجرایی‌سازی این‌طور طرح‌ها است که می‌تواند آیات جهادی را به منصه عمل بگذارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به مسئله الزامات این طرح برای آینده پرداخت و گفت: اولین چیز مهم، ابتناء بر مطالعه و تحقیق است. هر کاری که تا الآن صورت گرفته، خوب است، اما در کنار آن باید مطالعاتی که صورت گرفته، بازخوانی شود. همچنین یکی از نکاتی که باید روی آن تأکید کرد، حفظ قرآن است، اگر فرد به حفظ قرآن بپردازد، یقینا این کار موجبات انس بیشتر او با قرآن می‌شود و قهرا به سمت عمل نیز پیش خواهد رفت.
وی بیان کرد: دومین بحث، طراحی مطابق استانداردهای علمی است، سومین مسئله تعریف چارچوب‌ها برای دانشجویان است، به این معنا که باید برای هر گروه از دانشجویان اعم از مهندسی و ... یک برنامه مجزا و مناسب داشت و نکته آخر ورود به عرصه آموزش مهارت‌های هنری در این طرح است. همه این کارهایی که صورت گرفته، خوب است، اما تا ما قرآن را در قالب هنری عرضه نکنیم و دانشجو را در این‌ها جذب نکنیم، خیلی نمی‌توانیم بگوییم که موفق هستیم، قرآن با معارف در عقل نفوذ می‌کند و با هنر در قلب‌ها، شما باید همزمان در محیط دانشگاهی کاری کنید که هم عقل تحت تاثیر قرار گیرد و هم قلب مخاطبان. یکی از مباحث نیز زیباخوانی است که بسیار مهم است و باید به این سمت حرکت کنیم که هنرمند قرآنی نیز تربیت شود و ظرفیت هنری قرآنی‌ها نیز استخراج شود و در یک کلام باید یک معلم جامع را تربیت کنیم.

تبیین ارزش‌ها و بینش‌های الهی؛ نقش معلم قرآن

در ادامه این مراسم، مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن، طی سخنان کوتاهی گفت: این عنوان معلم قرآن که می‌گویند، نقشش تبیین ارزش‌ها و بینش‌های الهی برای مخاطبان است، این بخش‌هایی که با آن سر و کار داریم به عبارتی پیش نیاز آموزش قرآن است و آموزش قرآن جامع‌تر است و بعد از چهار دهه فعالیت باید بپردازیم به این که ویژگی معلم قرآن چیست و چه مهارت‌هایی باید در مورد تعلیم روح و جان قرآن داشته باشد.

طرح «دانشجو معلم»، مصداق جهاد قرآنی و موجب هویت بخشی اجتماعی به دانشجو
وی بیان کرد: نکته دیگر این است که به هر حال کسی که در کسوت معلم و مربی قرآن قرار می‌گیرد، برداشت بنده این است که هر چقدر که قرآن در این آدم نفوذ کرده باشد، به همان مقدار می‌تواند در دیگران تاثیر بگذارد. گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما خودمان را فراموش می‌کنیم، همه مردم را راهنمایی می‌کنیم، اما خودمان را فراموش می‌کنیم، شما در این کسوت هستید و بیان یک سری قاعده و ...، خیلی برای مردم راهگشا نیست و مردم می‌بینند که شما چقدر بوی قرآن می‌دهید و اگر این اتفاق بیفتد، مردم جذب می‌شوند و معلم قرآن باید تجلی قرآن باشد و این است که مردم را جذب می‌کند.
قره شیخ‌لو گفت: نکته پایانی این‌که در بخش تربیت معلم در سازمان دارالقرآن وقت زیادی صرف کرده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد بیش از 200 هزار نفر در دوره‌های تربیت مربی ما شرکت کرده‌اند و به آقای دکتر شوشتری پیشنهاد می‌کنم برای غنی‌تر شدن دوره‌ها از حیث مهارت‌های آموزشی و معرفت‌های قرآنی، کارگروه مشترکی تشکیل شود و اگر بشود ترکیب دوره‌های آموزشی ما ترکیبی از مهارت‌های ظاهری و معنوی باشد، دوستان به عنوان مربی تاثیر‌گذاری بیشتری خواهند داشت.

میان رشته‌ای‌های قرآن داشته باشیم

در ادامه این مراسم لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بهترین روش آموزش، روش خود قرآن است و در ادامه روش پیامبر(ص) و در ادامه روش اهل بیت(ع) است، در کلاس‌های دانشگاه که تاریخ قرآن و ... تدریس می‌کنم، همین را می‌گوییم که قرآن انواع مختلف مسائل را مطرح کرده و به نوعی اتمام حجت کرده است. اگر امام زمان(عج) ظهور کنند نیز این قرآن را پیاده می‌کنند و ما باید زمینه‌ ساز ظهور ایشان باشیم و دیگران را آشنا کنیم.
وی تصریح کرد: زمان را نیز باید در نظر بگیریم، محرم زمان بسیار خوبی برای آموزش قرآن است و اربعین اوج این کار است. از دیگر نکات این که همچنان که اشاره کردند کار خوبی برای بحث میان‌رشته‌ای‌ها انجام دادند؛ باید قرآن را در همه رشته‌ها وارد کنیم و میان رشته‌ای‌های قرآن را داشته باشیم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha