فروش خوب قرآن‌های چاپ نفیس/ تولید را متوقف کردیم
کد خبر: 3745774
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
نبض بازار کتاب‌های دینی و قرآنی/6

فروش خوب قرآن‌های چاپ نفیس/ تولید را متوقف کردیم

گروه ادب ــ مدیر انتشارات «پیام عدالت» با اشاره به فروش خوب قرآن و سایر آثار چاپ نفیس برای هدیه دادن و نه مطالعه گفت: اکنون دو ماه است تولید را به دلیل گرانی کاغذ متوقف کرده‌ایم.

فروش خوب قرآن‌های چاپ نفیس/تولید را متوقف کردیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ این روزها گرانی کاغذ، بازار نشر را به هم زده و وضعیت را برای ناشران و فعالان این حوزه بحرانی کرده است. فعالیت در این شرایط، ناشران را سردرگم کرده است؛ چرا که برخی دست از تولید کشیده و برخی دیگر قیمت‌ها را افزایش داده و در مجموع در انتظار آرامش و ثبات در این بازار هستند. این وضعیت برای کتاب‌های تخصصی به ویژه کتاب‌ها دینی و قرآنی متفاوت است؛ چرا که پیش از این نیز ناشران عنوان می‌کردند مخاطب این کتاب‌ها کاهش یافته است؛ حال اینکه با گرانی و افزایش قیمت‌ها، وضعیت این گونه کتاب‌ها و ناشران آنها بدتر هم هست.

در همین زمینه با مجید هادی، مدیرعامل انتشارات پیام عدالت که ناشر تخصصی قرآن و کتاب‌های مذهبی است، گفت‌وگو کرده‌ایم که وی درباره وضعیت فعلی نشر گفت: اوضاع خوبی نیست، کاغذی که 85 هزار تا 90 هزار تومان بود، اکنون تا 170 هزار تومان افزایش یافته است و هدیه قرآنی که 8 هزار تومان بود را اکنون مجبور هستیم به قیمت 15 هزار تومان ارائه کنیم. قیمت کاغذ گلاسه هم سه برابر شده است.

وی افزود: اکنون تولید ما به صفر رسیده و با وجود اینکه نسبت به سایر ناشران همواره تولیدات کمی وکیفی خوبی در حوزه قرآن داشتیم، اما اکنون دو ماه است که به دلیل گرانی کاغذ و بی‌ثباتی بازار نشر، هیچ کتابی چاپ نکرده‌ایم و اکنون نیز نمی‌دانیم چه کار کنیم.

هادی با اشاره به تعداد 15 هزار ناشر که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز و پروانه نشر دریافت کرده‌اند، ادامه داد: با این شرایطی که هست و احتمالاً هم ادامه‌دار خواهد بود، یک پنجم ناشران باقی خواهند ماند و در واقع ناشران حرفه‌ای باقی می‌مانند و همین میزان نیز برای نشر ما کافی است و کسانی که می‌مانند، باید حرفه‌ای کار کنند و من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم؛ چرا که می‌توان روی این ناشران حساب باز کرد.

این ناشر در ادامه عنوان کرد: به نظرم ناشرانی که کارهای بازاری ارائه می‌دهند، به تدریج از چرخه نشر حذف خواهند شد، چون عمده این ناشران که به وجود آمده‌اند، به واسطه رانت کاغذ بوده، یعنی به واسطه کاغذی که می‌توانستند در اختیار بگیرند جواز نشر می‌گرفتند و کتاب‌های بازاری چاپ می‌کردند که چندان کیفیت نه محتوایی و نه چاپی داشت؛ از این رو وقتی ملزومات چاپ اعم از کاغذ، زینک و ... افزایش یابد، دیگر قادر به رقابت با سایر ناشران نخواهد بود و صرفه‌ای هم برای آنها نخواهد داشت.

وی درباره کتاب‌های دینی و قرآنی در بازار نشر بیان کرد: متأسفانه چند سالی هست که کتاب‌های مذهبی و دینی مخاطبی ندارند و استقبالی از آنها نمی‌شود و اگر کاغذ آنها مفت هم باشد، کسی آنها را نمی‌خرد. کتابی دینی از یکی از آدم‌های خوب روزگار چاپ کردیم، اما متأسفانه مخاطبی ندارد. چندین سال است که «دانشنامه نماز» را که سه سال برای آن زحمت کشیدیم، چاپ کردیم، اما این اثر بسیار نفیس گلاسه که در تیراژ 2هزار نسخه چاپ شده، فقط 200جلد فروش رفته است.

هادی با اشاره به خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد از ناشران گفت: وزارت ارشاد قبلاً کتاب خریداری می‌کرد، اما اکنون کتابی نمی‌خرد و یا اگر خریدی هم هست بسیار اندک است، در سال‌های اخیر نیز کتابی از انتشارات «پیام عدالت» خریداری نشده است. به عنوان مثال دایرةالمعارف 40 جلدی چاپ کردیم و برای محتوای آن نزدیک به 2 میلیارد تومان هزینه شد، اما سال گذشته از این اثر 150 جلد خریداری کردند و امسال خریدی انجام نشده است.

وی یادآور شد: وضع نشر خیلی خوب نیست و ناشرانی که اکنون کار می‌کنند، کارهای خاصی تولید می‌کنند. ما اکنون کارهای نفیس هم داریم که فروش آنها خوب است، اما متأسفانه اینها برای هدیه دادن بوده و برای مطالعه نیست.

وی درباره چگونگی مدیریت این شرایط و ادامه فعالیت در بازار نشر گفت: فعلاً کتابی چاپ نمی‌کنیم تا وضعیت روشن‌تر شود؛ چرا که اگر کتاب جدید چاپ کنیم، باید قیمت را افزایش دهیم. هدیه قرآن ترجمه آیت الله العظمی مکارم شیرازی و یا مرحوم فولادوند که چاپ قبلی آن وجود دارد، با همان هدیه قبل یعنی 35 هزار تومان ارائه می‌کنیم و افزایش قیمت نداشتیم، اما اگر بخواهیم همان قرآن را در زمان حاضر، چاپ کنیم باید 70 هزار تومان عرضه کنیم.

مدیر انتشارات «پیام عدالت» در ادامه درباره اقدامات وزارت ارشاد در این زمینه با تشکیل کارگروه کاغذ گفت: فعلاً در حد حرف بوده و کار عملیاتی انجام نشده و اگر هم انجام شده، ما آن را لمس نکرده‌ایم و قیمت همچنان بالا است و بسیاری از ناشران قادر به چاپ کتاب با این قیمت نیستند و این وضعیت برای نشر کشورمان خوب نیست.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام

captcha