3 راهکار برای محوریت مساجد در عزاداری محرم
کد خبر: 3745816
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
حجت‌الاسلام مجیدی بیان کرد:

3 راهکار برای محوریت مساجد در عزاداری محرم

گروه جامعه ــ مدیر ناحیه شهید نواب صفوی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به این‌که تعامل ارکان مسجد به محوریت امام جماعت با هیئات مذهبی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکید بر اهمیت حضور هیئتی‌ها در نماز جماعت، اقامه پرشور نماز جماعت ظهر عاشورا و ایجاد ظرفیت عزاداری در مساجد، سه‌راهکار برای محوریت قرار گرفتن مساجد در عزاداری‌های محرم است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سه راهکار برای محوریت مساجد در عزاداری محرمحجت‌الاسلام والمسلمین مهران مجیدی، مدیر ناحیه شهید نواب صفوی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا درباره محوریت مساجد در عزاداری‌های ایام محرم گفت: امیرالمومنین(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «وَاعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ، فَمَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِهَا أَضْیَع‏؛ بدان كه هر چیز از كردار تو پیرو نماز تو است، پس هركس نماز را ضایع كند، عمل غیر نماز را ضایع‌تر كند»، مهم‌ترین برنامه‌هایی که مسجد را به کارکرد‌های اصلی خود نزدیک می‌کند، اقامه نماز جماعت پرشور و ذکر خداست، هر چه قدر که ارکان مدیریتی مسجد نسبت به این مهم همت بگمارند، یقیناً مسجد به جایگاه واقعی خود در تراز انقلاب و اسلام بازمی‌گردد. نکته‌ای که باید تاکید کنیم، در تعامل مسجد و مسجدی‌ها با سایر مجموعه‌هایی است که در مسائل فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند، سوال این است که در ایام محرم و بلکه همه مناسبت‌های مذهبی چگونه مسجد به جایگاه خود برسد که مردم آن را به عنوان مامنی برای حضور پرشور خود انتخاب کنند و این‌که بدانیم چه موانعی برای حضور مردم با سلایق مختلف و نگرش‌های متفاوت اجتماعی و سیاسی در مسجد وجود دارد؟ براساس کارشناسی‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم هر چقدر دریافت ائمه جماعات ما و ارکان مدیریتی مساجد اعم از: هیئت امناء، بسیج، کانون فرهنگی و هنری، خادم مسجد و ... از اقتضائات جامعه بالاتر برود و علم‌شان نسبت به مسائل روز و اخلاصشان برای کار، پررنگ‌تر باشد، اقشار مختلف و گروه‌های بیشتری از مردم به مسجد جذب می‌شوند.

وی افزود: برای ما، جذب جوانان در اولویت است و این اتفاق رقم نمی‌خورد مگر به دریافت مناسب از اقتضائات جامعه، اگر خدای ناکرده، کسی مسئولیتی در گوشه‌ای از مسجد داشته باشد، اما اقتضائات جامعه خود را نداند، یقیناً خود مانعی برای اقبال مردم به مسجد می‌شود؛ در ماه محرم اهمیت این درک اقتضا مهم‌تر می‌شود، آیا مردمی که در کوچه‌ها و میدان‌های شهر، چادرهای کوچک و بزرگ برای عزای سیدالشهدا(ع) برپا کرده‌اند، می‌توانند برنامه خود را در مسجد برگزار کنند یا خیر؟ آیا قرار است درب مسجد بعد از نمازها بسته شود و هیچ برنامه‌ای در آن برگزار نشود؟ یکی از آسیب‌ها این است که بعضی از هیئات ساعت 10 یا 11 شب برنامه خود را شروع می‌کنند و تا نیمه شب، برنامه را با صدای بلند ادامه می‌دهند که موجب آزار و اذیت همسایگان می‌شود. اگر مسجد، ظرفیت حضور پرشور عزاداران از اقشار و سلایق مختلف را مهیا می‌کرد و بعد از نماز، برنامه‌های عزاداری بامحتوا و غنی برگزار می‌کرد، این اتفاقات نامبارک رقم می‌خورد؟ این حرف‌هایی است که باید بر آن تأمل ویژه کرد. تدبیری که ما در ناحیه داشتیم تعامل ارکان مسجد به محوریت امام جماعت با هیئات مذهبی بوده است، به این معنا که باید بر محور اصلی کار مسجد یعنی اقامه نماز، تاکید کنیم و هیئتی‌ها حضور پررنگ برای اقامه نماز در مسجد داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجیدی در ادامه گفت: نماز ظهر عاشورا و همنوایی با اباعبدالله‌الحسین(ع) در ظهر عاشورا، امر مهم و کلیدی در گرامیداشت اصل حرکت امام حسین(ع) است، همه هیئات باید هنگام اذان ظهر عاشورا عزاداری را متوقف کنند و ذیل پرچم مسجد محله خود در نماز جماعت ظهر عاشورا شرکت کنند. اگر این اتفاق بیفتد به معروفی که اباعبدالله(ع) به عنوان یکی از فلسفه‌های قیام خود برگزیده است، نزدیک می‌شویم و زمینه نزدیک‌تر شدن برنامه‌های عزاداری و هیئات به مسجد بیشتر می‌شود.

مدیر ناحیه شهید نواب صفوی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به تعامل‌ مساجد و هیئات در این ناحیه اظهار کرد: ناحیه شهید نواب صفوی(ره)، بزرگترین ناحیه امور مساجد تهران است و بیش از 370 مسجد را تحت پوشش دارد که در بسیاری از این مساجد، عزاداری‌های سنتی و بسیار پرشور برگزار می‌شود. ما برای محوریت قرار دادن مساجد در عزاداری محرم و اقامه نماز جماعت اول وقت در این ایام، نیاز به تعامل با مجموعه‌های مختلف احساس کردیم. در مدت اخیر با مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و ... مذاکراتی داشتیم که آخرین جلسه آن، روز گذشته با شهرداری منطقه 10 برگزار شد.

وی در پایان یادآور شد: همچنین درباره بعضی مزاحمت‌ها و آسیب‌های عزاداری نیز گفت‌وگوهایی کرده‌ایم تا در راستای رفع آن‌ها فرهنگ‌سازی داشته باشیم. متاسفانه یکی از آسیب‌ها در دسته‌های عزاداری، کوتاهی در نظافت فضاهای عزاداری است مثلاً بعضی ظروف یک بار مصرفی را که برای شربت و چایی مصرف می‌شود در خیابان رها می‌کنند و این جلوه‌ای که ایجاد می‌کند، دون شأن عزاداران حسینی(ع) است، لذا باید این گفتمان را ایجاد کنیم تا در ایام عزاداری از نظافت عمومی شهر غفلت نشود.

انتهای پیام

captcha