کد خبر: 3745864
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
رسول اولیا‌زاده تبیین کرد:
گروه هنر ــ یک استاد عکاسی اظهار کرد: منحصر کردن عکاسی عاشورایی به مناسک اجحافی بزرگ به این حوزه است در صورتی که با نگرشی انتزاعی می‌توان عکس‌های زیبایی از محرم ثبت کرد.

عکس عاشورایی را به تصویرگری از سینه زنی خلاصه نکنید/ عکس عاشورایی مخاطب فرا مرزی داردرسول اولیا‌زاده عکاس در گفتگو با خبرنگار ایکنا ویژگی‌های عکس عاشورایی را اینگونه توصیف کرد: عکسی که می‌خواهد تصویرگر قیام عاشورا باشد در وهله اول باید فرهنگ‌ساز بوده و بتواند در مخاطب خود تحول ایجاد کند. حال آن عکس می‌خواهد یک اثر مناسکی باشد یا اینکه به شکل غیرمستقیم این موضوع را تصویر کند. البته عموم کارهایی که در این حوزه در سال‌های اخیر تولید شده کارهایی هستند که به مناسک و عزاداری‌ها توجه دارند، این اتفاق نیز به دلیل سهل الوصول بودن  ثبت عکس‌های مربوطه است.

وی افزود:عکاسی از مناسک به این دلیل چندان مطلوب نیست که تفکر در کارها کمتر مورد نظر قرار می‌گیرد و یک عکس خوب حاصل اندیشه و تحقیق است. در اصطلاح این قبیل کارها را در عکاسی آثار انتزاعی می‌نامند.

رئیس سابق خانه عکاسان حوزه هنری تاکید کرد: عکس‌های عاشورایی تنها کارهای نیستند که مخاطب شیعه را تحت تاثیر خود قرار دهند بلکه به راحتی می‌توان عکس‌هایی خلق کرد که قلب هر انسان آزاده‌ای را به لرزه درآورد، من این موضوع را چند سال پیش به عینه تجربه کردم، وقتی نمایشگاهی از عکس‌های عاشورایی را برگزار کردم، یک توریست آلمانی بازدید کننده نمایشگاه بود. او در مقابل یکی از عکس‌ها ایستاد و به آن خیره شد وقتی علت را جویا شدم گفت مفهوم آزادگی در این عکس او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه این توریست آلمانی  درباره امام حسین(ع) و هدفش از من سوال کرد من نیز تا حد توان به او توضیح دادم و کتاب‌های در این زمینه به او معرفی کردم تا با این مفهوم بیشتر آشنا شود.

وی متذکر شد: این اتفاق می‌تواند بارها و بارها رخ دهد تنها کافی است که با عشق در این حوزه کار کرد توصیه دیگر من این است که کسانی که می‌خواهند از مناسک محرم عکاسی کنند حتما در این حوزه مطالعه کافی و همه جانبه داشته باشند. عکاسی که با دانش و علم کار عاشورایی کند مطمئن باشید تصاویرش در دام کلیشه‌های رایج گرفتار نخواهد شد.

اولیا‌زاده به عکاسی از تعزیه اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌های مورد علاقه من در عکاسی از مناسک، ثبت تصویر از مراسم تعزیه است. تعزیه هنر شگفت‌انگیزی است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد اما متاسفانه همیشه ابتدایی‌ترین شکل آن مورد توجه قرار گرفته است ولی می‌توان عکس‌های از تعزیه گرفت که هیچ جا دیده نشده است.

مدیر خانه عکاسان جوان تاکید کرد: بعضی مواقع گفته می‌شود درآمدزایی در حوزه کارهای آیینی اشتباه است من با این نگرش موافق نیستم چون هر کار خوبی باید دستمزد متناسب را دریافت کند، پس چرا ارزش‌ این کارها را کمرنگ می‌کنیم. برای مثال وقتی نمایشگاهی با محوریت عکس‌های عاشورایی برگزار می‌شود بازدیدکنندگان متوقع هستند که آثار را با نازلترین قیمت خریداری کنند اما این نوع نگرش نوعی بی‌احترامی به هنرمند است.

اولیازاده با بیان اینکه برگزاری سوگواره‌های عکاسی در چند سال اخیر به رشد عکس عاشورایی کمک کرده است گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر ما شاهد برگزاری سوگواره‌های عکاسی هستیم این سوگواره‌ها کمک می‌کند آسیب‌های رایج در این عرصه شناخته و برطرف شود به ویژه برگزاری کارگاه‌ها قدم بسیار مهمی است که به جوانان علاقه‌مند می‌آموزد که اصول کار را فرا گیرند.

این عکاس درباره نوآوری در عکاسی گفت: عکس‌های عاشورایی حتما در فضای باز گرفته نمی‌شود بلکه گاهی در فضاهای بسیار محدود و کوچک ثبت می‌شوند برای مثال من در آتلیه خود با طراحی صحنه‌ای که انجام دادم توانستم عکس‌های خوبی بگیرم که فکر می‌کنم تا به امروز مشابه آن گرفته نشده است. در همین راستا عکاس باید از هر موقعیت و فضای بهره برد تا بتواند عکس‌های جدید بگیرد.

وی درباره «اشک‌واره پنجم» گفت: خانه عکاسان جوان ایران هر ساله در ایام محرم با برگزاری نمایشگاه اشک‌واره عاشورایی گامی در این زمینه برمی‌د‌ارد. در این نمایشگاه اساتید برجسته‌ای حضور دارند برای مثال استاد محمد فرنود، امیر علی جوادیان، افشین بختیار و ... بزرگانی هستند که آثارشان در این اشک‌واره به نمایش گذاشته خواهد شد. قرار است 25 عکس برتر برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شود و کارهایی که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند در معرض فروش قرار خواهند گرفت.

اولیا زاده تاکید کرد: اشک‌واره پنجم بدون هیچ توقعی برپا می‌شود چون دستاورد خاصی در پی ندارد اما عشقی که در برپایی این نمایشگاه جریان دارد با کارهای پر منفعت قابل قیاس نیست، شاید اغراق به نظر برسد اما من معتقدم بیان عشق به واقعه عاشورا ریا نیست بلکه اشاعه این فرهنگ و تفکر است.

وی در پایان تاکید کرد: از مسئولان هنری درخواست می‌کنم از هنرمندان این عرصه حمایت کنند زیرا عکاسی آیینی مخاطب خود را دارد. اگر از این حوزه حمایت نشود نمی‌توان شاهد رونق روزافزون این هنر بود. مخلص کلام اینکه هنر دینی و عاشورایی اتفاقی نیست که تنها با شعار و سخنرانی بتواند رشد کند، البته وقتی درباره حمایت سخن می‌گویم تنها به موضوعات مادی اشاره نمی‌کنم، بلکه اگر امکان نمایش این دست آثار فراهم شود اقدامی مثبت در جهت ارتقای هنر عاشورایی است.

گفت‌وگو از داود کنشلو

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: