جامعه دینی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است/ امر به معروف؛ فرع بر اصل خیرخواهی
کد خبر: 3745964
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
قاضی‌پور:

جامعه دینی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است/ امر به معروف؛ فرع بر اصل خیرخواهی

گروه اجتماعی ــ یك مدرس دانشگاه با بیان اینكه اصول انسانی یكی از اصلی‌ترین اصول دین‌داری است، گفت: جامعه دینی و اسلامی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید قاضی‌پور، مدرس دانشگاه شب گذشته، 19 شهریورماه در نخستین نشست «اصول انسانی در جریان كربلا» كه در ایام دهه اول محرم هر شب در مسجد امام صادق(ع) شیراز برگزار می‌شود، گفت:‌ امام صادق (ع) در شب‌های اول محرم، بیرق عزای امام حسین(ع) را برپا می‌کردند و با شاگردان به عزاداری می‌پرداختند لذا لازم است كه شیعیان به آن حضرت تأسی داشته باشند.
وی با بیان اینكه اگر مسلمان، اصول فطری و انسانی را فراموش کند، دینش پوشالی است، افزود: جامعه دینی و اسلامی، انسانی‌ترین جامعه بشریت است.

كربلا؛ تجلی‌گاه اصول انسانی
قاضی‌پور با تأكید بر اهمیت توجه به اصول انسانی در جریان كربلا تأكید كرد كه مبادا ما در شناخت جنبه‌های انسانی حرکت کربلا، کم بگذاریم زیرا كربلا تجلی‌گاه این اصول هستند و هر آنچه از اصول انسانی بخواهیم در واقعه كربلا وجود دارد.

انسانیت انسان مقدم بر دین‌داری اوست
این مدرس دانشگاه اظهار كرد: این نکته کاملاً واضح است که انسانیت انسان مقدم بر دین‌داری اوست و اصلاً این پیام اسلام، پیام انبیا و پیام قرآن است و مگر می‌شود دین‌دار بود و انسانیت نداشت، مسلمانی که انسانیت انسان را مخدوش نمی‌کند.
وی با تأكید بر اینكه غیر ممکن است که اصلی بیاید و انسانیت انسان را مخدوش کند،‌ گفت: در این محرم تلاش می‌كنیم تا بخشی از این اصول انسانی را با هم مرور كنیم.

امر به معروف فرع بر اصل خیرخواهی است
قاضی‌پور یكی از این اصول را اصل خیرخواهی برشمرد و گفت: امر به معروف که یکی از اهداف اساسی قیام امام حسین(ع) است، فرع بر اصل خیرخواهی است و انسان باید به فطرت انسانیش، خیرخواه همه باشد.
این مدرس دانشگاه با تأكید بر اینكه انسان، انسان نیست مگر آن که اول از همه خیرخواه انسان‌های دیگر باشد، گفت: اهل بیت(ع) اینگونه بودند و در همه حال برای همگان، حتی برای دشمن خود نیز خیرخواه بودند.

برای همه خیرخواه باشیم
وی با بیان اینكه انسان برای همه هستی حتی برای خدای خودش نیز باید خیرخواه باشد، گفت: انسان به ماهو انسان نمی‌تواند خیرخواه نباشد و بعد ادعای انسانیت هم کند.
قاضی‌پور در عین حال این نكته را یادآور شد كه اگر امربه معروف و نهی از منکر را از گذرگاه کربلا بیان می‌کنیم، باید از معبر اصل خیرخواهی بگذرد.
انتهای پیام

captcha