۶۵ درصد موقوفات خراسان‌شمالی وقف تعزیه امام حسین(ع) است
کد خبر: 3746035
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱

۶۵ درصد موقوفات خراسان‌شمالی وقف تعزیه امام حسین(ع) است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌شمالی گفت: هم اکنون ۶۵ درصد موقوفات این استان وقف تعزیه امام حسین(ع) بوده که پس از خراسان رضوی دومین استان دارای بیشترین موقوفه برای عزاداری سیدالشهدا(ع) در کشور هستیم.

65درصد موقوفات خراسان‌شمالی وقف تعزیه امام حسین (ع) است

به گزارش ایکنا ازخراسان‌شمالی، حجت الاسلام عظیم آسوده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، امروز 20شهریورماه سال جاری در نشست خبری اظهارکرد: با توجه به علاقه خاص مردم خراسان شمالی به خاندان عصمت و طهارت بیشترین موقوفات این منطقه در ارتباط با عزاداری امام حسین (ع) است.
وی با اشاره به وجود پنج هزار و 560 موقوفه و 11 هزار و 238 رقبه در استان، افزود:سه هزار و 620 مورد از این موقوفات فاقد در آمد بودهو یک هزار و 40 فقره نیز گردش مالی دارد.
آسوده با بیان اینکه طی سال جاری 10 میلیارد ریال اجرای نیت ازموقوفات داشته ایم، خاطرنشان کرد: که حدود چهار میلیارد ریال از این مبلغ در ارتباط با عزاداری سرورو سالار شهیدان بوده است.
وی با ذکر اینکه نمی توانیم به همه هیات مذهبی یا مساجد در ایام محرم برای بحث نذورات کمک کنیم اما تا حد امکان براساس نیت واقف کمک هایی صورت می گیرد، گفت: این سازمان هیچگاه حق ندارد پول موقوفه را در جای دیگری هزینه کند و باید براساس نیت واقف عمل شود، به طور مثال اگر واقف نیت کرده هزینه اجاره باغ میوه فقط برای اطعام عزاداری سیدالشهدا در مسجد جامع همان روستا هزینه شود دیگر این سازمان حق ندارد آن درآمد را در جای دیگری هزینه کند.
وی با اشاره به اینکه این سازمان از ادارت و دستگاه‌های دولتی یک هزار میلیاردطلب دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از این مطالبات به زمان قبل از انقلاب برمی‌گردد،این در حالیست که با پیگیری‌های انجام شده مقرر است مقداری از این مطالبات پرداخت شود.
آسوده اظهارکرد: مطالباتی که از سوی دستگاه‌ها پرداخت می‌‍شود از استان خارج نشده و به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان در استان سرمایه گذاری خواهد شد.
وی با اشاره به برپایی طرح سگواره بصیرت عاشورایی در 65 بقعه متبرکه استان، افزود: در این طرح برپایی برنامه هایی همانند تجمع لبیک یا حسین، شیرخواگان حسینی، همایش احلی من العسل، تجمع رهروان زینبی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خیمه‌های معرفت در دستور کار قرار دارد.

captcha