برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در بندرعباس
کد خبر: 3746039
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در بندرعباس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کارشناس مسئول فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس به تشریح برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم پرداخت.

تشریح برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم در بندرعباس

حجت الاسلام حیدری در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین‌(ع) اظهار کرد: پیامبر‌(ص) فرمودند حسین‌(ع) از من است و من از حسین‌(ع)؛ اینکه پیامبر‌(ص) می‌فرماید حسین(ع) از من است طبیعی است چراکه امام حسین‌(ع) نوه پیامبر هستند اما اینکه می‌فرمایید من هم از حسین‌(ع) هستم جای تأمل دارد.

وی ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) می‌فرماید من هم از حسین هستم به این معنی است که رفتار، کردار و گفتار پیامبر‌(ص) همان رفتار، کردار و گفتار امام حسین‌(ع) است، یعنی کسی که حب پیامبر‌(ص) را داشته باشد باید حب امام حسین‌(ع) را نیز داشته باشد.

کارشناس مسئول فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس اضافه کرد: کسی که سیره و گفتار امام حسین‌(ع) را پیروی می‌کند، یعنی سیره و گفتار و رفتار پیامبر‌(ص)  را عمل کرده است؛ بنابراین باید بتوانیم در ماه محرم که ماه حزن و اندوه امام حسین‌(ع) است، رفتار و گفتار ایشان را در زندگی خود جاری کنیم.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به اینکه اداره اوقاف نیز در ایام عاشورا شعاری تحت عنوان بصیرت عاشورایی دارد، افزود: تمام برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و اجرای نیت موقوفات و نیات واقفان و خیرینی که اموالشان را به نیت اباعبدالله الحسین‌(ع) در سطح شهر بندرعباس  وقف کرده‌اند، زیر پرچم این شعار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه ما چندین برنامه عزاداری بقاع و مکان‌های مقدس داریم که در راستای نیات واقفان است، تصریح کرد: سخنرانی‌های متنوع، مداحی و عزاداری در تمام بقاع متبرکه با حضور مداحان، ذاکرین و سخنرانان از برنامه‌های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس است.

کارشناس مسئول فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه علاوه بر سخنرانی، برنامه‌های کلیدی دیگری نیز داریم، عنوان کرد: از جمله برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس، لبیک یا حسین است که به مدت چهار سال است در سازمان به‌صورت کشوری برگزار می‌شود، اجتماعی بزرگ با حضور مردم که  در دوم ماه محرم  در سرتاسر کشور در بقاع شاخص برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حیدری ادامه داد: اجتماع بزرگ دیگر، اجتماع شیر خوارگوان حسینی است که در اولین جمعه در دهه محرم با حضور بانوان، مادران، دخترها و فرزندانشان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در ششم محرم برنامه دیگری با نام احلی من العسل به مناسبت شهادت حضرت قاسم ابن الحسن‌(ع) ویژه نوجوانان جهت آشنایی آنان با امام حسن مجتبی‌(ع) و فضایل و کرامت ایشان در بقاع برگزار می‌شود که تمام‌ کارها از مداحی تا عزاداری و ...توسط نوجوانان انجام می‌شود، به‌ویژه در امام‌زاده سید مظفر و امام‌زاده سید کامل و در بقاع خارج از شهر هم با حضور دهیاری‌ها، هیئت‌امنا و خادمین آنجا برگزار خواهد شد.

کارشناس مسئول فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس بیان کرد: برنامه ویژه‌مان نیز در دهم محرم است که با توجه به شهادت رسیدن امام حسین‌(ع) در آن روز و آغاز اسارت حضرت زینب‌(س)، جهت آشنایی مردم برنامه‌ای تحت عنوان رهروان زینبی‌ با حضور سخنوران خانم، مادران و دختران و کودکان در امام‌زاده سید مظفر برگزار خواهد شد.

‌حجت‌الاسلام ابراز کرد: مهم‌ترین برنامه علاوه بر عزاداری و مراسم که تأکید ویژه‌بر آن شده، اقامه پرشکوه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا است که امیدواریم امسال نیز همچون سال‌های گذشته باشکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه برپایی نماز در صحرای کربلا و در اوج جنگ توسط امام حسین‌(ع) نشان از اهمیت این فریضه الهی دارد، اظهار کرد: حدیث از امام صادق(ع) داریم کسی که نماز را سبک بشمارد از ما نیست.

حجت‌الاسلام حیدری با بیان اینکه علت پیشواز ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) در تمام استان‌ها یک رسم موجود دارد که در استان هرمزگان نیز یک سری رسومات وجود دارد عنوان کرد: برای اطلاع‌رسانی محرم علم‌گردانی در تمامی ایران وجود دارد اما در هرمزگان و به‌ویژه بندرعباس به سیاقی دیگر است.

کارشناس مسئول فرهنگی و قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرعباس اظهار کرد: سالیان درازی است که عزای امام حسین(ع) در جنوب زبانزد است و «چک چکو» نیز از جمله آیین‌هایی به شمار می‌رود که مردم هرمزگان در ایام محرم آن را برگزار می‌کنند.

حیدری سنگ‌زنی یا چک چکو را از دیگر آیین‌ها دانست و افزود: مانند انواع مختلف سینه‌زنی روضه‌خوانی نیز در روزهای محرم رواج دارد و در عاشورا از هیجان بیشتری برخوردار است، در سنگ‌زنی در مناطق جنوب دو تکه چوب را با ریتم و آهنگی خاص به هم می‌کوبند؛ اما در هرمزگان سنگ‌زنی نامیده می‌شود که با نوعی نخل صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مراسم سنگ‌زنی در هرمزگان همراه با علم کوتاهی در پنجم محرم انجام می‌شود و این آیین از دوران قدیم است که به نیت اطلاع‌رسانی محرم برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: ششمین همایش چک چکو در امامزاده سید مظفر علیه السلام با حضور سنگ زن‌ها از روستاهای زمین سنگ و روستای زیارت سید سلیمان، سر خون، آبکلمون، نانگ، خورگو شهرو، منبر مشهدی زینبیه، مشهدی سکینه،  منبر مرتضی علی شمیلیها،  منبر سه زیارتان، دهستان شمیل و هیت نونهالان بنی هاشم برگزار شد.

انتهای پیام.

captcha