روحیه انقلابی و تهاجمی اکثر رسانه‌ها تضعیف شده است/ نقص جدی حاکمیت در عرصه جنگ رسانه‌ای
کد خبر: 3746099
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
بیژن نوباوه:

روحیه انقلابی و تهاجمی اکثر رسانه‌ها تضعیف شده است/ نقص جدی حاکمیت در عرصه جنگ رسانه‌ای

گروه سیاسی ــ کارشناس و فعال باسابقه حوزه رسانه‌ با اشاره به وجود انسجام جبهه دشمن در جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ملت ایران و فقدان این هماهنگی و هم‌افزایی برای اتخاذ رویکرد تهاجمی در این جنگ گفت: رسانه‌‌های ما اساسا این روحیه تهاجمی را از دست داده‌اند یا اینگونه فکر نمی‌کنند. البته همه این وظیفه بر دوش رسانه‌ها نیست و یک اتاق فرمان که قبل از هر عملیاتی آسیب‌شناسی کند یا وجود ندارد یا ضعیف عمل می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی اخیرشان، در کنار تأکید بر جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران، بر جنگ روانی و رسانه‌ای آنها با هدف ایجاد یأس و ناامیدی در داخل و فضاسازی منفی علیه جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، نیز تأکید کرده‌اند.

متأسفانه به نظر می‌رسد در داخل کشور نسبت به این جنگ رسانه‌ای هیچ آرایش جنگی برای مقابله و تهاجم شکل نگرفته و مردم کاملا به صورت بی‌دفاع در این عرصه تحت شدیدترین حملات تبلیغی و جنگ روانی مثلث امریکا ـ رژیم صهیونیستی ـ عربستان سعودی قرار گرفته‌اند.

بیژن نوباوه، نماینده سابق مجلس و فعال باسابقه رسانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره انفعال ارکان حاکمیت در برابر این جنگ رسانه‌ای دشمن گفت: مهم‌ترین توصیه‌ای که اسلام به جامعه اسلامی می‌کند «وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ» است. سؤال من این است که «ایکنا» به عنوان یک خبرگزاری قرآنی و دانشجویی باسابقه در این عرصه چگونه عمل کرده است؛ آیا انفعالی عمل کرده یا فعال و روبه جلو؟ نتیجه این سؤال قطعا منفی است.

اصل مهم در رسانه حمله کردن است

وی ادامه داد: به عقیده من رسانه‌‌های ما اساسا این روحیه تهاجمی را از دست داده‌اند یا اینگونه فکر نمی‌کنند. این روحیه انقلابی در اکثر رسانه‌های ما از بین رفته و وجود ندارد. حتی سازمان صدا و سیما که قوی‌تر از سایر رسانه‌ها در این زمینه کار می‌کند فقط به پاسخ دادن به ترفندها و حملات رسانه‌ای دشمنان می‌پردازد. در حالی که در امر رسانه، اصل مهم حاکمیت حمله است و به عبارتی بهترین دفاع، حمله است.

نوباوه اظهار کرد: به عقیده من این روحیه تهاجمی و آفندی در کل سیستم حاکمیتی ما طی شش سال اخیر تضعیف شده و یا از بین رفته است و در بسیاری از موارد رسانه‌های ما وظایف خود را انجام نمی‌دهند. در طی این مدت صرفا صحبت از مذاکره شد و این روحیه تدافعی و محافظه‌کارانه به جامعه تزریق شد. این یک زخم بزرگ بر پیکر نظام ماست که روحیه پرسشگری، رفتار تهاجمی نسبت به دشمن و تحرک اجتماعی تضعیف شده است که سرمنشأ آن در داخل حاکمیت است که مردم در داخل یک پوسته‌ای قرار داده تا فقط به فکر مسائل خود باشند.

رسانه‌های اندکی با روحیه تهاجمی نسبت به دشمن عمل می‌کنند

این کارشناس مسائل رسانه گفت: در این میان مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی، بیشتر جریان رسانه‌ای را به سمت خودش سوق داده و دیگر کمتر کسی امروز صحبت از جریان انقلابی و حرکت انقلابی در عرصه رسانه‌ای می‌کند. البته همچنان برخی رسانه‌ها هستند که با روحیه تهاجمی و انقلابی نسبت به دشمن عمل می‌کنند اما چندان دیده نمی‌شوند.

نوباوه درباره هزینه‌های فراوان دشمنان در این جنگ روانی و ایجاد یک یکپارچگی در عرصه حملات رسانه‌ای علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و ضرورت وجود یک اتاق فرماندهی برای تجمیع همه فعالیت‌های رسانه‌ای و جنگ روانی علیه دشمن، گفت: اساسا یک اتاق فرمان که قبل از هر عملیاتی آسیب‌شناسی کند یا وجود ندارد یا ضعیف عمل می‌کند. به عبارتی امروز تقریبا می‌توان گفت رسانه‌ای که این وظیفه را بر عهده داشته باشد، آسیب‌شناسی کند، تهاجمی عمل کند و حتی قبل از وقوع یک حادثه علاج آن را در نظر بگیرد، در کشور نداریم.

وی عنوان کرد: شاید سازمان‌های اطلاعاتی کشور در این زمینه برخی کارها را انجام می‌دهند و شاید بهتر هم عمل می‌کنند اما ارتباط منسجم میان این سازمان‌های اطلاعاتی و رسانه‌ها بسیار ضعیف است و از روی تقید مدیریتی نیست. ما همیشه منتظر هستیم که ضربه‌ای را بخوریم بعد به مداوا بپردازیم و روحیه رسانه‌ای ما اینگونه شده است.

اختلال در روابط ایران و عراق؛ نشانه فقدان اتاق فرمان برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن

نوباوه با تأکید بر اینکه رسانه‌ها وظیفه صد در صدی در این جنگ روانی و اتخاذ رویکرد تهاجمی ندارند، گفت: سطح اطلاعات و رصد اطلاعاتی رسانه‌ها آنقدر قوی نیست که هر نوع حرکت رسانه‌ای دشمن را شناسایی کرده و آن را دفع و خنثی کند. این مسئله به ضعف حاکمیت در این حوزه برمی‌گردد. نمونه این مسئله ایجاد اختلال در روابط ایران و عراق است. زمانی که روابط ایران و عراق نزدیک و گسترده می‌شود و دشمنان را نگران می‌کند، قطعا باید فکر کنیم که آنها ترفندهایی را برای بر هم زدن این روابط به کار ببرنند. قبلا دشمنان در روابط ایران با ترکیه و جمهوری آذربایجان دست به اقدامات مخربی زدند که آسیب‌های آن را هم مشاهده کردیم.

این نماینده سابق مجلس در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد نظام کلا در این خصوص باید بازنگری انجام می‌دهد و برخی دستگاه‌ها مخصوصا در وزارت امور خارجه، نهاد ریاست جمهوری، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در این باره ضعیف عمل می‌کنند. مثلا اطلاعات سپاه می‌تواند بسیاری از اطلاعات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و سابقه هم نشان داده که آنها به خوبی فعالیت‌های دشمن را رصد می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت حاکمیت در این حوزه دچار یک نقیصه بسیار جدی است.

انتهای پیام

captcha