سنت دیرینه حركت دسته‌های سینه‌زنی به سمت حرم شاهچراغ(ع)+ هیئت كجا برویم
کد خبر: 3746126
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶

سنت دیرینه حركت دسته‌های سینه‌زنی به سمت حرم شاهچراغ(ع)+ هیئت كجا برویم

گروه اجتماعی ـ طبق یك رسم و سنتی دیرینه دسته‌‌های سینه‌زنی و عزاداری‌ هیئت‌های مذهبی شیراز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از چند مسیر به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت می‌كنند.

به گزارش ایكنا از فارس، با آغاز ماه محرم‌الحرام، مراسم‌ سوگواری حسینی با شوری وصف‌ناشدنی در تمام نقاط استان فارس آغاز می‌شوند. این مراسم‌ها كه عمدتاً با محوریت بقاع متبركه اجرا می‌شوند، معمولاً بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شوند.
طبق اعلام حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی،‌ مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس مراسم‌های سوگواری حسینی در ایام محرم و صفر در 420 بقعه متبركه این استان به‌صورت روزانه برپا می‌شوند.
در شیراز مراسم‌های سوگواری حسینی علاوه بر بقاع متبركه، در حسینیه‌ها، مساجد و تكایا برگزار می‌شوند؛ البته طبق یك رسم و سنتی دیرینه دسته‌جات سینه‌زنی و عزاداری‌ هیئت‌های مذهبی شیراز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از چند مسیر به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت می‌كنند.
مسیر اصلی حركت این دسته‌جات سینه‌زنی كه از شب اول محرم تا شب عاشورا انجام می‌شود، میدان غدیر، ابتدای خیابان لطفعلی خان زند است كه می‌توان گفت عمده هیئات مذهبی شیراز از این مسیر به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت می‌كنند.
مسیر دوم از میدان شهدا، خیابان نماز به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و مسیر سوم از چهار راه شاهزاده قاسم به سمت این حرم مطهر است.

هیئات مذهبی نیروهای مسلح، اولین گروهی كه وارد حرم شاهچراغ(ع) می‌شوند
هیئات مذهبی مربوط به نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی نیز تقریباً جزو اولین هیئاتی هستند كه از میدان شهدا به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت می‌كند.
هیئت‌های مذهبی بعد از ورود به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به اجرای سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداخته و از این طریق ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت شاهچراغ(ع) نشان داده و عرض تسلیت می‌گویند.
بخش دیگری از مراسم‌های سوگواری‌های حسینی در حسینیه‌ها،‌ تكایا، مساجد، بقاع متبركه به صورت ثابت برگزار می‌شود كه در آن علاوه بر روضه‌خوانی و مداحی، سخنرانی مذهبی نیز با حضور علما و اساتید حوزه و دانشگاه اجرا می‌شود. در ادامه این گزارش نگاهی به برنامه‌های این سوگواری‌ها در شیراز داریم.
اقامه عزای حسینی به میزبانی نماینده ولی فقیه در استان فارس
این مراسم كه از 20 شهریورماه آغاز و تا 31 شهریورماه ادامه خواهد داشت هر روز صبح از ساعت 6:30 تا 8 در محل نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار می‌شود.
در این مراسم معنوی حجج اسلام رضوی اردكانی‌، بینازاده و سیداحمد فاطمی به سخنرانی می‌پردازند و همچنین مرثیه‌سرای و سوگواری نیز با نوای منصور ارضی، محسن طاهری، سیدرضا نریمانی، سیدعباس انجوی، كاظم محمدی، نجف روستا، حسین فتح الله زاده، خلیل نگهبان و امیر یقطین انجام می‌شود.

سلسله نشست‌های «اصول انسانی در جریان كربلا»
این سلسله نشست‌ها كه همراه با سوگواری هستند، در ایام دهه اول محرم انجام می‌شود كه در آن سعید قاضی‌پور، كارشناس ارشد اخلاق اسلامی، علوم قرآن و حدیث به سخنرانی پرداخته و رضا ابیوردی و امیر هنرور نیز به مداحی می‌پردازند.
مراسم مذكور از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز شده و تا 11 شب ادامه خواهد داشت و هر شب نیز بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد الصادق(ع) خیابان اصلاح‌نژاد شیراز برگزار خواهد شد.

سوگواری كودكان عاشورایی
مهد كودك قرآنی تسنیم در دهه محرم امسال با كودكان عاشورایی مراسم سوگواری را از اول تا 8 محرم هر روز عصر از ساعت 17 تا 19 برگزار می‌كند.
در این مهدكودك كه در شهرك كشن شیراز واقع شده است، علاوه بر سوگواری كودكان، مراسم زیارت عاشورا ویژه مادران نیز هر روز برگزار می‌شود.

سوگواری هیئت بیت‌العباس(ع)
این مراسم به‌مدت 12 شب از 19 شهریورماه جاری و از ساعت 20:30 آغاز شده و این مراسم معنوی در شریف‌آباد،‌ بلوار اتحاد، شرغان، كوچه 46 برگزار می‌شود.

عزاداری كانون فرهنگی مسجد حاج مكتبی
این مراسم در دهه اول محرم از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز شده و در آن مهدی دهقان و حجج اسلام محسن پهلوانیان و علیرضا قاسمی سخنرانی و محسن جوكار به سخنرانی پرداختند.

هیئت انقلابی شهدای گمنام؛ ميزبان سوگواران حسينی
مراسم سوگواری این هیئت هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز شده است و در آن حجت‌الاسلام داوودآبادی سخنرانی و امیر راستی، سید مصطفی موسوی‌نژاد، بهنام زارع، مجتبی نادری‌زاده ، كریم افسر به‌مداحی می‌پردازند.
این مراسم معنوی كه به‌مدت 11 شب ادامه خواهد داشت در حسینیه موسی‌بن جعفر(ع) واقع در میدان امام حسین(ع) روبع‌روی استانداری فارس، جنب ناحیه بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

سوگواری در دانشكده پزشكی شیراز
مراسم سوگواری هیئت الرضا(ع) دانشگاهیان علوم پزشكی شیراز هر شب از ساعت 20:15 آغاز می‌شود كه این مراسم از 19 شهریورماه آغاز و تا 29 شهریورماه ادامه خواهد داشت.
در این مراسم معنوی حجج الاسلام كیخا و شهادتی به سخنرانی می‌پردازند و در ادامه امیر راستی، مداح اهل بیت(ع) سوگواران را به فیض می‌رساند.

عزاداری در مسجد تاریخی مشیر
مسجد تاریخی مشیر نیز این روزها میزبان سوگواران حسینی است این مسجد كه در محله سنگ سیاه شیراز قرار دارد از دوشنبه، 19 شهریورماه به‌مدت 11 میزبان این مراسم‌های معنوی است.
در مراسم‌های این مراسم حجج اسلام افتخاری و چالمه به سخنرانی پرداخته و در ادامه مجلس عزاداری با نوای مداحانی نظیر علی اكبر خواجوی و محمدصادق محمدیان برپا می‌شود.

سوگواری كانون رهپویان وصال
مراسم‌های سوگواری این كانون نیز از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز و به مدت 11 شب ادامه خواهد داشت كه همگی این مراسم‌ها از بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی‌نژاد و مداحی اسلام میرزایی برگزار می‌شود.
در روز تاسوعا و عاشورا مراسم‌های سوگواری این كانون از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود كه در این روزها سردار حسین یكتا سخنرانی و یزدان ناصر نیز مرثیه‌سرایی خواهد كرد.
این مراسم‌های معنوی در همان مكان همیشگی مراسم‌های كانون رهپویان یعنی در حسینیه سیدالشهدا(ع) واقع در خیابان شهید آقایی بلوار پاسداران شیراز برگزار می‌شوند.

بزم روضه القاسم
مجلس سوگواری حسینی از اول تا 8 محرم‌الحرام با سخنرانی حجت‌الاسلام مهران قاسمی از ساعت 16 تا 18 در مسجد امام خمینی(ره) واقع در میدان شهرداری شیراز برپا می‌شود.
در این مراسم‌های معنوی مداحانی چون مهدی كبیری‌نژاد، حسین معانی، حسن عرفان‌منش، حسن معلمی‌فرد، میثم مفتاحی، حسین معلمی‌فرد، اسماعیل ستودگان و عباس زحمتكشان به مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

عزاداری هیئت درب شازده شیراز
سوگواری دهه اول محرم با سخنرانی حج‌ الاسلام راجی و مداحی جواد مقدم از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز و به مدت 11 شب ادامه خواهد داشت.
زمان این مراسم‌های معنوی ساعت 22 و مكان آن‌ها در حرم حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز قرار دارد كه در آن هیئت درب شازده به سوگواری حسینی می‌پردازد.

سخنرانی آیت‌الله فاطمی در حرم آستانه شیراز
همچنین مراسم سوگواری حسینی از دوشنبه،‌19 شهریورماه آغاز و به مدت 12 شب در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین‌بن موسی‌الكاظم(ع) شیراز معروف به آستانه برگزار می‌شود.
در این مراسم‌های معنوی كه طی این ایام بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، آیت‌الله فاطمی از قم به سخنرانی پرداخته و در ادامه مداحی با نواحی مداحان اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

عزاداری كانون فرهنگی و پایگاه مقاومت شهید سجادیان
این مراسم سوگواری كه در دهه اول محرم و از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز شده است به مدت 11 شب در مسجد حسن‌بن علی(ع) خیابان شیشه‌گری شیراز برگزار خواهد شد.
در این مراسم‌های معنوی پرشور و شعور، حجت‌الاسلام ساجدی، مدرس حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخته و در ادامه مراسم سوگواری با نوای علی كارگر و كریم افسر برگزار می‌شود.

حسینیه محبان ثارالله(ع)؛ میزبان همیشگی مراسم‌های مذهبی
مراسم‌های سوگواری دهه اول محرم این حسینیه كه در بلوار ایمان شمالی كوچه 10 قرار دارد، از دوشنبه، 19 شهریورماه آغاز و به‌مدت 12 شب ادامه خواهد داشت و زمان آن‌ها همزمان با نماز مغرب و عشاء انتخاب شده است.
در این مراسم‌های معنوی حجج اسلام چوگانی و عباس آبادی سخنرانی و مداحانی نظیر سیدعباس انجوی، خلیل نگهبان، علیرضا شهبازی، علی رضایی، مهدی عرشی و حسن جوكار به مداحی و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

برنامه‌های سوگواری حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)
مراسم سوگواری در دهه اول محرم، هر روز بعد از اقامه نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء با حجج‌اسلام جاوید و ملک‌مکان و مرثیه‌سرایی ذاکران اهل بیت(ع) کاظم محمدی، خلیل نگهبان، نجف روستا، علی حسین‌زاده، رضا رودکی، سعید خائف‌پناه، جعفر علیزاده، هادی آسیابان و محمد جهانشاهی در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.
همچنین طی این ایام مراسم قرائت زیارت پرفیض عاشورا هر روز صبح ساعت ۶:۳۰ در رواق دارالعباده حرم مطهر برگزار می‌شود.

حرم علی‌بن حمزه(ع)؛ میزبان سوگواران حسینی
این آستان مقدس به‌صورت روزانه ۴ برنامه را اجرا می‌کند که اولین برنامه از ساعت ۶:۳۰ تا ۸ صبح با قرائت زیارت عاشورا با سخنرانی و ذکر مصیبت و پذیرایی از زائران و مجاوران حرم صورت می‌گیرد و بعد از نماز ظهر نیز یک سخنرانی و ذکر مصیبت کوتاه در حرم انجام می‌شود.
بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء نیز هیئت محبین علی‌بن حمزه(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام ذوالانواری و مداحی مداحان اهل بیت به اجرای برنامه می‌پردازند.
علاوه بر این‌ها برنامه ویژه همه روزه حرم مطهر نیز در قالب عنوان «معرفت حسینی تا عرفان حسینی» از ساعت ۹ شب اجرا می‌شود.

سوگواری در حرم سیدتاج الدین غریب(ع) شیراز
از روز ۱۹ شهریورماه و به مدت ۱۲ شب، آستان مقدس سیدتاج الدین غریب (ع) میزبان عزاداران حسینی است. در این برنامه‌ها، حجت‌الاسلام هوشمند به سخنرانی و مداحان اهل‌بیت، سید مصطفی زارعی و جعفر دهقان نیز به مداحی می‌پردازند.

سوگواری حسینی قرآنیان در دانشكده علوم قرآنی شیراز
این مراسم‌ها از دوشنبه، ۱۹ شهریورماه جاری آغاز و به‌مدت ۱۱ شب در این دانشكده و به‌همت جمعیت اتحاد حسینی شیراز برگزار خواهد شد.
زمان این مراسم‌ها از ساعت ۲۰:۱۵ تا ساعت ۲۲:۱۵ اعلام شده است كه در آن علاوه بر سوگواری، سخنرانی مذهبی نیز صورت می‌گیرد.
حجج اسلام عبا‌س‌آبادی، پیروزمند و آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملك‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان كهیگیلویه و بویراحمد به عنوان سخنرانان این مراسم‌ معنوی انتخاب شده‌اند.
یادآور می‌شود، برنامه‌ها و سوگواری‌های متعدد دیگری هم در سطح شهر شیراز و هم در سطح شهرستان‌های استان فارس طی این ایام برگزار می‌شود كه ذكر مشخصات تمام آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما محوریت اكثریت مراسم‌های سوگواری در سطح شهرستان‌های فارس نیز با بقاع متبركه و یا گلزارهای مطهر شهداست.
انتهای پیام

captcha