شکل‌گیری فرهنگ؛ نیازمند اوج‌اندیشی و افزایش آگاهی
کد خبر: 3746162
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸

شکل‌گیری فرهنگ؛ نیازمند اوج‌اندیشی و افزایش آگاهی

گروه فرهنگی - معاون مرکز پژوهش های شورای شهر ارومیه تاکید کرد: برای شکل‌گیری فرهنگ باید به دنبال اوج‌اندیشی و افزایش آگاهی باشیم.

شکل‌گیری فرهنگ؛ نیازمند اوج‌اندیشی و افزایش آگاهی

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سیامک مختاری معاون مرکز پژوهش های شورای شهر ارومیه عصر امروز در شانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه در نشستی با عنوان دیانت فرهنگی با اشاره به تعاریف دین و فرهنگ بیان کرد: برای دین تعاریف عديده ای مطرح شده همچون آموزه‌ها، احکام و برنامه ها که برای دنیا و آخرت انسان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آموزه هایی وجود دارد که سعادت دنیا و آخرت ما در آن در نظر گرفته شده و این آموزه ها، روش هایی است که منتج به اوج اندیشه انسان می شود.

مختاری خاطرنشان کرد: آموزه هایی که منجر می شود انسان از خاک کنده شده و روحش ملکوتی شود و این دستورات موجب تعلیم اوج اندیشی و آگاهی و خودآگاهی آدم می شود و ما باید بدانیم چه هستیم؟ چه کار باید بکنیم و باید بدانیم که هر چیزی از خود ما نشات میگیرد و به خود ما باز میگردد.

وی تصریح کرد: همه ما در زندگی دارای 5 ساحت وجودی هستیم که 3 ساحت آن یعنی عقیده، اراده و خواست ها و احساسات درونی و 2 ساحت یعنی گفتار و کردار که رفتار ما را شکل می دهد و مجموع آن ها نیز فرهنگ را شکل می دهد.

مختاری خاطر نشان کرد: بیش از 300 تعریف برای فرهنگ وجود دارد که در طول اعصار و زمان ها شکل گرفته و به نسل کنونی رسیده است.

معاون مرکز پژوهش های شورای شهر ارومیه تصریح کرد: برای شکل گیری فرهنگ باید به دنبال اوج اندیشی و افزایش آگاهی باشیم.

وی افزود: در دیانت فرهنگی انسان عاشق است ولی دلبسته و وابسته نیست و اندیشه فرا روانه دارد.

مختاری گفت: پیکره دین ورزی به 3 پایه عقاید، احکام و اخلاق بستگی دارد که هر سه مکمل یکدیگر هستند و اخلاق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: کف دین ورزی به 3 خصلت تواضع، احسان و صداقت وابسته است و باید تمام وجود انسان از دروغ به دور باشد و در صداقت رفتاری ساحت های 5 گانه بر هم منطبق بوده و عقیده مغایر گفتار نباشد و گفتار نیز با رفتار در تضاد قرار نگیرد.

انتهای پیام

captcha