پیامبر اکرم(ص) نقشی محوری در جریان بعثت انبیا دارد
کد خبر: 3746167
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

پیامبر اکرم(ص) نقشی محوری در جریان بعثت انبیا دارد

گروه معارف ــ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بر نقش بنیادین پیامبر اکرم(ص) در حرکت انبیا و سیر تاریخ نبوت و مجادله با جریان طاغوت تأکید کرد.

پیامبر اکرم(ص) نقشی محوری در جریان بعثت انبیا داردبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی سه‌شنبه شب، 20 شهریورماه در مراسم عزاداری هیوت ثارالله در مدرسه فیضیه قم با اشاره به جوانب خاص سوره مبارکه جمعه گفت: روایات متعددی در خصوص زمان‌های خاص قرائت این سوره و آثار و برکات آن بیان شده است.
وی افزود: سوره جمعه با تسبیح خداوند آغاز می‌شود؛ در این سوره تعابیر خاصی در بخش تسبیح بین شده است؛ در ادامه این سوره سیری را طی می‌کند و در آن به عوالم خاصی اشاره می شود که در نهایت سوره معنی این تسبیحات بیشتر مشخص می شود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) محور اصلی این مسیر است و با توجه به سیری که با حضور پیامبران و دشمنان آنها و این خط مقدس ایجاد می شود، نقش پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک نقش بنیادین و محوری رخ می نماید.
وی گفت: این سیر که همراه با مشکلات و دشمنان فراوان است با امکاناتی نیز همراه است؛ از جمله امکاناتی که خداوند در این مسیر برای پیامبر خود فراهم کرده است می توان به بلد و مردم و اعمال خاص در بلد اشاره کرد.
میرباقری بیان کرد: تمام این منابع و امکانات از جمله حج و مشعر و منا و عرفات و کعبه و.... همگی امکاناتی هستند که امت ساز هستند و امتی را حول محور پیامبر تجمیع می کنند؛ کتاب الله نیز در این بین به یاری این حرکت عظیم می آید و پیامبر را کمک می کند.
وی تصریح کرد: خداوند در سوره فجر نیز به بخشی از این مسیر اشاره می کند؛ مسیری که در آن به مبارزات پیامبران علیه جریان های ظلم و استکبار اشاره می کند و در نهایت به جریان نفس مطمئن می رسد؛ در این سوره به جریان های طغیان گر اشاره می شود و به پیامبر اکرم(ص) نیز بشارت هایی چون لیالی شعر و شفع و وترو.. می دهد که تفاسیر ظاهری و باطنی بسیاری نیز از آنها شده است.
میرباقری بیان کرد: با وجود اینکه در خصوص لیالی عشر معانی ظاهری متعددی بیان شده است ولی معنی باطنی آن نیز به ده امام پیش از امام زمان(عج) اشاره شده است و فجر نیز به خود حضرت تفسیر شده است.
وی گفت: خداوند در بین امیین به رسالت رسید یعنی کسانی که در ام‌القری حضور دارند؛ این ام القری بودن نقش خاصی در ادامه مسیر رسالت داشت؛ ادامه سیر نوبت نیز همراه با مومنانی است که گرداگرد پیامبر و بعدها حول محور امام مجتمع می شوند و مردم دیگری که شیطان سعی می کند که بر آنها چیره شود.
وی اظهار کرد: آغاز این سیر و این سرزمین نیز مرتبط به حضرت ابراهیم است؛ ماجرای حضور حضرت ابراهیم و رها کردن همسر و فرزند خود که نسل پیامبر از ایشان بود و دعایی که ایشان برای وجود مبارک حضرت اسماعیل که پیامبراکرم(ص) از نسل ایشان بود موید همین جریان مبارک است.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که این ماجرا به تجمیع و تکمیل مناسک حج انجامید، اظهار کرد: دعای حضرت ابراهیم و وعده الهی در مکه محقق شد و از یک سرزمین بی آب و علف که حتی چهارپایی در آن وجود نداشت یک تمدن شکل گرفت.
وی یادآور شد: ذریه حضرت ابراهیم که ایشان برای آنها دعا کرد و جایگاه آنها را نیز مشخص کرد پیامبر و ائمه هستند؛ حضرت ابراهیم این امکانات را در واقع برای وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) مهیا کردند؛ تمام افعال این پیامبر و پیامبران دیگر در راستای تولی به پیامبر و تکمیل حرکت جهانی و تمدنی پیامبر اکرم(ص) بوده است.
انتهای پیام

captcha