خرافات و بدعت‌ها مانع انتقال پیام عاشورا می‌شود
کد خبر: 3746179
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱

خرافات و بدعت‌ها مانع انتقال پیام عاشورا می‌شود

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه خرافات و بدعت‌ها مانع انتقال پیام عاشورا می‌شود، گفت: جهل و نادانی و استفاده از احساسات به جای تعقل از دلایل به وجود آمدن خرافه و تحریف در عزاداری‌های ماه محرم است.

خرافات و بدعت‌ها مانع انتقال پیام عاشورا می‌شود

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: عاشورا یک واقعه بزرگ، تأثیرگذار و روشنگر است که اگر به‌درستی تبیین شود، می‌تواند نسل‌های بشریت را از ذلت نجات دهد.
وی با بیان اینکه قیام عاشورا در تاریخ ماندگار است، افزود: عاشورا یک مدرسه انسان‌سازی است که همیشه چراغ آن روشن است و به همه نسل‌ها درس انسانیت، مبارزه با ظلم و ایستادگی در مقابل باطل می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: کربلا، عاشقان و دلدادگان بی‌شماری دارد؛ تجمع 20 میلیونی عاشقان حسینی در هیچ جای دنیا نظیر ندارد؛ اما باید مراقب بود که بدعت‌ها و خرافات مانع انتقال پیام‌های بزرگ عاشورا نشود.
وی ضمن ابراز تأسف از اینکه گاهی آیین‌های عزاداری آلوده به خرافات می‌شوند، بیان کرد: دو نوع تحریف وجود دارد، تحریف لفظی و ظاهری، و تحریف معنوی؛ تحریف ظاهری، ظاهر مطلب را عوض می‌کند اما تحریف معنوی در معنی تأثیرگذار است، به گونه‌ای که خلاف مقصد و مقصود را نشان می‌دهد.
آیت‌الله سلیمانی با بیان اینکه مهم‌ترین عوامل پیدایش خرافه، تقلید کورکورانه است، اظهار کرد: جهل و نادانی و استفاده از احساسات به جای تعقل از دلایل به وجود آمدن خرافه و تحریف در عزاداری‌های ماه محرم است.
وی افزود: فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است که مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بود، برگزار شود، نشان می‌دهد که ایشان چقدر از پیدایش خرافه و تحریف در عزاداری‌ها ناراحت هستند.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان ادامه داد: سخنرانی و ذکر مصیبت‌های کربلا، شعر و مرثیه‌سرایی بر اساس واقعیت‌ها و از همه مهم‌تر گریه کردن برای مظلومیت امام حسین(ع) و خاندان پاک و مطهر ایشان از بهترین شیوه‌های عزاداری است.
آیت‌الله سلیمانی اظهار کرد: اگر عزاداری‌ها به گونه‌ای باشد که مورد تأیید ائمه(ع) است، مظلومیت اباعبدالله(ع) را آن‌گونه که بوده به تصویر بکشد و پیام‌های واقعی قیام را منتقل کند، تأثیرگذارتر خواهد بود و ان‌شاء‌الله مورد قبول درگاه حضرت حق باشد.

انتهای پیام

captcha