ادامه مرده‌گردانی در مدرسه و تماشای مدیران/ امامزاده ای میان دو مدرسه+ فیلم
کد خبر: 3746207
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه و تماشای مدیران/ امامزاده ای میان دو مدرسه+ فیلم

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف محمودآباد گفت: بارها دیده شده است، هنگامی که دانش‌آموزان در کلاس درس هستند مردم برای متبرک کردن میت‌شان، جنازه را دور امامزاده طواف می‌دهند که این اقدام موجب حواسپرتی دانش‌آموزان سر کلاس درس شده و در روحیه آنان نیز تأثیر منفی دارد.

به گزارش ایکنا از مازندران، این جمله طلایی را از زبان یک مسافر شنیدم وقتی که برادرش تلفنی از او پرسید، آیا مادرش پیش اوست؟ پاسخ داد: «مادر پیش ما نیست، ما پیش مادر هستیم» ... اما این روزها شنیده می‌شود «امامزاده قاسم بقعه‌ای در وسط دو مدرسه!» شما قضاوت کنید امامزاده دوران حکومت هارون رشید کجا! ساختمان دوره پهلوی کجا! 

امامزاده قاسم(ع) محمودآباد از نوادگان امام جعفر صادق(ع)

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

ابراهیم حیدری جناسمی در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: امامزاده قاسم(ع) که شجره نامه آن در آستان رضوی است از نوادگان امام جعفرصادق(ع) است و  از جمله امامزادگانی است که مورد اقبال و تکریم همه دوستداران اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه زمینی که مدرسه در آن احداث شده است جزو حیاط امامزاده و به مالکیت امامزاده است، افزود: بارها این موضوع از سوی مدیران کل اوقاف، ائمه جمعه و فرمانداری مطرح شد و همگی موافق بودند که آمورش و پرورش زمین را به اوقاف برگرداند.

‌وی با بیان اینکه به علت مسائل امنیتی زائران و دانش‌آموزان امکان تلفیق مدرسه با امامزاده وجود ندارد، افزود:  مدیر کل آموزش و پرورش مازندران همکاری خوبی با اوقاف دارند و امیدواریم این موضوع به بهترین روش حل شود. 

در این باره سخنان  مدیر آموزش و پرورش محمودآباد شنیدنی است.

مرتضی نصری، مدیر آموزش و پرورش محمودآباد در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: مدرسه ابتدایی انقلاب اسلامی و دبیرستان‌های امام خمینی(ره) و امام علی(ع) در دو شیفت صبح و بعد از ظهر 60 سال قدمت داشته و در مرکز شهر محمودآباد واقع است و دارای 700 دانش‌آموز است.

وی افزود: از گذشته دور در وسط حیاط مدرسه یک قبر امامزاده قرار داشت که فضای تقریباً 12 متری محصور شده و از وجود این امامزاده برای برگزاری برخی از مناسبت‌های دینی استفاده می‌شود.

نصری با بیان اینکه همه هزینه‌ها از جمله برق و آب این بقعه از سوی آموزش و پرورش پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در ایام محرم و مناسبت‌های دیگر از حیاط مدرسه و امکانات سرویس بهداشتی و فضای مدرسه برای زائران استفاده می‌شود.

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

اخذ دو مدرسه مستقل در مرکز شهر؛ شرط آموزش و پرورش 

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم چنانچه اوقاف مایل است که این فضای مدارس را در اختیار گیرد در داخل شهر دو مدرسه مستقل در اختیار ما قرار دهد.
نصری اظهار کرد: فعالیت تعلیم و تربیت فضای خاص خود را می‌خواهد و چنانچه فضای امام‌زاده تحت کنترل آموزش و پرورش نباشد فعالیت این مدارس که در دو شیفت صبح و بعداز ظهر تشکیل می‌شود دچار اخلال می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش این فضای آموزشی را به صورت واگذارنامه در سال 1336 از گمرگ  اخذ کرده است.

به گزارش ایکنا در مصاحبه مدیر آموزش و پرورش بیان شد این مدارس بیش از نیم قرن پیش ساخته شده است و این یک نشانه‌ای‌ است که از حالا به فکر فرزندانمان و امنیت فیزیکی آن ساختمان باشیم.

در ادامه این گزارش به سراغ رئیس اوقاف محمود آباد رفتیم.

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

3000 متر مربع وسعت کل عرصه امام زاده قاسم محمودآباد 

بهزاد صادقی، رئیس اوقاف محمود آباد در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: وسعت کل عرصه امام زاده قاسم محمودآباد 3 هزار مترمربع و جزو موقوفه امام زاده است و در دوره پهلوی به احترام این امام زاده در این محل میت دفن می‌کردند.

صادقی با بیان اینکه آثار قبرستان در برخی از قسمت‌های این عرصه مشاهده شده است، تصریح کرد: به گفته ریش‌سفیدان منطقه در 100 سال پیش ادامه زمین این امامزاده تا قسمت‌هایی که اکنون آتشنشانی شهر است گسترده و جزو منطقه امام زاده بوده است.

وی ادامه داد: در دوره پهلوی این امام زاده را برای ساخت ساختمان گمرک درنظر گرفته بودند که بعدها به آموزش و پرورش واگذار شد.

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

رئیس اوقاف محمود آباد با اشاره به اینکه طبق فرموده امام موقوفات باید به حالت وقفیت بماند و بدان عمل شود، اظهار کرد: این امام زاده در راه بین‌المللی شرق  به غرب استان مازندران قرار دارد و مورد توجه مسافران زیادی است که وجود دو مدرسه در حیاط این امام زاده مانع هر گونه فضاسازی و تبلیغ و ترویج فرهنگ گردشگری و جذب توریسم مذهبی است.

وی با بیان اینکه قدمت ساختمان مدارس واقع در حیاط امام زاده قاسم(ع) تا 85 سال می‌رسد، افزود:  حدود یک سال و نیم است که علیه آموزش و پرورش طرح دعوا شده و دادگاه آموزش و پرورش را به عنوان مالک نشناخته است و اکنون با اعتراض آموزش و پرورش این پرونده در مرحله تجدید نظر قرار گرفته است.

تحقق شرط  خروج آموزش و پرورش از امامزاده قاسم نیازمند نگاه ملی

وی با بیان اینکه تحقق شرط‌ خروج آموزش و پرورش از امامزاده قاسم نیازمند نگاه ملی است، ادامه داد: مسئولان آموزش و پرورش برای تخلیه مدارس خواستار تهیه دو مدرسه در داخل شهر توسط اوقاف شدند که با توجه به نبود موقوفه در مازندران با نیت ساخت مدرسه در ابتدای امر این خواسته نمی‌تواند تحقق یابد و نیازمند به حمایت وزارت آموزش و پرورش،  سازمان اوقاف و کمک خیرین است. 

صادقی با بیان اینکه آموزش و پرورش در محدوده شهری محمودآباد ‌دارای فضای آموزشی نیمه کاره است، عنوان کرد: می توان با تکمیل این مدارس با کمک خیرین و اعتبارات استانی و کشوری دانش‌آموزان را به فضای مناسب و جدید انتقال داد.

وجود نگاه تجاری به مکان امام‌زاده

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

 وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نباید نگاه تجاری به مکان امام‌زاده داشته باشد، افزود: این ساختمان قدیمی شده و امنیت جانی ندارد تا والدین دانش‌آموزانشان را به این مدارس بفرستند.

صادقی اظهار کرد: بارها دیده شده، هنگامی که دانش‌آموزان در کلاس درس هستند مردم برای متبرک کردن میت‌شان، جنازه را دور امامزاده طواف می‌دهند که این اقدام موجب حواسپرتی دانش‌آموزان سر درس شده و در روحیه آنان نیز تاثیر منفی داشته است.

با این توضیحات و بیانات مسئولان شنیدن نظر یکی از دانش‌آموزانی که از اول ابتدایی تا سوم متوسطه اول در این مدارس تحصیل کرده خالی از لطف نیست.

ع. ا . از دانش‌آموزان مدرسه انقلاب اسلامی و مدرسه امام خمینی محمودآباد در گفت‌‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: من دوره ابتدایی را در مدرسه انقلاب اسلامی‌ و‌ دوره متوسطه اول را در مدرسه امام خمینی که در حیاط امامزاده قاسم(ع) واقع شده است تحصیل کردم.

وی افزود: بارها پیش می‌آمد که در وسط درس مرده‌ای را می‌آوردند و دور حرم امامزاده طواف می‌دادند که من حس خوبی از این موضوع نداشتم و تاثیر منفی بر دانش‌آموزان دارد علاوه بر این سروصدای مردم هم اغلب، ذهن بچه‌ها را از فضای درس دور می‌کرد.

ریختن گچ سقف مدرسه در سر درس

این دانش‌آموز با بیان اینکه مدرسه قدیمی و از استحکام برخوردار نیست، تصریح کرد: یک بار سر درس قسمتی از گچ سقف ریخت‌ و‌ این مدارس از وضعیت مناسب فیزیکی برخوردار نیست و سرویس بهداشتی مدرسه بسیار نامناسب است.

وی تاکید کرد: به نظر من باید این دو مدرسه قدیمی که در حیاط امامزاده قاسم قرار دارد تخریب شود و نباید منتظر باشیم تا یک اتفاق ناگوار برای دانش‌آموزان رخ دهد بعد چاره‌اندیشی کنیم. 

این دانش‌آموز عنوان کرد: واقعا درس خواندن در این دو مدرسه برای دانش‌آموزان مناسب نیست و ما چاره‌ای نداشتیم و به اجبار در آنجا درس می‌خواندیم چون دیگرمدارس، جایی برای ما نداشت مطمئنا هیچ دانش‌آموزی برای درس خواندن‌ در آن مدرسه مشتاق نیست.

به گزارش ایکنا به نظر می‌رسد قبل از آنکه به آزاد کردن عرصه امامزاده بیندیشیم لازم است مسئولان برای 700 دانش‌آموزی که در مقاطع ابتدایی تا متوسطه در آن در حال تحصیل هستند تدبیری بیندیشند و اجازه ندهند قدیمی بودن مدرسه،  تشییع جنازه در مدرسه، نبود امکانات رفاهی و نامناسب بودن فضای آموزشی و ... در تعلیم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم خللی ایجاد کند.

وجود نگاه جزیره‌ای، سوء مدیریت عدم توجه به سرمایه انسانی در مسئولان

ادامه مرده‌گردانی در مدرسه  و تماشای مدیران رده بالا

جالب است بدانیم در مملکت جمهوری اسلامی که همه چیز از آن ملت است گروکشی‌ها از سوی دستگاه‌ها در این نظام چه چیزی را اثبات می‌کند مسئولان اوقاف به فکر آزاد کردن موقوفه خود، مسئولان آموزش و پرورش در فکر از دست ندادن ساختمان آموزشی و مدت‌ها است این کشمکش ادامه دارد غافل از اینکه به حال آن دانش‌آموزانی که در یک فضای نامناسب دارند تحصیل می‌کنند، فکری کرده باشند، نگاه جزیره‌ای، سوء مدیریت و عدم توجه به سرمایه انسانی دو دستگاه سبب شده که اداره‌ای علیه اداره‌ای شکایت کند، ببینید در این دوران مسئولان وقتشان را چگونه هدر می‌دهند و موضوعی که می‌تواند به راحتی از مرکز حل و فصل شود در شهرستان محل مناقشه چندین ساله شده و مدیران رده بالا هم تماشا می‌کنند.

انتهای پیام

گزارش از علی پاداشی

 
  

captcha