هیئت‌های عزاداری مراقب سلامت مردم باشند/ 500 سال آلایندگی ظروف یک‌بار مصرف
کد خبر: 3746212
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
آقایی عنوان کرد:

هیئت‌های عزاداری مراقب سلامت مردم باشند/ 500 سال آلایندگی ظروف یک‌بار مصرف

گروه جامعه ــ مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با تأکید بر لزوم توجه به سلامت مردم و محیط زیست در ایام محرم، گفت: ظروف یکبار مصرف صدمات ماندگاری بر سلامت مردم و محیط زیست می‌گذارد و باید هیئت‌ها به این مسئله توجه کنند.

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه عزاداری برای سید‌الشهداء(ع) بهانه‌ای است برای تمرین آزادگی، و بهتر زیستن، گفت: زندگی بهتر قطعا از طریق آموزه‌های اسلامی قابل دسترسی است. در مکتب اسلام، اخلاق محیط زیست، اخلاقی خدا محور است و این اخلاق خدامحور برگرفته از جهان‌بینی توحیدی است که در آن خالق و محور جهان، خداست؛ در جای جای قرآن و احادیث نیز می‌بینیم که مراقبت از مخلوقات شامل منابع طبیعی، حیوانات، خاک، آب و ... سفارش شده است.

وی ادامه داد: وقتی ناممان را عزادار حسین(ع) می‌گذاریم نباید به صرف عمل عزاداری توجه کنیم بلکه باید به تمام هرآنچه سبک زندگی ما را به سبک زندگی امام حسین(ع) نزدیک‌تر می‌کند توجه داشته باشیم. یکی از اصول سبک زندگی ایشان احترام به خلقت و توجه به حفاظت از محیط زیست است.

آقایی به استفاده بیش از حد از ظروف یکبار مصرف در ایام عزاداری و صدمه‌ای که این مواد به محیط زیست وارد می‌کنند، اشاره و اظهار کرد: مسئولان هیئت‌ها و تکایا، علمای علوم دینی و مبلغان مذهبی در هیئت‌ها و تکایا به فرهنگ حفاظت از محیط زیست به عنوان سیره ائمه(ع) توجه داشته باشند.

افزایش 300 درصدی استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایام محرم

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست از مسئولان هیئت‌ها و تکایا درخواست کرد در سخنرانی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود برای مدیریت هیئت و توزیع نذری و ... حتماً به محافظت از محیط زیست توجه داشته باشند و اضافه کرد: بحث اصلی استفاده از ظروف یکبار مصرف است که بنا بر آمار، مصرف آن 300 درصد در این ایام افزایش پیدا می‌کند و می‌دانیم که مصرف این پلاستیک‌ها برای خاک، آب و سلامت مردم آسیب‌زا است. ریختن نوشیدنی‌های داغ مثل شیر، چای و ... در لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی برای سلامت مردم خطرناک است.

وی ادامه داد: غذاهایی که در این ایام بین مردم توزیع می‌شوند چرب و داغ هستند و ماندن این غذاها در این ظروف باعث می‌شوند مواد نفتی و منومرهای ظروف وارد مواد غذایی شوند. اگر در خصوص این مباحث در هیئت‌ها صحبت و برای عزاداران این مسئله تبیین شود که این ظروف چه مشکلاتی را برای سلامت مردم و محیط زیست ایجاد می‌کنند، قدر مسلم توجه مردم را جلب و موجب اصلاح رفتار می‌شود.

غذای نذری را در داخل ظروف یکبار مصرف در فریزر قرار ندهید

آقایی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که نباید غذاهای نذری را با ظروف یکبار مصرف داخل فریزر نگهداری کرد، گفت: همان مضراتی که سرو غذای داغ در ظروف یکبار مصرف دارد، نگهداری غذا در این ظروف در فریزر نیز دارد.

وی با تأکید بر اینکه لازم است در مراسم مذهبی به مسائل مرتبط با سلامتی عزاداران توجه ویژه شود، گفت: ریختن ظروف یکبار مصرف در جوی‌ها و معابر مشکلات محیط زیستی فراوان و ماندگاری را در پی دارد. این ظروف در جوی‌ها باقی می‌مانند و آب و خاک را آلوده کرده و آلودگی محیطی نیز در این ظروف باقی مانده گسترش پیدا می‌کنند و نه تنها ظاهر زشتی را به شهرها می‌دهند، بلکه ضرر‌های ماندگاری را حتی برای دورافتاده‌ترین مناطق کشور ایجاد می‌کنند.

آقایی از مسئولان هیئت‌های عزاداری خواست همانند مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی که گروه‌های مردمی اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کنند، گروه‌هایی را برای پاکیزه‌ کردن محیط تشکیل دهند و عنوان کرد: در این ایام همه به دنبال این هستند که در هیئت‌های عزداری خدمتی به امام حسین(ع) و عزاداران ایشان بکنند و قدر مسلم پس از پایان عزاداری‌ها تمیزکردن محیط خدمت به عزاداران خواهد بود.

لزوم مدیریت غذا/ دورریزهایی که معنویت را خدشه‌دار می‌کند

وی توصیه‌ کرد: تفکیک غذاهای باقی‌مانده یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در آموز‌ه‌های اسلامی به شدت بر صرفه‌جویی و عدم اصراف تأکید شده است و اگر خلاف این آموزه‌ها را انجام دهیم مرتکب گناه شده‌ایم. متأسفانه در این ایام دورریز غذا زیاد است و چهره خوبی به عزاداری‌های ما نمی‌دهد و فضای معنوی ما را خدشه‌دار می‌کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست عنوان کرد: اگر با مناطق شهرداری‌ها برای جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها هماهنگ شود هم اقدام مناسبی است که کمک زیادی به عدم ایجاد آلودگی زیست محیطی می‌کند.

ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی استفاده کنیم

وی بر انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط هیئت‌های مذهبی تأکید و اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که حجم نذورات به حدی زیاد است که دیگر نمی‌توان از ظروف چینی یا فلزی استفاده کرد، در این شرایط حداقل می‌توان از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی استفاده کرد و نوشیدنی‌هایی که سرو می‌شود در ظروف پایه گیاهی و تجزیه‌پذیر سرو شود تا مضراتی برای سلامتی نداشته باشد و مشکلات زیست محیطی هم ایجاد نکند.

آقایی افزود: پلاستیک 500 تا هزار سال در محیط زیست باقی می‌ماند و پس از این مدت است که آغاز به تجزیه می‌کند، یعنی حدود 500 تا هزار سال آلایندگی و تبعات منفی این مواد در طبیعت باقی می‌ماند پس حداقل می‌توان از موادی با پایه گیاهی استفاده کرد تا این تبعات زیست‌محیطی کاهش پیدا کند.

وی بر جمع‌آوری و مدیریت پسماندهایی که تولید می‌شود هم تأکید و تصریح کرد: البته بخشی از این مسئله بر عهده مسئولان و شهرداری است اما اگر مردم اقدامات مربوط به جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها را انجام دهند، باعث مطالبه‌گری از مسئولان می‌شود تا فکری برای جمع‌آوری به هنگام انجام دهند.

آقایی در پایان سخنان خود بر مراقبت از عدم اسراف در نذری دادن‌ها تأکید کرد و گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی درست غذاها را با کم‌ترین اسراف به دست نیازمندان واقعی رساند. طی سال‌های اخیر نیز تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و NGO های محیط زیستی اقدامات خوبی در این ایام انجام می‌دهند و راهکارهای خوبی دارند که با همراه کردن این سمن‌ها با مردم امیدواریم بتوانیم امسال خبرهای بهتری در این زمین‌ داشته باشیم.

 انتهای پیام

captcha