چگونه مصائب امام حسین(ع) را به دور از شعار مدنظر قرار دهیم
کد خبر: 3746347
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

چگونه مصائب امام حسین(ع) را به دور از شعار مدنظر قرار دهیم

گروه اجتماعی ــ رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس با طرح این سؤال كه چگونه می‌توانیم مسئله عاشورا و مصائب امام حسین(ع) را به‌صورت یك مسئله جدی و اصلی و به دور از شعار مورد توجه قرار دهیم، بر اهمیت زدودن پیرایه‌های مضر از این حماسه تأكید كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس امروز، 21 شهریورماه در مراسم سوگواری حسینی كاركنان سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز با طرح این سئوال كه چگونه می‌توانیم مسئله عاشورا و مصائب امام حسین(ع) را به‌صورت یك مسئله جدی و اصلی و به دور از شعار مورد توجه قرار دهیم، افزود: نخستین شرط این است كه حادثه عاشورا را از پیرایه‌های مضر خالی كنیم.

وی با بیان اینكه چیزهایی وجود دارد كه اگر چه پیرایه است، اما نه مضر و نه حتی دروغ است، افزود:‌همه كسانی كه بخواهند با بیان هنری، حادثه‌ای را ترسیم كنند، فقط متن حادثه را نمی‌گویند.

عاشورا؛ سرمشق دائمی برای امت اسلام
شریفانی ضمن برشمردن سه عنصر منطق و عقل، حماسه و عزّت و عنصر عاطفه در حركت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ادامه داد: عاشورا یك حادثه تاریخی صرف نبود بلكه عاشورا یك فرهنگ، جریان مستمر و یك سرمشق دایمی برای امت اسلام بود.

منطق در تمام بیانات امام حسین(ع) متجلی است
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس در خصوص سه عنصر ذكر شده در عاشورا نیز گفت:‌ عنصر منطق و عقل در این حركت، در بیانات امام حسین(ع) متجلی است هم قبل از شروع این حركت، از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت.

مسلمان باید از عزت خود و اسلام محافظت كند
ی با تأكید بر اینكه تمام جملات بیانات نورانی امام حسین(ع) بیان‌كننده یك منطق مستحكم است، افزود: عنصر دوم حماسه است؛ یعنی این مجاهدتی كه باید انجام بگیرد؛ چون «... لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ...؛... عزت از آن خدا و از آن پیامبر او و از آن مؤمنان است...» (آیه 8 سوره منافقون) مسلمان در راه همین مجاهدت هم باید از عزّت خود و اسلام محفاظت كند.

عاطفه موجب ایجاد مرز میان جریان عاشورایی با سایر جریان‌ها شد
شریفانی با بیان اینكه این عنصر در همه مجاهداتی كه رهروان عاشورایی در برنامه خود می‌گنجانند، باید دیده شود، گفت: عنصر سوم، عاطفه است یعنی هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه،عاطفه یك نقش تعیین‌كننده‌ای ایجاد كرده است كه باعث شد مرزی بین جریان عاشورایی و جریان شیعی با جریان‌های دیگر پیدا شود.

مرثیه‌خوانی باید تا ابد ادامه داشته باشد
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های فارس ادامه داد: حضرت زینب كبری(س) در كوفه و شام منطقی حرف می‌زند، اما مرثیه می‌خواند؛ امام سجاد(ع) بر روی منبر شام، با آن عزّت و صلابت بر فرق حكومت نبوی می‌كوبد، اما مرثیه می‌خواند. این مرثیه‌خوانی تا امروز ادامه دارد و باید تا ابد ادامه داشته باشد، تا عواطف متوجه شود.
انتهای پیام

captcha