کد خبر: 3746379
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
گروه اجتماعی - عملیات حفاری خط ۳ قطار شهری مشهد از ایستگاه باب‌الجواد(ع) به سمت پایانه مسافربری امام رضا(ع) آغاز شد.

آغاز حفاری خط3 قطارشهری مشهد از باب‌الجواد(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، ظهر امروز، 21 شهریورماه در حاشیه مراسم آغاز ادامه حفاری خط 3 قطار شهری مشهد از ایستگاه باب‌الجواد(ع) به سمت پایانه مسافربری امام رضا(ع) اظهار کرد: با تلاش بسیار تمامی همکاران قطار شهری مشهد مسیر خود را طی می‌کند. با وجود این‌که سرعت کار کاهش یافته است اما حرکت خوبی را انجام می‌دهیم. 

وی ادامه داد: هنگامی که دستگاه حفار (TBM) که وارد باب‌الجواد(ع) شد با پیچیدگی‌های بسیار زیادی به ویژه در هنگام عبور از زیر باب‌الجواد(ع) همراه بود. پس از 5 کیلومتر ندیدن دستگاه حفار به باب‌الجواد(ع) رسیدیم و این یک رکورد در کشور بود که 5 کیلومتر TBM را ندیده و دستگاه به صورت دقیق وارد یک مکان شود.

آغاز حفاری خط3 قطارشهری مشهد از باب‌الجواد(ع)
کیامرز تصریح کرد: تلاش ما این بود که 20 شهریورماه دستگاه حفار را برای ادامه مسیر به سمت میدان آب، میدان برق و پایانه امام رضا(ع) راهی کنیم که این کار طبق برنامه آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود دستگاه حفار تا خرداد ماه به پایانه مسافربری امام رضا(ع) برسند. در طی این مسیر تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز دستگاه TBM دیده نخواهد شد و در ایستگاه پایانه امام رضا(ع) دستگاه حفار بار دیگر رویت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر حدود 3 کیلومتری تا پایانه امام رضا(ع) 4 ایستگاه دانش، بسیج، 15 خرداد و پایانه امام رضا(ع) قرار دارد که امیدواریم طی این مسیر مشکل خاصی به وقوع نپیوندد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به حساسیت کار در ایستگاه بسیج یادآور شد: بر این اساس اگر کار به صورت عادی پیش رود، دستگاه حفار حدود 4 ماه دیگر به زیر ایستگاه بسیج می‌رسد اما با توجه به شایط خاصی که در این ایستگاه وجود دارد، باید با احتیاط بسیار زیادی کار را به پیش ببریم لذا پیش از زمان‌بندی بر روی سلامت انجام کار تمرکز خواهیم داشت.

وی افزود: هنگامی که دستگاه حفار به پایانه امام رضا(ع) برسد ملحقات TBM از میدان فردوسی تا پایانه امام رضا(ع) را جمع‌آوری خواهیم کرد. هدف‌گذاری ما پایان عملیات حفاری خط 3 قطارشهری تا ایستگاه پایانه امام رضا(ع) در سال آینده و آغاز عملیات روسازی و ریل گذاری و ساخت ایستگاه‌هاست.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت پروژه‌های قطار شهری مشهد بیان کرد: با تلاش تمامی پیمانکاران و مشاوران و مهندسان توانسته‌ایم بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای دستگاه TBM و حفاری را مهندسی معکوس کرده و داخلی سازی کنیم و در حال حاضر به جز معدود تجهیزات این بخش بقیه در داخل تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: البته همچنان در تجهیزات ریل‌گذاری و ساخت ایستگاه‌ها و واگن‌ها به خارج وابسته هستیم در تلاش برای دورزدن تحریم‌ها و تأمین آن‌ها هستیم. 

کیامرز همچنین در خصوص تکمیل خط 2 قطارشهری مشهد گفت: برنامه ما تکمیل خط 2 قطارشهری مشهد تا پایان سال است. البته با مشکلاتی مواجه هستیم که ممکن است کار را به تاخیر بیاندازد اما قطعا این خط تکمیل خواهد شد.

آغاز حفاری خط3 قطارشهری مشهد از باب‌الجواد(ع)
وی با بیان اینکه با تأمین منابع مالی امیدواریم تا سال آینده در ساخت ایستگاه‌ها به پیشرفت 20 درصدی برسد، گفت: در حال حاضر 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت تأمین شده که امسال و سال بعد هزینه کنیم. برنامه ما انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید تا پایان سال است که هم‌اکنون مصوبه آن از سوی شورای اسلامی شهر مشهد صادر و تأییدیه آن از وزارت کشور گرفته شده و به دنبال موافقت سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی برای انتشار آن هستیم.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: در خط 3 قطار شهری مشهد تا امروز حدود 200 میلیارد تومان هزینه کردیم و برای تکمیل قرارداد خود با پیمانکاران باید تونل خط 3 و 12 هسته مرکزی ایستگاه‌ها را کامل کنیم و برای این منظور به 1100 میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم. البته به منظور تکمیل کل خط 3 قطار شهری مشهد به حدود 7000 میلیارد تومان بر اساس قیمت‌های قدیم نیاز وجود دارد که با توجه به این شرایط قطعا این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: