تلویزیون حرف کدام طبقه از جامعه را منعکس کند؟
کد خبر: 3746391
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

تلویزیون حرف کدام طبقه از جامعه را منعکس کند؟

یک کارگردان تلویزیون و مستندساز معتقد است که اگر جامعه در حال حاضر درگیر یک موضوع خاص اجتماعی و اقتصادی است نباید انتظار داشته باشیم که همه همت تلویزیون یا تولیدات سریال‌ها روی آن موضوع متمرکز شود.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: سعید ابوطالب درباره وضعیت فعلی سریال‌سازی در تلویزیون اظهار کرد: تلویزیون دامنه وسیعی از مخاطبان و مجموعه‌ای از اهداف و وظایف فرهنگی و اجتماعی را دارد؛ بنابراین نباید از تلویزیون انتظار داشته باشیم که در هر برنامه و سریالی، موضوعات روز کشور را ارزیابی کند و آن را به تصویر بکشد. تلویزیون به دلیل وظایف متعدد خود و سلایق مختلف مخاطب، تولیدات مختلفی دارد. بنابراین سریال‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی، سرگرمی و ... را در تلویزیون مشاهده می‌کنیم. همچنین جامعه هم دارای نیازهای کوتاه و بلندمدت مختلف است. در واقع اگر جامعه در حال حاضر درگیر یک موضوع خاص اجتماعی و اقتصادی است نباید انتظار داشته باشیم که همه همت تلویزیون یا تولیدات سریال‌ها روی آن موضوع متمرکز شود؛ البته منظور من این نیست که تلویزیون مستقل از شرایط اجتماعی باشد اما این توقع که موضوعات روز اجتماعی محوریت سریال‌های ما بشود، اشتباه است.

او ادامه داد: نیازمندی‌ها و وظایف تلویزیون بسیار گسترده و متنوع است و سریال و برنامه‌های مختلف تلویزیون این موضوعات روز را کم و بیش پوشش می‌دهند که کاملا طبیعی است.

این مستندساز با اشاره به اینکه تلویزیون حرف‌ها و دغدغه‌های مردم را منعکس کند، گفت: این نکته که حرف مردم در تلویزیون شنیده شود و آن‌ها خودشان را در تلویزیون ببینند، درست است اما اینکه تلویزیون حرف مردم را بزند یعنی حرف کدام طبقه از جامعه را منعکس کند؟ در واقع جامعه خواسته‌ها و صداهای متفاوتی دارد و تلویزیون باید همه این حرف‌ها را بشنود و منعکس کند. اما به دلیل اینکه حرف‌ها زیاد است، اگر حرف تعدادی از افراد شنیده نشود نمی‌توان گفت که تلویزیون حرف همه مردم را نمی‌شنود.

 ابوطالب با بیان اینکه تلویزیون قالب و ساختار متفاوتی دارد، اظهار کرد: ممکن است همه قالب‌ها و ساختارها در تلویزیون نتوانند حرف‌های روز را منعکس کنند. برنامه‌های تلویزیونی سیاسی، اجتماعی ، مستند و... دقیقا همین کار را انجام می‌دهند. ممکن است سریال‌ها ظرفیت برخی مطالبات اجتماعی را نداشته باشند یا اگر که ظرفیت دارند، امکان دارد ساخت آن‌ها زمان‌بر باشد. اگر ما بخواهیم یک اتفاقی را در گزارش و مستند منعکس کنیم راحت‌تر از سریال است به دلیل اینکه سریال به نگارش و پژوهش احتیاج دارد و نزدیک دو سال زمان می‌برد و بنابراین انتظار ما غیرواقع‌بینانه است.

این کارگردان در پایان گفت: موضوعاتی که در تلویزیون دیده می‌شود متنوع است؛ البته ممکن است تلویزیون به تکرار بیفتد اما اگر ۱۵ یا ۱۶ شبکه تلویزیونی را ببنید سریال‌های متنوعی را پخش می‌کند. در واقع بهتر است همه شبکه‌های تلویزیون را با هم ببینیم و فقط یک شبکه را معیار سنجش قرار ندهیم.

انتهای پیام

captcha