ائمه جماعات حلقه وصل مردم به مساجد باشند
کد خبر: 3746392
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
رسول جعفریان:

ائمه جماعات حلقه وصل مردم به مساجد باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان بر لزوم تقویت روح معنویت در مساجد در ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) تاکید کرد و گفت: ائمه جماعات حلقه وصل مردم به مساجد باشند.

 
 

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: حجتالاسلام رسول جعفریان در گفتوگو با شبستان بر لزوم تقویت حضور مردم در مساجد در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) تاکید کرد و گفت: فضای مسجد، فضای عبادت و بندگی است، بنابراین، باید به هر کاری که به تقویت این رسالت مسجد کمک میکند، توجهی جدی داشت.

وی بیان کرد: از نظر شکلی، باید مساجد را پاک و مطهر نگاه داشت زیرا که در فقه هم بر آن تأکید شده است البته در این باره فقط بحث طهارت و نجاست مطرح نیست، بلکه بحث، تمیزی و با روح بودن مساجد هم مهم است متاسفانه ما در طراحی داخلی مساجد به این موضوع توجه نداریم، زیرا توجه به طراحی مساجد هم به معماری داخلی آن‌ها و هم به چگونگی قرارگیری متعلقات مساجد مربوط می‌شود.

این مولف حوزه دین و تاریخ اسلام، اظهار کرد: نصب پردهها، تنظیم نوشتهها و ادعیه و بسیاری از این‌گونه امور ئر مساجد باید همراه با به کار بردن سلیقه باشد و جنبه هنری این موارد مورد توجه باشد، از طرفی موضوع نظافت مساجد به عنوان یکی از اساسیترین امور باید مورد اهتمام دستاندرکاران قرار گیرد.

 جعفریان خاطرنشان کرد: کسی که در طول سال چند بار در مسجد حضور می یابد، وقتی فضای مسجد را میبیند، باید جذب آن شود، از نظر هوا و گرما و مراعات خنکی هم باید تجهیز آن کامل باشد، از طرفی جوانی که در مسجد حضور می یابد، باید در این مکان احساس آرامش کند و از نظر محتوایی هم برنامه های مساجد باید غنی، سازنده، و تقویت کننده روح ایمان و معنویت باشد.

وی با  اشاره به با ابزارهای تقویت روح معنویت در مساجد در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) گفت: این موضوع در درجه اول باید مورد اهتمام سخنرانان و مداحان قرار گیرد، آنها باید با شیوه ای ملایم و با پرهیز از هر نوع گزافهگویی و با استناد به قرآن و احادیث و اخبار خوش تاریخ اسلام، ایمان مردم را تقویت کنند زیرا اهمیت دادن به این موضوع، مهم ترین نکته دعوت مردم به امور خیر است که نفس و فطرت انسانها نیز به آن توجه دارد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: در دعوتهای پیامبر (ص) به اسلام، هر بار که ایشان با افراد جدید مواجه میشدند، روی اخلاقیترین نکات انگشت میگذاشتند و مخاطبان آن حضرت هم اظهار میکردند که این مطالبی که ایشان میگفتند، هر آدم عاقل و اخلاقی به آن باور دارد. 

جعفریان ادامه داد: بنابراین سخنرانان و مداحان، باید به تقویت جنبه‌های اخلاقی و معنوی کامل تکیه کنند، البته نه از راه خدای ناکرده بیان سخن دروغ، بلکه با استفاده از مطالب درست باید به این کار بپردازند.

وی ادامه داد: نکته دیگر، تقویت روح وطنپرستی و ایراندوستی در افراد است، در کشور ما اقوام مختلفی وجود دارند که باید همه آنان را به وطن علاقهمند کنیم و این کار در مساجد هم باید انجام شود و بر همین اساس نباید با طرح مسایل سیاسی اختلافانگیز، روح افراد را آزرده کرد بلکه باید کاری کرد و مطالبی گفت که اکثر حاضران بر اساس دین و ایمان و معنویت و توجه به منافع کشور، به آن علاقهمند باشند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام، گفت: ائمه جماعات و دیگر مجریان مساجد، باید حلقه وصل مردم باشند نه عامل تشتت و تفرقه آنان پس باید اساس گفتار و رفتار خود را روی نقاط مشترک و بر امور فطری و اخلاقی و نکات مورد توافق عموم بگذارند.

جعفریان ادامه داد: در این میان، ترغیب افراد به انجام درست عبادات و پرهیز از افراط گرایی حتی از نوع دینی آن و به خصوص تاکید بر نماز و روزه و فرایض اصلی، میتواند روش درستی برای علاقه مند کردن مردم به دین و مجالس دینی باشد.

وی اظهار کرد: در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (ع) ترسیمی که از نهضت حسینی ارایه میشود، باید بر اساس متون متقن و درست باشد پس لازم است، روضهخوانان مساجد و مجالس عزای اباعبدالله الحسین (ع) از نقل داستانهای دروغ پرهیز کنند و بیشتر به جنبههای عاطفی، اما متکی به نقلهای درست بپردازند، امام حسین (ع) منجی بشریت هستند و ما به عنوان مبلغ اسلام باید به این رسالت جهانی وفادار و به لوازم آن پایبند باشیم.

انتهای پیام

captcha