اهدای پلاسما، نذری از جنس ایثار و در راستای سلامت جامعه
کد خبر: 3746401
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
حاجی بیگی عنوان کرد:

اهدای پلاسما، نذری از جنس ایثار و در راستای سلامت جامعه

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان انتقال با اشاره به فرارسیدن محرم و نیاز بیماران به داروهای مشتق از پلاسما خواستار نذر پلاسمای خون توسط اهداکنندگان نذر خون در ایام عزاداری ابا‌‎عبدلله الحسین(ع) شد.

اهدای پلاسما، نذری از جنس ایثار و در راستای سلامت جامعهبشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به فرارسیدن محرم اظهار کرد: هر عزادار و شیعه عاشق سیدالشهدا (ع) و خاندان پاک حضرت به هر نیتی نذری را در این ایام ادا می‌کند و برخی هم در راستای افزایش سلامت جامعه و نجات جان بیماران، نذر‌های خاص خود را دارند و یکی از این نذر‌ها اهدای خون و فرآورده‌های خون مانند پلاسما در ایام ماه محرم تا اربعین حسینی (ع) است.
وی افزود: از اجزای مهم خون، پلاسما است؛ پلاسما بخش مایع خون را تشکیل داده و در واقع محلولی متشکل از پروتئین‌ها و املاح است که در آن گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها شناور بوده و حدود %۹۰ آن را آب تشکیل می‌دهد؛ پروتئین اصلی پلاسما آلبومین و سایر پروتئین‌های فیبرینوژن، گلبولین‌ها و فاکتور‌های انعقادی است.
حاجی‌بیگی بیان کرد: پلاسما‌های اهدایی با تبدیل به فرآورده‌های مختلف مانند آلبومین، فاکتور‌های انعقادی، ایمونوگلوبولین وسیع‌الطیف تزریقی داخل وریدی و ده‌ها محصول دیگر نقش بسزایی در درمان بیماران به‌ویژه بیماران دارای بیماری‌های مزمن ایفا می‌کند.
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بیماران هموفیلی به طور دائم نیازمند این دارو‌های خاص هستند و این بیماران به علت کمبود فاکتور‌های انعقادی ۸ یا ۹ دچار خونریزی شده‌اند و با استفاده از فاکتور‌های انعقادی ۸ و ۹ که از پلاسما تهیه می‌شود می‌توان جلوی خونریزی را گرفت و بیماران را به زندگی عادی برگرداند.
وی تصریح کرد: در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در مواردی از داروی ایمونوگلوبولین استفاده می‌شود که این دارو نیز از مشتقات پلاسما است. همچنین بیماران کبدی، بیماران مبتلا به انعقاد داخل عروقی منتشر، جبران سریع فاکتور‌های انعقادی در بیمارانی که میزان زیادی داروی وارفارین دارند و افرادی که دوره‌های شیمی درمانی خود را می‌گذرانند نیز از مهم‌ترین مصرف کنندگان پلاسما و فرآورده‌های پلاسمایی هستند.
حاجی‌بیگی با بیان اینکه تمامی داوطلبان حائز شرایط اهدای خون می‌توانند به اهدای پلاسما بپردازند، گفت: افرادی ۱۸ تا ۶۵ ساله و دارای سلامتی کامل و وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم از جمله این شرایط افرادی که می‌توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند.
وی یادآور شد: فاصله بین دو اهدای خون، حداقل ۸ هفته است، هر شخص می‌تواند هر ماه دو بار (با فاصله حداقل ۴۸ ساعت) اهدای پلاسما داشته باشد، اما بیش از ۲۴ بار در سال و حداکثر میزان ۱۲ لیتر مجاز نیست.

انتهای پیام
captcha