خدمت به مردم مصداق نیكی است/ «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ»؛ پیام‌آور حقیقت ذاتی و عقلی
کد خبر: 3746408
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
آیت‌الله دستغیب:

خدمت به مردم مصداق نیكی است/ «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ»؛ پیام‌آور حقیقت ذاتی و عقلی

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه خدمت به مردم توفیقی از سوی خداوند به انسان‌هاست، این مسئله را مصداق بارز نیکی و احسان برشمرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 21 شهریورماه در نشست مجمع خیرین تأمین سلامت استان فارس با تأكید بر اهمیت توجه نسبت به خدمت به خلق گفت: خدمت به مردم مصداق بارز نیکی و احسان است که این توفیق از سوی خداوند به انسان‌ها عطا می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از اعضای مجمع خیرین تأمین سلامت استان فارس در گذشته خدماتی ارائه کردند که این خدمات استمرار دارد، افزود: این افراد خدمت مهم‌تری هم به عهده بگیرند که مطمئناً خدماتی است که مرضی رضای خداوند است و از مصادیق آیه 60 سوره الرحمن «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ؛ مگر پاداش احسان جز احسان است» است.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این آیه از سوره مبارکه الرحمن پیام‌آور یک حقیقت ذاتی و عقلی است که قرآن هم به آن تأکید فرموده که آیا پاداش احسان جز احسان است؟ گفت: مفسرین بزرگوار قرآن در تفاسیر بیان داشتند که هیچ آیه‌ای از آیات قرآن به این اندازه عمومیت ندارد، هم به فرد مومن، هم به فرد کافر و هم منافق همه این‌ها را شامل می‌شود.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: این مفهوم بدان معناست اگر از کسی احسان و نیکی سر زد پاسخش احسان و نیکی است که انجام می‌گیرد و مصداق بارز این احسان که گستره وسیعی در عصر و جامعه ما دارد مسئله خدمات بهداشتی و درمانی است که این توفیق نصیب بندگان اهل ایمان شده که نسبت به کسانی که نیازمند هستند خدمت رسانی کنند.
رئیس هیئت امنای مجمع خیرین تأمین سلامت استان فارس بیان کرد: شاید در جامعه کمتر کسی باشد که از این حیث نیازمند نباشد چراکه خدمات بهداشتی و درمانی یک نیاز عمومی و کلی است و هر کسی نسبت به خودش، نسبت به جامعه و نسبت به دوستان و آشنایانش به مسائل بهداشتی و درمانی نیازمند است.
وی با بیان اینكه جزای آن احسانی که افراد به هر شکل انجام می‌دهند قطعاً احسان است، گفت: خداوند که به ما این حقیقت را یادآور می‌شود خودش از هر بنده‌ای از بندگانش پیشتاز است، کسانی را که احسان می‌کنند، احسان برتری نسبت به آن‌ها هم در دنیا و هم در آخرت دارد.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز اظهار كرد: بعضی از مفسرین، این جریان را ذکر کرده‌اند که یک نفر، تقیدی نسبت به مسائل دینی و وظایف شرعی خودش نداشت و جلوی پرنده‌ای دانه می‌ریخت، فرد مومنی به او رسید و گفت این چه کاری است که می کنی؟ گفت دارم نسبت به پرنده ای احسان می‌کنم؛ فرد مومن گفت فایده‌ای نمی‌بخشد با این حالی که تو داری، دیگر جوابی نداد، مدتی گذشت در یکی از سال‌ها دید مشرف به مکه معظمه است و اطراف کعبه با حال خوبی که دارد طواف می کند به او گفت تو کجا و این جا کجا گفت همان دانه‌هایی که به آن پرنده می‌دادم سبب این توفیق شد و خدا را شاکرم به این حالی که دارم.
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه این یک طبیعت ذاتی است برای بشر، گفت: ما باید هم خوشحال باشیم و شاکر به درگاه خداوند که بتوانیم یک گام در جهت احسان به دیگران برداریم و غفلت نکنیم «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» و البته باید گفت هم در دنیا و هم درآخرت این پاداش نیکی به انسان بازمی‌گردد.
وی بیان كرد: جزای احسان و نیکی کردن به همنوع خصوصا اگر شخصی باشد که دارای معتقدات باشد و دارای ایمان و عمل صالح باشد و یا حتی اگر نباشد و بنده‌ای از بندگان خدا هست، احسان است و خدا دوست دارد نسبت به بندگانش احسان شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه حضرت علی(ع) در عهدنامه مالک می فرماید دلت مملو از مودت نسبت به رعیت باشد، گفت: رعیت یعنی مردم و کسانی که تحت حکمرانی تو هستند که مودت همان محبت آشکار است و وقتی این محبت علنی باشد یعنی تظاهر نیست.
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: نیت هر کسی در قلب و دل خودش است و باید باعث شود که دیگران هم تمایل پیدا کنند و مانند آن خدمت را انجام دهند؛ بعد می‌فرماید چه برادر دینی تو باشد چه هم نوع تو باشد به هر حال از این دو خارج نیست زیرا او یک انسان است.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ابراز امیدواری كرد كه خداوند به همه ما و شما و دیگرانی که در مسیر خدمت آن هم با توفیق الهی قرار گرفته‌اند کمک کند که این نعمت از ما سلب نشود و بتوانیم در حد بضاعتمان قدمی برداریم و اهتمام بیشتری در این راه بورزیم.
انتهای پیام

captcha