نکاتی که برای تهیه و توزیع غذاهای نذری نباید فراموش کنیم
کد خبر: 3746415
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

نکاتی که برای تهیه و توزیع غذاهای نذری نباید فراموش کنیم

گروه اجتماعی ـ مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز بی‌توجهی به موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا را یکی از دلایل افزایش احتمال بروز بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی و روده‌ای عنوان کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، سیامک شمس، مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 21 شهریورماه با اشاره به برگزاری آئین‌های مذهبی در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه و توزیع گسترده نذورات و غذا در این ایام، بر ضرورت پخت‌وپز در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی مناسب تأکید کرد و افزود: تمامی افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا ضمن رعایت اصول بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله دستکش و ماسک، لازم است کارت معاینه پزشکی(کارت بهداشت) داشته باشند.
وی با بیان اینکه تمامی مواد خام مصرفی از جمله فرآورده‌های خام دامی باید سالم و بهداشتی باشند، توصیه کرد تا از مواد غذایی بسته بندی که مورد تایید وزرات بهداشت است استفاده شود.
شمس با تأکید بر ممنوعیت نگهداری مواد غذایی خام و پخته در دمای محیط به مدت طولانی، گفت: بیشترین زمان نگهداری مواد غذائی پخته شده در درمای محیط دو ساعت است که در صورت نیاز به نگهداری به مدت زمان بیشتر، باید در درمای یخچال نگهداری شوند.
دیگر توصیه مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه پرهیز از راه رفتن افراد توزیع کننده بر روی سفره‌ها و همچنین پرهیز از نگهداری مواد غذایی خام و پخته در مجاورت یکدیگر در یخچال و سردخانه بود.
وی با بیان اینکه در صورت توزیع سالاد و سبزی، باید تمامی مراحل سالم سازی سبزی رعایت شود، افزود: بهتر است از سالاد و سبزی‌های بسته‌بندی معتبر و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود و در تهیه مواد غذایی، به ویژه توزیع آب و شربت، توجه به استفاده از آب سالم و بهداشتی ضروری است.
شمس ادامه داد: در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف مناسب، به‌ویژه ظروف یک بار مصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود و از مصرف ظرف یک بار مصرف پلی استایرینی برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای ۶۵ درجه سانتی گراد) خودداری شود.
وی با تأکید بر ضرورت رعایت نظافت و شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی و نصب مخازن ثابت صابون مایع، گفت: لازم است پسماندهای تولیدی در پایان هر نوبت به صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود؛ به ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی، سطل یا کیسه برای جمع‌آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یک بار مصرف استفاده شده، قرار داده شود.
مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به خطر بروز بیماری‌های پوستی در اثر استفاده از وسایل مشترک از جمله چادر نماز، نسبت به توزیع و استفاده از مواردی از این قبیل هشدار داد.
شمس یادآور شد: برای توزیع چای، آب و شربت در بین عزاداران از لیوان‌های یک بار مصرف مناسب استفاده شود و از فرو بردن لیوان، پارچ یا بطری به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.
انتهای پیام

captcha