نشست‌ «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» در اهواز برگزار شد
کد خبر: 3746419
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

نشست‌ «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» در اهواز برگزار شد

گروه اجتماعی ـ نشست هم‌اندیشی «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» با حضور استادان حوزه و دانشگاه در اهواز برگزار شد.

نشست‌ «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» در اهواز برگزار شد

به گزارش ایکنا از خوزستان، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی نشست هم اندیشی با موضوع «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» با حضور سه کارشناس از استادان حوزه و دانشگاه و با شرکت جمعی از نخبگان و علاقمندان به انقلاب و کشور در شهر اهواز برگزار شد.

دکتر کیومرث بشلیده استاد روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز اظهار کرد: در ابتدا باید بین شادی و هیجان تمایز قائل شد. شادکامی بسیار ارزشمند بوده و شادبودن نیاز به آموزش دارد که با راهکارهایی می توان به این هدف نزدیک شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: 30 تا 50 درصد احساس شادکامی تحت عوامل ژنی است و عوامل محیطی، مشی فرهنگی جامعه و عزت نفس از شاخص های خیلی مهم و موثر در ایجاد نشاط و شادی است.

بشلیده در ادامه برخی از فضایل، تقدیر و تشکر کردن، احساس قدردانی داشتن را از عوامل مرتبط با شادی عنوان کرد و افزود: در کل می‌توان گفت که رضایت از زندگی عامل اصلی شادکامی است.

نشست‌ «بررسی عوامل بازدارنده نشاط، خلاقیت و اعتماد در جامعه» در اهواز برگزار شد

حجت‌الاسلام بلادیان رئیس حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) اهواز در ادامه این نشست عنوان کرد: یکی از عواملی که باید روشن بشود معنای نشاط و وابستگی آن به عوامل گوناگون است. می‌توان در بحرانی ترین شرایط مادی نیز با برقراری ارتباط معنوی غرق در شادی و نشاط بود.

وی یکی از مهمترین عوامل مانع نشاط در جامعه را بیکاری عنوان کرد و گفت: بیکاری بر روح و روان انسان تاثیر مستقیم دارد و کسی که نتواند نیازهای خود و اطرافیان را تامین نماید چگونه می تواند احساس رضایت و نشاط داشته باشد. تنگدستی سبب خاری و اندوه و بهترین تفریح کار است.

دکتر سیدعلی مرعشی روانپزشک و روانشناس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست عنوان کرد: نه شادی الزاما همیشه مطلوب است که همیشه انسان شاد باشد و نه غم همیشگی مطلوب است. انسان طبیعی هم شادی و هم غم دارد اما بجا و به اندازه. مبنا باید کارکرد و ایفای صحیح نقش افراد باشد‏ نه همیشه شادی خوب است نه غم بد. بلکه شادکامی و نشاط لازم است.

وی در ادامه به دو نشانه نشاط فرد اشاره کرد و افزود: افرادی موفق با کارکرد صحیح در نقش‌های زندگی دارند و دوم اینکه سازمان یافتگی مذهبی دارند.

مرعشی بیان کرد: خودپذیری، تعهد به رشد شخصی، هدفمندی، تسلط بر محیط، داشتن روابط مثبت با دیگران و استقلال داشتن را 6 مولفه مهم در به‌زیستی روانشناختی است.

گفتنی است‏، این نشست به همت موسسه میعاد نور معرفت خوزستان زیر نظر دکتر سیدجعفر حجازی برگزار شد.

انتهای پیام

captcha