نقش سیره نبوی را در سیاستگذاری و فلسفه سلامت به‌صورت جدی دنبال كنیم
کد خبر: 3746434
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
آیت‌الله دژكام:‌

نقش سیره نبوی را در سیاستگذاری و فلسفه سلامت به‌صورت جدی دنبال كنیم

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد:‌ در سیاست‌گذاری و فلسفه سلامت باید به‌صورت جدی نقش سیره نبوی را دنبال کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، با هدف بررسی راهکارهای افزایش تعامل در زمینه طب و سلامت، در دانشکده پزشکی شیراز گرد هم آمدند.
آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این نشست گفت: مسئله‌ای که در جامعه امروز در حال رخ دادن است، این است که یک تمدن جدید در حال شکل گرفتن است و این موضوع با وجود تمام افت و خیزها به جلو می‌رود.
وی به اهمیت طب اسلامی و علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: باید روی این نگاه کار کنیم که این مورد یک روند طولانی دارد و ممکن است تا دو نسل آینده طول بکشد.
آیت‌الله دژكام برگزاری سمینار طب در سیره نبوی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را تلاشی برای ورود به این حوزه خواند و ادامه داد: در سیاست‌گذاری و فلسفه سلامت باید به صورت جدی نقش سیره نبوی را دنبال کنیم.
این استاد گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: توجه به احادیث و سیره نبوی در زمینه طب می‌تواند رویکرد و جهت‌گیری پزشکی را تغییر دهد و در تصمیم‌گیری‌های مربوط به چگونگی تأمین سلامت به کار گرفته شود.
وی همچنین به ضرورت بررسی سوابق تاریخی در موضوع درمان به کمک احادیث اشاره کرد و افزود: امروزه درمان‌های مکمل نیز در دنیا رسمیت پیدا کرده و ممکن است بتوانیم بعضی از این موارد را در درمان‌های مکمل نیز بررسی و با روش‌های خاص، به کار گیریم؛ باید در این زمینه به صورت روشمند کار کنیم و زیرساخت‌های آن را در جامعه فراهم آوریم.
آیت‌الله دژكام با اشاره به برگزاری سه دوره همایش سیره نبوی در طب بیان کرد: باید دستاوردهای این همایش‌ها را جمع‌بندی کنیم و با تبیین محتوا آن‌ها را به‌صورت کارگاه‌های آموزشی به مخاطبان مختلف ارائه کنیم؛ همچنین روش مطالعه در زمینه احادیث پزشکی تببین شود و به موازات اصول فقه، اصول طب را بنگاریم و به مرور به محیط های علمی دنیا معرفی کنیم.
محمدهادی ایمانیه، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در حوزه طب سنتی ـ ایرانی نیز در این جلسه گفت: با توجه به برگزاری سه سمینار سیره نبوی در طب در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، باید به این نکته توجه کنیم که چگونه نتایج این سمینارها را در فرآیندهای جاری دانشگاه نهادینه کنیم.
وی افزود: طب جدید به این نتیجه رسیده است که پاسخگوی نیازهای بشر نیست و هرچه به جلو می‌رود بیشتر به این مسئله می‌رسد که چگونه می‌خواهد مشکلات بشر را رفع کند؛ امکانات، تجهیزات و علم پزشکی هر روز پیشرفت می‌کند؛ اما کم توجهی به اخلاق و معنویت یکی از معضلات است.
ایمانیه، عمده‌ترین مشکل دنیای امروز غرب را که موجب افزایش حجم بالای مصرف دارو و بستری در بیمارستان‌ها شده است، مسایل روان درمانی عنوان کرد و گفت: تعداد روان پزشکان افزایش پیدا کرده و رشته های روان پزشکی از پرجاذبه ترین رشته‌های پزشکی و این به معنای عدم پاسخگویی دنیای جدید به مشکلات بشر است و باید تلاش کنیم تا تشنگی نسل موجود را با معارف زلال اهل بیت(ع) سیراب کنیم.
حجت‌الاسلام حسین محمودیان، معاون پژوهشی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با ارائه گزارشی از برگزاری سه همایش سیره نبوی در طب، گفت: سیاست کلی در همایش نخست، تببین سیره نبوی، در همایش دوم بحث ترویج و در دوره سوم توحید نظریه بود و تلاش کردیم تا یک حرکت صعودی داشته باشیم.
وی، یکی از موضوعات کلی در همایش سوم را بحث تعریف جامع انسان به ویژه در عرصه پزشکی عنوان کرد که با الهام از آیات و روایات و همچنین ملاقات با علما و مراجع تقلید سعی شد در رابطه با انسان در این عرصه توجه ویژه ای شود و به همین منظور بحث معرفت نفس که مهمترین امر در انسان‌شناسی است، مورد توجه قرار گرفت.
محمودیان موضوع کلی دیگر را تعریف و مفهوم شناسی سلامت عنوان کرد و با اشاره به دشواری کار تبیین سلامت، گفت: همچنین در این همایش به تعریف بیماری و بیمار پرداخته شد که به صورت جامع مورد توجه اعضای شورای سیاست گذاری همایش قرار گرفت.
وی یکی از دستاوردهایی که با تلاش مجموعه دانشگاه و وزارت بهداشت به دست آمده است را بسترسازی برای توجه اذهان دانشمندان و اندیشمندان فرهیخته دانشگاه و وزارت بهداشت به این موضوع عنوان کرد که در کنار منابع مختلف موجود، منابع لایزالی به نام سیره نبوی وجود دارد و قابل بهره‌برداری است.
معاون پژوهشی گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اظهار كرد: دومین دستاورد، تبدیل این همایش به یک جریان فکری در وزارت بهداشت و توجه به ظرفیت ها و توانمندی‌های سیره نبوی است.
وی دستاوردهای دیگر برگزاری این همایش را ایجاد هم‌افزایی بین حوزه و دانشگاه و فراهم آوردن زمینه‌های کاری بیشتر بین حوزه و دانشگاه عنوان کرد.
انتهای پیام

captcha