حل مشکلات مربوط به عدم سازش زوجین از طریق کدخدامنشی
کد خبر: 3746587
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
بدری تاکیدکرد:

حل مشکلات مربوط به عدم سازش زوجین از طریق کدخدامنشی

گروه اجتماعی ـ رئیس کل دادگستری لرستان با بیان این‌که مهریه و نفقه و عدم سازش بین زن و شوهر راه‌حل قضایی ندارد، گفت: انتظار داریم به‌ویژه در مسائل خانوادگی، شوراهای حل اختلاف و ریش‌سفیدان وارد کار شوند چراکه زندان و دادگاه مسائل این بخش را حل نمی‌کند.

حل مشکلات مربوط به عدم سازش زوجین از طریق کدخدامنشی

 

به گزارش ایکنا از لرستان، جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری لرستان امروز، 22 شهریور در مراسم افتتاحیه دادگاه بخش زز و ماهرو با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و این‌که هر تحولی که در ایران رخ داده به تاسی از قیام امام حسین(ع) بوده است، گفت: عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و جلوه‌های ویژه اخلاقی مردم ایران برگرفته از نهضت عاشورایی امام حسین (ع) است، امام حسین(ع) همه زندگی خود را نثارکرد تا اسلام زنده بماند، امیدواریم پیروان واقعی این امام همام باشیم.
وی با اشاره به این‌که امنیت امروز حاصل تلاش همه در دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی و اجرایی است، یادآور شد: همان‌گونه که تاکنون با حضور به‌موقع مردم توانستیم کشور را از خطرهای جدی حفظ کنیم، باید با پشتیبانی شما و همکاری دستگاه‌ها بتوانیم خدمات لازم را ارائه دهیم.
رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان این‌که مردم توقع و انتظار دارند به خواسته‌های آن‌ها توجه شود، اضافه کرد: وضعیت فقر و بیکاری شایسته کشور پرآوازه ایران نیست چراکه با کشورهای منطقه فرق می‌کند و دارای تمدن طولانی است و مرکز فرهنگ بوده است.
وی با تاکید بر این‌که توقع می‌رود کرامت مردم حفظ و حقوق شهروندی رعایت شود، اضافه کرد: برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان در مناطق روستایی باید به آنان خدمات دهید، باید روش‌های پیچیده اداری کمتر شود تا مردم راحت‌تر به امورات جاری خود برسند.
رئیس شورای قضایی استان با بیان این‌که دفاتر خدمات قضایی تاسیس شده تا اشخاص در این دفاتر تقاضای خود را بدهند، بیان کرد: در این دفاتر هم شکایت کیفری و هم پرونده حقوقی را دنبال کنند.
بدری با اشاره به این‌که دادگاه بخش زز و ماهرو همه اختیارات را دارد و دیگر مردم نیاز به مراجعه به شهرهای هم‌جوار را ندارند، همچنین قاضی دادگاه بخش صلاحیت‌دار همه مسائل است به جز پرونده‌های مهم مثل پرونده‌های قتل که باید در مرکز استان رسیدگی شود، بیان کرد: فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف را نباید تضعیف کنیم.
وی گفت: دادگاه امروز شروع به کار می‌کند و این بدین معنا نیست که راه‌های صلح و سازش و راه‌های ختم دعاوی از طریق مسالمت‌آمیز را کنار بگذاریم.
رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان این‌که بسیاری از پرونده‌های مهم و اختلاف برانگیز که ممکن بود باعث فتنه‌ای در منطقه شود در شورای حل اختلاف با کدخدامنشی حل شد، تصریح کرد: شورای حل اختلاف کار خود را ادامه می‌دهد و در راستای صلح و سازش و رفع اختلافات مردمی قدم برمی‌دارد.
بدری با اشاره به این‌که پرونده‌سازی و اختلاف ایجاد کردن و راه افتادن به سمت دادگاه‌ها روش درستی نیست، اضافه کرد: ابتدا باید از طریق مسالمت‌آمیز و توافق طرفین کار دنبال شود و در مناطقی که طایفه‌ای و عشیره‌ای هستند بزرگان و ریش‌سفیدان کمک کنند اختلافات برطرف شود.
رئیس شورای قضایی لرستان با تاکید بر این‌که اختلافات خانوادگی را مردم باید حل کنند چراکه اختلافات زن و شوهری راه‌حل قضایی ندارد، تاکید کرد: مهریه و نفقه و عدم سازش بین زن و شوهر راه‌حل قضایی ندارد و باید صحبت شود و مسائل را کدخدا منشی حل کنند.
وی یادآور شد: انتظار داریم به‌ویژه در مسائل خانوادگی، شوراهای حل اختلاف و ریش‌سفیدان وارد کار شوند چراکه زندان و دادگاه مسائل این بخش را حل نمی‌کند.
بدری با بیان این‌که مواردی وجود دارد که شخص به‌دلیل مهریه زندانی شده و دیگر راه برگشت به زندگی مشترک را از دست داده و خانواده از هم پاشیده است، خاطرنشان کرد: به هر روی صرف وجود دستگاه‌ها نظامی و امنیتی و دادگاه‌ها در یک منطقه احساس امنیت ایجاد می‌کند؛ پیگیری‎های خوبی انجام شده تا امنیت پایدار بماند و همچنین در استان و همکاری‌ها هم ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

captcha