منشور حقوق شهرنشینی چه الزاماتی دارد؟
کد خبر: 3746632
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶

منشور حقوق شهرنشینی چه الزاماتی دارد؟

گروه فرهنگی - استاد حقوق و فقه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به الزامات تدوین حقوق شهرنشینی گفت: مبارزه با فرهنگ بیگانه ‌ستیزی، عدم تبعیض میان گردشگران معنوی و توجه به همه آن‌ها فارق از جنسیت، ملیت و نژاد از محورهای مهم در تدوین حقوق شهرنشینی است.

منشور حقوق شهرنشینی چه الزاماتی دارد؟به گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر رحیم نوبهار امروز در دومین همایش منشور حقوق شهرنشینی که در تالار شهر واقع در میدان شهدا برگزار شد، اظهار کرد: همچنین تاکید بر گردشگری مسئول، دیده شدن گردشگران معنوی در تمام شهر و حق داشتن اطلاعات ضروری برای گردشگران از دیگر محورهای قابل اجرا در منشور حقوق شهرنشینی و گردشگری است.

وی ادامه داد: گردشگری و ظرفیت‌های شهر مشهد از جمله موارد مهم منشور حقوق شهرنشینی است. در دهه‌های اخیر گونه‌های جدیدی از گردشگری در ادبیات گردشگری ما وارد شده‌است که به عنوان نمونه می توان به گردشگری سیاه یا غم‌انگیز نیز اشاره کرد.

نوبهار افزود: گردشگری غم‌انگیز نوعی از گردشگری است که براساس آن مردم از اماکنی بازدید می کنند تا درد و رنج هم‌نوعان خود را مشاهده کنند؛ در واقع آن ها برای لذت بردن از منابع طبیعی و خوش‌گذرانی نمی‌روند. این نوع گردشگری در قرآن کریم هم مکرر توصیه شده ‌است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: دیدن اردوگاه‌های کار و آثار جنگ در متن این نوع گردشگری قرار داشته و کشور ایران از این جهت ظرفیت استفاده از این گونه گردشگری را به دلیل وجود آثار جنگ چند ساله در اختیار دارد.

نوبهار اضافه کرد: در واقع به دلیل حضور و مشارکت شهروندان مشهدی در جبهه‌های نبرد جنگ 8 ساله، امکان تشکیل موزه‌های شهیدان برای نمایاندن خشونت‌های جنگ و خاطرات آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در ادبیات بین‌المللی توریسم، گردشگری معنوی یا مذهبی نیز به عنوان یک نمونه دیگر از گردشگری آورده شده ‌است. در دین مسیحیت، تمایل افراد به جای بازدید از مناطق سنتی‌ مذهبی، با رویکردی سکولار، به گردشگری معنوی است؛ یعنی افراد طی آن به مناطقی می‌روند که نشانه‌های مذهبی و معنوی آن نمایان نباشد اما می‌توانند بهره‌ای از درنگ و تامل به دست آورند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: هسته اصلی گردشگری معنوی علاقه به دیدوبازدید از سایت‌ها و مکان‌های معنوی است که بتواند تاملات انسان را برانگیزد. وقتی از گردشگری معنوی صحبت می‌کنیم، منظور کسانی هستند که از سیاهه بلندی از گزینه‌ها و انتخاب‌های تفریحی، سیاسی، صنعتی، طبیعی، فرهنگی و تاریخی مناطق گردشگری را گزینش کرده و قصد بازدید از آن را دارند.

نوبهار خاطرنشان کرد: گوهر توریست معنوی ارتباط مردم با یکدیگر و کیفیت آن است. فرد باید در سفرها و گردشگری‌ها خودیابی کند. تلاشگری اجتماعی از مفاهیم مهمی است که در جریان گردشگری رخ می دهد. در واقع در گردشگری کشف حوزه‌های اجتماعی و مهم تر از آن رفتار هماهنگ با ارزش‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در ذهنیت جدید، چگونگی گسترش ارزش‌هایی نظیر همدلی، صلح‌جویی و مدارا توسط گردشگری بررسی می‌شود. در گردشگری ایمانی، مذهبی یا معنوی نباید به ایمان، معنویت و مذهب به عنوان کالا نگاه کنیم. به همین جهت دست اندرکاران باید بازتاب‌های عملی و اجرایی این بحث را پیش از تکمیل و تدوین منشور حقوق شهرنشینی، ارزیابی کنند.

نوبهار با بیان چند محور که جنبه عملیاتی در منشور حقوق شهرنشینی دارد، ادامه داد: مبارزه با فرهنگ بیگانه ‌ستیزی، عدم تبعیض میان گردشگران معنوی و توجه به همه آن‌ها فارق از جنسیت، ملیت و نژاد، تاکید بر گردشگری مسئول، دیده شدن گردشگران معنوی در تمام شهر و حق داشتن اطلاعات ضروری برای گردشگران از محورهای قابل اجرا در منشور حقوق شهرنشینی و گردشگری است.

انتهای پیام

captcha