راهکار اصلی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی «باور» است
کد خبر: 3746654
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
مدیر عامل انجمن حقوق شناسی:

راهکار اصلی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی «باور» است

گروه فرهنگی - مدیر عامل انجمن حقوق شناسی گفت: راهکار اصلی اجرایی شدن حقوق شهروندی باور است؛ به عبارتی دیگر ما نیازمند یک عنصر معنوی در اجرای این منشور هستیم که با ترویج شکل مادی آن همراه باشد.

راهکار اصلی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی «باور» استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی تهمورث بشیریه ظهر امروز در دومین همایش منشور حقوق شهرنشینی در تالار شهر مشهد اظهار کرد: برخلاف انتقاداتی که بعضا مطرح می شود مبنی بر اینکه در حال حاضر زمان مطرح کردن حقوق شهروندی نیست، اتفاقا همین امروز وقت سخن گفتن از این موضوع است. ما همین مسایل و مبانی را گم می کنیم که گرفتار معضلات و مشکلات می شویم.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین حقوق شهروندی ادامه داد: اولین ضرورت، تجمیع حقوق است؛ یعنی حقوق شناسایی شده و یک جا گردآوری شود تا نیاز کمتری به مراجعه به اسناد دیگر باشد. همچنین تبلیغ  این موضوع به عنوان سیاست کلی و خط مشی دولت یکی دیگر از ضرورت های این منشور است که مدنظر رییس جمهور نیز بود. ترویج این حقوق به نحوی که مردم از آن مطلع شوند و مطالبه کنند نیز نیاز بعدی است. از سوی دیگر حاکمان باید باور کنند و عمل به این منشور را مسئولیت خویش بدانند تا مردم بتوانند آن را مطالبه کنند.

بشیریه در خصوص خاستگاه منشور حقوق شهروندی عنوان کرد: این خاستگاه در دو موضع قرائت رحمانی از دین و اندیشه های حقوق بشری قرن 18 به بعد دیده می شود. 

مدیر عامل انجمن حقوق شناسی در خصوص فرایندهای تدوین منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: از جدی ترین شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور، حقوق شهروندی بود. راهکارهای اجرایی شدن آن نیز به چند شکل مورد بحث بوده است؛ مثلا آیا وزارتخانه ای شکل گیرد یا معاونت رییس جمهور و... اجرای این منشور را پیگیری کند که نهایتا ریاست جمهوری به این نتیجه رسید که دستیاری ویژه در این خصوص داشته باشد. این روش بالاترین سطح مکانیزم اجرایی است.

وی ادامه داد: راهکار اصلی اجرایی شدن حقوق شهروندی باور است؛ به عبارتی دیگر ما نیازمند یک عنصر معنوی در اجرای این منشور هستیم که با ترویج شکل مادی آن همراه باشد.

بشیریه با بیان اینکه عده ای انتقاد می کردند که این منشور حرف تازه ای برای گفتن ندارد  و سخن آن ملال آور است، گفت: انتقاد عده دیگر نیز این بود که این منشور فراتر از مقرارت و اختیاراتی است که رئیس جمهور در اختیار دارد. 

وی افزود: پاسخی که می شود به این افراد گفت، این است که ما برای اجرای منشور حقوق شهروندی نیاز به شناسایی حقوق، اعلام و ترویج آن داریم. در غیر این صورت کار سخت تر خواهد شد. در واقع برای رسیدن به مرحله اجرای منشور حقوق شهروندی، گفتمان لازم است؛ بعلاوه اینکه دولت خود را موظف می دانست که در زمینه حقوق مردم حساسیت نشان دهد و برای دنبال تبلیغ یک سیاست کلی، لازم بود آن را اعلام کند.

مدیر عامل انجمن حقوق شناسی در باب ضمانت اجرایی منشور حقوق شهروندی گفت: ترویج یک منش، سلوک و نهایتا یک عرف است که این منش و سلوک با گذشت زمان تبدیل به یک عرف می شود و عرف ضمانت اجرایی خود را دارد. افزون بر این، منشور حقوق شهروندی مصوبه ای را در شورای عالی اداری تحت عنوان «منشور حقوق شهروندی در نظام اداری» گذراند که در آنجا ضمانت اجراهایی برای آن در نظر گرفته شده است و نقض آن مشمول تخلفات قانون نظام اداری است. 

بشیریه ابراز امیدواری کرد، این منشور به روز شود و گرفتاری هایی که دولت در این روزها دارد، باعث نشود از این موضوع اساسی غافل بماند.

انتهای پیام

captcha