هیئت‎های مذهبی می‌توانند کابینه دولت باشند/ آرزو داشتم همه ماه‌ها محرم بود
کد خبر: 3746687
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
برخوان غم/ حیدر توکل؛

هیئت‎های مذهبی می‌توانند کابینه دولت باشند/ آرزو داشتم همه ماه‌ها محرم بود

گروه جامعه ــ پیشکسوت عرصه ستایشگری با بیان اینکه هر هیئت مذهبی می‎تواند به واسطه قابلیت‎هایش در ایجاد اشتغال، رفاه، کاهش فقر و ازدواج یک کابینه دولت باشد، گفت: به واسطه لطافتی که این ماه به روح انسان می‌دهد آرزو داشتم همه ماه‌ها مانند ماه محرم بود، چرا که در این ماه روح و روان آدم‌ها ضلال‎تر و مهربانی و رأفت در آن‌ها جریان متفاوتی پیدا می‎کند.

به گزارش ایکنا؛ او به عنوان یک شاعر و مداح قدیمی یکی از طراحان و اعضای گروه «وصل» است که طرح تأمین جهیزیه نوعروسان نیازمند توسط هیئت‎های مذهبی را راه‎اندازی کرده و دغدغه بسیاری دارد که هیئت‎های مذهبی و مداحان به عنوان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه برای کمک و رفع مشکلات مردم در حد توانشان مایه بگذارند.

این مداح قدیمی بازار تهران با فراخوان به سایر مداحان و هیئت‎های مذهبی اعلام کرد: «تأمین اقلامی از جهیزیه برای قشر بی‌بضاعت از هیئت شما، تأمین مداح و سخنران شما از ما»؛ او که دغدغه بسیاری برای جذب جوانان به هیئت‌های مذهبی دارد، معتقد است: جوان می‌خواهد دیده شود و ما وظیفه داریم که این محیط را برای آن‌ها فراهم کنیم؛ نباید جوانان را از دایره هیئت‎های مذهبی بیرون کرد و تنها به این اکتفا کنیم که آنان وارد هیئت مذهبی شوند، سینه بزنند و بعد از آن خداحافظی کنند و بروند؛ باید جوانان را به مشارکت گرفت و به آن‌ها وظیفه و کار محول کرد و از آن‌ها کار خواست؛ در این جریان است که ناخودآگاه آن‌ها درگیر مسائل اجتماعی و مذهبی می‌شوند.

وی معتقد است اداره هیئت هذهبی امروز از اداره کردن یک وزارتخانه سخت‌تر است و می‌گوید: همه می‎دانیم که در یک وزارتخانه وزیر دستور می‎دهد و همه ملزم به انجام این دستور می‎شوند و تمامی مجموعه‎ها، سازمان‎ها و نهاد‌های وابسته و زیرمجموعه وزارتخانه موظف به انجام آن می‎شوند، اما در یک هیئت مذهبی برعکس این مسئله است چرا که در هیئت همه دستور می‌دهند و مدیر هیئت است که باید چشم بگوید.

این پیشکسوت عرصه ستایشگری با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی باید مکانی برای گره‌گشایی مردم باشد، گفت: اگر جوانی بیکار است، باید به این برسد که زمانی وارد هیئت می‌شود، علاوه بر اینکه ارتباط معنوی خاصی را با اهل بیت (ع) و قرآن پیدا می‌کند، مجموعه هیئتی‌ها می‎توانند دستگیر او شوند و شغلی را برای او پیدا کنند؛ یا اگر جوانی ازدواج کرد بداند که می‎تواند روی هیئتی‌ها حساب کند و برخی از مخارج شروع یک زندگی را از طریق هیئتی‌ها و هیئت‌های مذهبی تأمین کند؛ از کمک‌های مالی گرفته تا کمک‌های معنوی و مشاوره‌های دیگر؛ این مسئله کم کم در حال جا افتادن است و باید همه هیئتی‌ها و بچه مذهبی‌ها کاری کنند تا این مسئله در هیئت‌های مذهبی به وضوح دیده شود.

او همچنین معتقد است: هیئت‌های مذهبی می‌توانند اثر بالایی در رفاه مردم و زندگی افراد جامعه داشته باشند؛ همچنین می‌توانند در مواقع بحران و کمک رسانی‌ها یاری‌گر مردم و نیازمندان و حتی مسئولین باشند؛ لذا انتظار و حکم این است که بسیاری از این کار‌ها و فعالیت‌ها در هیئت‌های مذهبی و مساجد انجام شود. این‌ها گوشه‌هایی از مهمترین سخنان حیدر توکل یکی از مداحان به‎نام تهران و شعرای برجسته آئینی کشور در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا، بود که در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو را مشاهده می‎کنید.

هر هیئت مذهبی می‎تواند یک کابینه دولت باشد
توکل در گفت‎‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر کارکرد‌های اجتماعی هیئت‌های مذهبی در جامعه پر از دغدغه امروز، گفت: اعتقاد من این است که هر هیئت مذهبی میتواند یک کابینه دولت باشد؛ یک هیئت مذهبی میتواند اشتغال ایجاد کند، رفاه مردم را افزایش دهد، در فقرزدایی اثرگذار باشد، در ازدواج جوانان نقش موثر ایفا کند، اما مشروط به اینکه همه داشته‎هایمان را وسط بیاوریم. همیشه در هیئت مذهبی انواع و اقسام افراد حضور دارند، از تحصیل کرده، تاجر، فرهنگی، کارمند دولت، مجلسی، سیاستمدار و همه‎جور آدمی وجود دارد؛ لذا زمانی که همه این داشته‌ها مورد استفاده قرار گیرد و در هیئت مذهبی مطرح شود که میتوانیم به عنوان مثال اشتغال‎زایی ایجاد کنیم، یا اگر کسی شغل ایجاد کرده در هیئت مذهبی مطرح کند که چند نفر جوان برای کارش لازم دارد، به راحتی میتوان در مسئله اشتغال بسیاری از مشکلات را مرتفع کرد.

باید داشته‌های همه بچه هیئتی‌ها یک کاسه شود
وی ادامه داد: در هیئت‌های مذهبی تولیدکنندگان لباس، پوشاک و بسیاری از مشاغل دیگر وجود دارد که میتوانند بسیاری از مشکلات را مرتفع کنند، مشروط بر آنکه داشته‌های همه بچه هیئتی‌ها یک کاسه شود؛ بیان داشته‎ها در هیئت‌های مذهبی میتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشد؛ با مطرح کردن این مسئله هر هیئت مذهبی میتواند بسیاری از مشکلات محله خود را حل کند و به لحاظ فرهنگی، اشتغال و ازدواج هم میتواند بسیاری از مسائل را پوشش دهد؛ به عنوان مثال زمانی که یک جوان در محیط هیئت پرورش پیدا میکند به راحتی میتوانند مورد اطمینان خانواده‌ها برای پذیرش به عنوان داماد و یا عروس آن‌ها باشد؛ و یا اینکه اگر کسی کارمند سالم و یا کارگری خلاق و توانمند بخواهد میتواند به این افراد رجوع کنند و آن‌ها را مشغول به کار کند؛ در همه موارد میتوان بچه هیئتی‌ها را مورد استفاده قرار داد، مشروط بر اینکه به او محیط دهند تا خودش را نشان دهد، او را بپذیرند و باور کنند جوان مذهبی هیئتی میتواند از عهده بسیاری از کار‌ها بربیاید.

بازتاب هیئت‌های مذهبی به گفته دین از هر نهاد و ارگانی بالاتر است
این شاعر آیئینی کشور با اشاره به نقش هیئت‎های مذهبی در پرورش جوانان و جایگاه آن در اثرگذاری جامعه اسلامی، گفت: بازتاب هیئت‌های مذهبی به گفته دین و همه علما از هر نهاد و ارگانی بالاتر است، همین مسئله نشانگر جایگاه مهم هیئت‌های مذهبی در پرورش افراد در جامعه است. مردم ما ارتباط بسیار خوبی با اهل بیت (ع) دارند؛ هرچند شاید با برخی مسئولین به علت عملکرد ضعیف آن‌ها کدورتی نشان دهند و یا برخی افراد را دوست نداشته باشند، اما در هیئت مذهبی اینچنین نیست، چراکه واسطه افراد اهل بیت (ع) هستند؛ و این واسطه‌ها که اهل بیت و خدا هستند باعث استقبال مردم و جوانان به هیئت میشود؛ همین امر موجب می‎شود که هم خانوادهها، هم جوانان و هم هیئت‌های مذهبی و افرادی که در آن هستند بتوانند بهره‎برداری کامل را از جلسات مذهبی بگیرند.

این مداح پیشکسوت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر هیئت‌های مذهبی ما توانستند در این حوزه موفق باشند و چه اقداماتی از سوی مداحان برای اثرگذاری بیشتر در این حوزه انجام شده است، گفت: امروز اگر وارد بازار شوید، مشاهده میکنید که ریشه بسیاری از اداره کنندگان بازار هیئتی‌ها هستند؛ اگر در بازار کار مشاهده میکنیم که مجموعه‌های توانمندی راهاندازی میشوند، مطمئن باشید که هیئتی‌ها در آن نقش موثری داشته‎اند. در بسیاری از موارد هم شاهد هستیم که هیئتی‌ها از توانایی‌های مذهبی برای بسیاری از کار‌ها استفاده میکند، چرا که هیئتی‌ها به صورت زنجیره‎وار خودشان را پیدا میکنند و قطعاً کار‌های موفقی را انجام میدهند؛ ما شاهد هستیم که بسیاری از تولیدیها، رستوران‌ها و کار‌های دیگر را بسیاری از هیئتی‌ها راه‎اندازی کردند و در آن هم موفق بودند.
 


هیئت‎های مذهبی می‌توانند کابینه دولت باشند/ آرزو داشتم همه ماه‌ها محرم بودتوکل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وظیفه و نقش هیئت‌های مذهبی و مداحان با توجه به شرایط امروز جامعه که مسائل اجتماعی و مشکلات معیشتی بسیاری را ایجاد کرده که بعضا دلزدگی‌هایی را هم در جذب افراد به هیئت‌ها و مجالس مذهبی باعث شده، گفت: امروز هرکسی باید از خودش شروع کند و تنها به مردم نگویند خوب باشید، بلکه خودشان هم خوب بودن را نشان دهند؛ به عنوان مثال اگر قرار باشد در یک جلسه به من مداح صله‌ای بدهند یک شب آن را نگیرم و آن را به عشق امام حسین (ع) برای انجام کار‌های خیر ازجمله تامین جهیزیه نوعروسان، کمک به نیازمندان، کمک به بیماران و بسیاری از کار‌های دیگر هدیه کنم. اگر هر هیئتی اینگونه شود که مثلا هزینه و مخارج صله یا نذر خود را برای یک شب به این موارد اختصاص دهد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و همین مسئله دریچه‌ای برای جذب و جلب جوانان به هیئت‎‌های مذهبی هم می‌شود.

از خودمان شروع کنیم، تنها مبلغ نباشیم و عامل باشیم
وی افزود: اگر از خودمان شروع کنیم، تنها مبلغ نباشیم و عامل باشیم یقیناً تاثیر بیشتری می‌توانیم بگذاریم؛ مردم همیشه هستند و این وظیفه ماست که در عمل بتوانیم شاخصه‎های یک هیئت خوب و اسلامی را به آن‌ها نشان دهیم. به عنوان مثال در همین گرانی‌های اخیر هیئت‎های مذهبی به خوبی اداره می‌شوند؛ چراکه همه با یکدیگر تجمیع می‌شوند و دست به دست همدیگر می‌دهند و مایحتاج و هزینه‌های هیئت را تامین می‌کنند از این رو می‎توانند آن را به راحتی اداره کنند، اما اگر توان اجرایی خود را هم مجتمع کنند می‌توانیم خیلی بهتر نقش هیئت‎های مذهبی را نشان دهیم و آن را اداره کنیم.

فقط نیاییم شعر یا نوحه بخوانیم و برویم
این مداح قدیمی بازار تهران تصریح کرد: برای جذب جوانان به عرصه مذهبی کافیست که این مسائل را در هیئت‌های مذهبی جابیندازیم؛ ما فقط نیاییم شعر یا نوحه بخوانیم و برویم و یا سخنرانان ما تنها حدیث نفس را برای مردم نکنند بلکه خودشان هم عامل باشند؛ هیئت داری که می‌خواهد جوانان را برای هیئت مذهبی جذب کند باید نشان دهد که هیئت چه محیط پاکی است و خودش عامل به عمل باشد و نشان دهد که به واسطه خدا و اهل بیت می‎توان به زندگی پاک و سالم رسید. اگر همه مایه بگذاریم یقیناً جوانان جذب هیئت‌های مذهبی خواهند شند و اثرگذاری لازم را خواهند دید.

هر کسی به درهمی، قلمی و یا قدمی در این عرصه اثرگذار باشد
وی با تاکید بر اینکه باید برای اینکه دیگران هم مشوق این کار شوند و در این راه قدم بردارند کار خود را تبلیغ کنیم، به ایکنا، گفت: متاسفانه برخی‎ها فکر می‎کنند که نباید این مسائل را گفت، چرا که امکان ریا در آن وجود دارد؛ اما باید تأکید کرد که تبلیغ کار خوب ریا نیست مگر اینکه فرد بخواهد خودش را تبلیغ کند. ما وظیفه داریم کار خوب را تبلیغ کنیم و به جوانان نشان دهیم و قطعاً مطمئن باشیم که امام حسین (ع) هم در آن به ما کمک خواهد کرد. حضرت امام خمینی (ره) جمله زیبایی دارند و می‎فرمایند: «خودتان را بسازید تا مملکت‌تان ساخته شود»؛ ما همیشه از دیگران توقع داریم تا کار خوب انجام دهند و می‌گوییم که شما کار خوب را انجام بده، اما خودمان هم باید در عمل نشان دهیم که بچه هیئتی و مذهبی هستیم و رفتار صحیح و درست را در عمل انجام دهیم؛ لذا هر کسی به درهمی، قلمی و یا قدمی باید در این عرصه اثرگذار باشد. اگر از خودمان شروع کنیم یقیناً جوانان هم به عرصه خواهند آمد.

آرزو داشتم همه ماه‌ها محرم بود
توکل در پایان با اشاره به ظرفیت بزرگ ماه محرم که باعث لطافت روح انسان می‎شود، گفت: به واسطه لطافتی که این ماه به روح انسان می‌دهد آرزو داشتم همه ماه‌ها مانند ماه محرم بود، چرا که در این ماه روح و روان آدم‌ها ضلال‎تر می‎شود و مهربانی و رأفت در آن‌ها جریان و قلیان پیدا می‎کند. محرم ایامی است که به واسطه آن مردم نسبت به هم دلسوزتر می‎شوند و به کار‌های خدایی نزدیکتر؛‌ای کاش همه فصل‎ها و ماه‎ها همچون محرم بود و ما شاهد مصاحبه‌ها، کارها، اقدامات و فعالیت‎های اینچنینی در این ماه بودیم.

گفت‎وگو از وهاب خدابخشی
 

انتهای پیام
captcha