شعر آئینی؛ بازوی تبلیغی دین
کد خبر: 3746696
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵

شعر آئینی؛ بازوی تبلیغی دین

گروه فرهنگی- یک شاعر آئینی با اشاره به اینکه شعر آئینی اثری است که معنویات و مسائل دینی را به صورت دلنشین و لذت بخش برای مردم ارائه می‌دهد، گفت: به نوعی شعر آئینی بازوی تبلیغی دین و یاور اولیای خدا است.

شعر آئینی؛ بازوی تبلیغی دین

محمدرضا شارکی، یک شاعر آئینی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال 72 در روستای ورزگ شهرستان قائنات متولد شدم و به علت علاقه به شعر، به این مقوله روی آوردم.
وی افزود: روستای ورزگ در شهرستان قائنات از قدیم مردمی مومن و متوجه به مسائل دینی داشته است و طبیعتا از آنجایی که حضور در هیئت‌ها و نشستن پای روضه اهل بیت(ع)، کیمیای اهل ذوق است، بنده نیز از کودکی در این فضا رشد کرده‌ام و شعرم را با یاد اهل بیت(ع) آغاز کرده‌ام.
این شاعر با بیان اینکه جوشش شعر از وجود یک شاعر نشان دهنده علاقه او به اهل بیت(ع) و ارزش‌های اسلامی است، تصریح کرد: به واسطه عشق به اهل بیت(ع) و اینکه به کرامات آنان محتاج هستم، شعر آیینی میسرایم.
شارکی ادامه داد: تا کنون در جشنواره یا مسابقه خاصی شرکت نکرده‌ام اما در مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی و در سطوح محدود حضور داشته‌ام که معمولا بین مقام‌های برگزیده قرار گرفته‌ام.
وی با اشاره به ویژگیهای شاخص شاعر اهل بیت(ع)، افزود: شاعر اهل بیت(ع) پیش از هر چیز باید در گام نخست نسبت به زندگی اهل بیت(ع) معرفت داشته باشد تا بتواند از بهترین زاویه روایتگر زندگی این بزرگواران باشد.
این شاعر ادامه داد: در این صورت است که شاعر با تکیه بر دانش کافی می‌تواند مبلغ اهل بیت(ع) و جذب کننده مردم به سمت این شجره طیبه باشد و همچنین شاعر آئینی لازم است اصول شعر را به خوبی بشناسد چرا که نوع بیان اثر مستقیمی روی خواننده دارد .
شارکی با بیان اینکه حرف خوب را باید با بهترین روش بیان کرد تا بر دل خواننده و شنونده بنشیند، تصریح کرد: در نهایت زمانی که نام شاعر اهل بیت(ع) روی فردی گذاشته شد باید رفتار و کردارش در سطح جامعه به نحوی باشد که مردم را از دین دور نسازد.
وی با اشاره به اینکه شاعر مذهبی دریچه ای به قرب اهل بیت(ع) بین مردم است، اظهار کرد: وقتی فرد مذهبی بد رفتار باشد، مردم به دین و هنجارهای مذهبی که آن شخص به نوعی نماد و مبلغ آن در سطح جامعه است بدبین می‌شوند و طبیعتا اشعارش نیز اثر دافعه خواهد داشت.
این شاعر بیان کرد: ریتم و محتوای اشعار مذهبی باید از فرامین اسلامی تبعیت کند و اصالت اسلامی خود را هرگز از دست ندهد.

شارکی با اشاره به اینکه شعر آئینی اثری است که معنویات و مسائل دینی را به صورت دلنشین و لذت بخش برای مردم ارائه می‌دهد، اظهار کرد: به نوعی شعر آیینی بازوی تبلیغی دین و یاور اولیای خدا است.
وی تصریح کرد: در واقعه غدیر شعر حسان ابن ثابت روی تبلیغ پیام حضرت رسول(ص) بسیار اثر گذار بوده است که هنوز در کنار نام غدیر همواره اسم حسان ابن ثابت نیز می‌آید.
توصیه‌ای به جوانان
وی با بیان اینکه توصیه من به شاعران جوان این است که به اندازه کافی مطالعه کنند و متناسب با نیاز مردم شعر بگویند، افزود: جوانان باید مراقب باشند که دچار غرور نشوند چرا که غرور و شهرت گرایی مانع بزرگی برای پیشرفت است.
این شاعر بیان کرد: همچنین باید توجه داشت که جوانان گاهی الگوهای خوبی ندارند و رسالت رسانه‌ها باید این باشد که الگوهای بزرگ شعر را بیشتر برای مردم معرفی کنند.
ضرورت ارائه اشعار آئینی در مراسم عزاداری
شارکی ادامه داد: هر شاعری با شنیدن یک اثر خوب از خود واکنش نشان می‌دهد و بر همین اساس وقتی یک شاعر در مقام شنیدن یا خواندن آثار قوی قرار گیرد به سمت این عرصه کشیده خواهد شد.
وی اظهار کرد: حضور شاعران در مجالس اهل بیت(ع) و مساجد و تکایا، و شعر خوانی در مراسم مذهبی مشوق خوبی برای رشد این افراد است، به عبارت دیگر چه خوب است شاعر آئینی نیز در مراسم عزاداری محرم، شعر خود را در روضه‌ها و مجالس ارائه کند.
وی یادآور شد: هنوز اشعاری از من به چاپ نرسیده است و در آینده وقتی احساس کردم می‌توانم حرف تازه‌ای داشته باشم قطعا اشعارم را چاپ خواهم کرد.
در زیر شعری از این شاعر آئینی به مناسبت ایام محرم می‌خوانیم:
چون شارش نور است که در پنجره عشق
هر بار که دم میزنم از خاطره عشق
بغضیست که در سینه تاریخ نشسته
آن لحظه تنهاییِ پر دلهره عشق
هر سمت بیابان شده مرداب ولی تو
یک سرو بلندی وسط دایره عشق
با کیسه زر روی تو شمشیر کشیدند
چون کوفه ندارد خبر از جوهره عشق
از زاویه بینش عرفانیِ زینب
زیباست ولی رویش این منظره عشق
یک تیر شده همدم بی تابی اصغر
تا پاره شود خستگی حنجره عشق
دستان اباالفضل در این حادثه خط خورد
اثبات شود تا کمی از سیطره عشق
هفتاد و دو آرایه احساس شکستند
کم می‌شود اما مگر از گستره عشق؟؟
ای کاش تو باشی و من و یک شب مهتاب
در ماه محرم بغل مقبره عشق
شرمنده موصوف شده چینش شاعر
در قافیه گم شد غزل زنجره عشق
انتهای پیام

captcha