تعزیه؛ نمایش آلام انسان در صحنه چالش نور و ظلمت
کد خبر: 3746806
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴

تعزیه؛ نمایش آلام انسان در صحنه چالش نور و ظلمت

گروه اجتماعی ـ یک تعزیه‌خوان در خراسان‌جنوبی گفت: تعزیه، نمایش آلام و مصاعب و تجلی سوگ و اندوه انسان در صحنه چالش نور، ظلمت، وجاهت و کراهت است.

تعزیه؛ نمایش آلام انسان در صحنه چالش نور و ظلمت

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تعزیه‌خوانی از جمله مراسمی است که همزمان با ماه محرم رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد و این مراسم در خراسان جنوبی در قالب سوگواره تعزیه برگزار می‌شود.
تعزیه یا شبیه‌خوانی نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را به نمایش می‌گذارند. انواع تعزیه در ماه محرم در روستاهای مختلف استان برگزار می‌شود که روستای بیدسک نیز یکی از این روستاها است.
با یکی از تعزیه‌خوانان این روستا که بیش از 40 سال است در این هنر فعالیت می‌کند، هم صحبت شدیم.
محمدحسین اکبری، یک تعزیه‌خوان در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: از کودکی همراه پدرم تعزیه اجرا می‌کردم و اکنون نیز به این کار ادامه می‌دهم.
وی ادامه داد: هنر والای تعزیه یا شبیه‌خوانی افزون بر جنبه‌های اعتقادی و عاطفی، جلوه‌های تصویری و حرکات نمایشی چشم‌گیری به همراه دارد.
این هنرمند تعزیه‌خوان افزود: تعزیه، نمایش آلام و مصاعب و تجلی سوگ و اندوه انسان در صحنه چالش نور، ظلمت، وجاهت و کراهت است.
اکبری بیان کرد: تعزیه نمایش مقابله نور با ظلمت است و تعزیه‌خوانان حقیقی سخنورانی هستند که با حرکات سنبلیک، نمایش مصاعب آدم و بنی آدم را به عهده می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه تعزیه‌خوانان شرط اصلی تشبه به اولیا را پاکیزه جانی، شیرین زبانی و ملاحت بیان و سوی نگاه آمیخته به عفت و عصمت می‌دانند، افزود: حتی افرادی که در نقش اشقیا در تعزیه ظاهر می‌شوند به ظاهر شبیه اشقیا هستند و باطناً خود از جور و ستم نفرت دارند.
اکبری بیان کرد: بنابراین شبیه‌خوانان باید در زندگی روزمره پایبند اصول اخلاقی باشند و در تربیت شبیه‌خوانان نوجوان و جوان همت کنند.
وی با اشاره به تاثیر این هنر در زندگی، اظهار کرد: گریه بر حسین(ع)، شرکت در حماسه او، هماهنگی با روح او، موافقت با نشاط او و حرکت در موج او است.
این هنرمند تعزیه‌خوان یادآور شد: تربیت تعزیه خوانان جوان و نوجوان که بتوانند ادامه دهنده این راه باشند از اصولی است که تعزیه خوانان نباید از یاد ببرند.
انتهای پیام

captcha