چرایی الزامات حسینی بودن و حسینی شدن
کد خبر: 3746810
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

چرایی الزامات حسینی بودن و حسینی شدن

گروه معارف - براساس آموزه‌های قرآنی، هر انسانی لازم است بکوشد تا حسینی شود؛ زیرا امام حسین(ع) اسوه نیک و کامل الهی برای مردم است و هر انسانی باید براساس نقشه و طرحی که خداوند به نام امام حسین(ع) ارائه کرده، خود را حسینی بسازد.

چرایی الزامات حسینی بودن و حسینی شدنبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، براساس آموزه‌های قرآنی، هر انسانی لازم است بکوشد تا حسینی شود؛ زیرا امام حسین(ع) اسوه نیک و کامل الهی برای مردم است و هر انسانی باید براساس نقشه و طرحی که خداوند به نام امام حسین(ع) ارائه کرده، خود را حسینی بسازد. امام حسین(ع) سرمشق مطلق و کامل و نیکویی است که اگر کسی او را ملاک قرار دهد و ربانی می‌شود و اهداف خلقت و آفرینش انسان را برآورده می‌سازد و محبوب و مرضی خداوند می‌شود.
هرساله این فرصت همانند ماه رمضان برای مردم فراهم می‌آید تا در یک دوره فشرده حسینی شدن شرکت کند و با شناخت و معرفت نسبت به آن حضرت(ع) بتواند معیارها و ملاک‌های حسینی شدن را پس از شناخت در خود بروز و ظهور دهد، اما پس از پایان این دوره همانند دوره فشرده تقواسازی ماه رمضان، بسیاری از شرکت کنندگان در دوره آموزشی حسینی شدن، دچار غفلت می‌شوند و از حسینی ماندن باز می‌مانند و نمی توانند آن الگو و سبک زندگی کامل و نیک را در تمام روزهای زندگی خود به کارگیرند.
در راه رسالت حسین(ع) باید زینبی عمل کرد زیرا فقط سیاه پوشیدن کافی نیست باید سفید فکر کرد و هنرمندانه عمل کرد مثل زهرا و زینب(س)…

بهترین راه حسینی بودن شناخت آرمان‌های اباعبدالله الحسین(ع) است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: بهترین راه حسینی بودن و حسینی زندگی کردن شناخت اهداف و آرمان‌های اباعبدالله الحسین(ع) اس و اگر در جامعه امربه معروف و نهی از منکر زنده بماند، همه مشکلات بشریت و مسلمانان برطرف خواهد شد.
وی، با اشاره به لزوم شناخت سیدالشهداء به عنوان وارث همه آموزه‌های پیامبران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حسینی شویم باید سیدالشهداء را به عنوان وارث همه آموزه‌های پیامبران بشناسیم و سبک زندگی او را کامل‌ترین سبک زندگی الهی بدانیم و هدفش را بزرگ ترین هدف بشماریم، پس باید خدایی و ربانی شدن را در توحید محض و عبودیت در جان و دل، و عدالت خواهی و امر به معروف و نهی از منکر از جمله ظلم و بی عدالتی اجتماعی و سیاسی را در عمل به عنوان هدف زندگی خود قرار دهیم.
حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: هر زمینی که در آن معروفی چون عدالت ترک و منکری چون ظلم وجود دارد، لازم است که مردم در آنجا عاشورایی و کربلایی و حسینی شوند و در هر روزی که ظلم و ستمی در آن روا می‌شود مردم باید آن روز را چون عاشوراییان قیام کنند و سکوت نکنند؛ زیرا بازتاب سکوت ایشان به معنای پذیرش ظلم و خودگناهی بزرگ است؛ انسان اگر مظلوم شود و حق او ضایع و تباه شود، صاحب عذر است ولی اگر منظلم (پذیرنده ظلم) شود، هیچ عذر و توجیهی ندارد.

مهم‌ترین معروف؛ عمل به عدالت
وی اظهار کرد: حسینی شدن هر انسانی به این است که به معروف عمل و فرمان دهد و منکر را ترک کرده و از آن پرهیز دهد. مهم‌ترین معروف نیز عمل به عدالت و فرمان دیگران به آن و ترک ظلم و بیدادگری و مبارزه با آن می‌باشد که به معنای نهی از منکر است.
حجت‌الاسلام اکرمی با استناد به آیه 107 سوره صاقات اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم: و ما قربانی بزرگی را فدای او ساختيم.
امام جمعه سراب، یادآور شد: انسان از نظر قرآن، حسینی نمی‌شود مگر آن که ربانی شود و مسئولیت و نقش مظهر ربوبیت خود را به درستی انجام دهد. از این رو امام حسین(ع) در مقام اصلاح‌گر بزرگ الهی که وارث همه پیامبران الهی است، قیام خویش علیه جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) را عمل به مسئولیت و نقش الهی در مقام مظهریت ربوبیت و امر به معروف و نهی از منکر می‌شمارد.
وی با اشاره به فرموده سیدالشهدا(ع) افزود: امام حسین(ع) می فرمایند: من نه برای گردش و تفریح از مدینه بیرون می‌روم و نه برای این که فسادی در زمین راه بیندازم و ظلمی بکنم، بلکه فقط برای اصلاح در امت جدم خروج می‌کنم و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیره و روش جدم و پدرم رفتار کنم.
حجت‌الاسلام اکرمی، از شرایط حسینی ماندن گفت و تاکید کرد: حسینی ماندن ما به این است که همواره در اندیشه خدایی و ربانی شدن باشیم و پس از حضور در کلاس عاشورائیان در ماه‌های محرم و صفر، عامل و آمر به معروف به ویژه عدالت و تارک و ناهی از منکر به ویژه ظلم باشیم و در این راه از همه سرمایه مادی و معنوی و جسمی و جانی خود بگذریم و از مرگ و شهادت در این راه نهراسیم.
حسینی شدن به معنای شناخت کامل از حقیقت توحید است
حجتالاسلام سیدمحمدابراهیم سیدمحمدی، رئيس اداره تبلیغات اسلامی جلفا در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: حسینی شدن به معنای شناخت کامل از حقیقت توحید، انسانیت و حرکت در مسیر ربانی شدن در چارچوب عدالت خواهی و ظلم ستیزی با تکیه بر عناصری چون عمل و فرمان به خوبی‌ها و معروف و ترک و بازداری خود و دیگران از بدی‌ها و منکر است.
وی، افزود: امام حسین(ع) وقتی دیدند که سنت پیامبر از بین رفته و بدعت‌ها جای آن را گرفته سکوت را جایز ندیده و قیام کردند تا دین الهی را زنده نگه دارد که اگر این کار را نمی‌کردند معلوم نبود چه بلایی به سر دین می‌آمد.
وی با استناد به آیه 110سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده اید، به کار پسندیده فرمان می‌دهید و از کار ناپسند باز می‌دارید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعا برایشان بهتر بود، برخی از آنان مومنند ولی بیشترشان نافرمانند.
حجت‌الاسلام سیدمحمدی ادامه داد: در صورتی که به واجبات دین عمل کنیم، حسینی تلقی می‌شویم.
رییس اداره تبلیغات اسلامی جلفا یادآور شد: حسینی بودن در ارتباط با مسلمان بودن خود ما است.
حجت‌الاسلام سیدمحمدی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: حسینی شدن و حسینی مُردن، دو مقوله است، چرا که خیلی از افراد در ابتدا، کنار پیامبر (ص) بودند و در کنار آن حضرت در سخت ترین شرایط جنگیدند و شمشیر زدند، امّا بعد از پیامبر(ص) راه مستقیم را رها کرده و به شیطان و شیطان صفتان پیوستند. مانند طلحه و زبیر و.....
وی افزود: قیام امام حسین(ع) از چنان عظمتی برخوردار است که در روایات آمده اگر کربلا نبود کعبه باقی نمی‌ماند، چنانکه به کعبه حمله کردند و آن را تخریب نمودند، یعنی اگر قیام امام حسین(ع) نبود، اسلام از بین می‌رفت.
حجت‌الاسلام سیدمحمدی ضمن بازگو نمودن شرایط حسینی شدن تاکید کرد: کار آسانی نیست. کسی که می خواهد در این دنیا و سرای آخرت با امام حسین (ع) باشد، باید که درون و برون خود را به رفتار حسینی و ایثار خدایی تزیین کند و جلوه‌های زیبای عاشورا را در وجود خود بپروراندو در دانشگاه معرفت و بصیرت کربلا، نمره قبولی را کسب نماید.

انتهای پیام

captcha