نیاز به مدل‌سازی سیستماتیک برای «امر به معروف»/ معرفی 313 کانون مسجد به عنوان الگو
کد خبر: 3746844
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
حجت‌الاسلام ارزانی بیان کرد:

نیاز به مدل‌سازی سیستماتیک برای «امر به معروف»/ معرفی 313 کانون مسجد به عنوان الگو

گروه جامعه ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان این که برای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به مدل‌سازی سیستماتیک وجود دارد، گفت: معرفی 313 کانون فرهنگی هنری مسجد به عنوان الگو، یک نوع «امر به معروف» سیستماتیک تلقی می‌شود.

رد نشود/2به گزارش ایکنا؛ هفته نخست ماه محرم در تقویم اجتماعی کشورمان، هفته «احیای امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده است و همه ساله برنامه‌هایی با محوریت پاسداشت این فریضه الهی در این هفته برگزار می‌شود، درحالیکه به نظر می‌رسد برای اثربخشی بیشتر و تعمیق فرهنگ نظارت همگانی در همه سطوح جامعه نیاز به اجرای طرح‌های آموزشی و مهارتی از دوران کودکی وجود دارد؛ از این روی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که برنامه‌ریزان فرهنگی برای کودکان و نوجوانان مسجدی است، توضیحاتی را درباره چگونگی نهادینه‌کردن امر به معروف و نهی از منکر به خبرنگار ایکنا ارائه کرد. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

حجت‌الاسلام والسلمین ارزانی با اشاره به ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) و حرکت تاثیرگذار ایشان در تاریخ، اظهار کرد: بر مبنای اندیشه امام حسین(ع) که برترین پدیده شیعی را رقم زده‌اند، بهترین راهکار برای اصلاح جامعه، امر به معروف و نهی از منکر است زیرا ایشان هنگام خروج از مدینه، راهبرد و استراتژی خود را برای اصلاح امت، این فریضه الهی عنوان کرد.

وی افزود: همگان، نام این فریضه را بارها شنیده‌ایم و تکرار می‌کنیم در حالی که به خوبی به این ضرب‌المثل واقفیم: «با حلوا، حلوا کردن، دهان شیرین نمی‌شود»، این که چقدر به زبان اهمیت آن را تکرار کنیم فایده‌ای ندارد و تا زمانی که برای اجرای آن، ایده‌های خلاقانه و طرح‌های پایدار ارائه نکنیم، توفیقی حاصل نمی‌شود؛ در عمده کشورهای دنیا، نظارت همگانی به صورت فردی و سیستمی اعمال می‌شود، مثلاً در کشور سنگاپور اگر کسی زباله‌ای به زمین بیندازد همه خود را موظف می‌دانند تذکر بدهند و آن را از زمین بردارند. در آن کشور همه نسبت به زشت بودن این کار و نیز، لزوم برخورد با آن توجیه هستند. این توجیه چه زمانی انجام شده است؟ در 20 سالگی یا 10 سالگی؟، در 20 سالگی دیگر شخصیت فرد تا حد زیادی شکل گرفته است و این آموزش و فرهنگ‌سازی حتماً در سنین پایین‌تر تاثیرگذار است.

 دبیر ستاد عالی کانون فرهنگی و هنری مساجد اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، جلساتی را با حضور نخبگان و دغدغه‌مندان عرصه کودک و نوجوان، اعم از حوزوی و دانشگاهی تشکیل دهد و ما هم بنا بر وظایف ذاتی خود کمک کنیم تا مدلی برای امر به معروف و نهی از منکر پایدار، در دوران کودکی و مدرسه به دست آید، چرا که که اگر این فرهنگ‌سازی در سنین پایین به درستی انجام شود دیگر در سنین 20 و 30 سالگی با جوانی که نسبت به نظارت همگانی دافعه دارد، مواجه نمی‌شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی همچنین یادآور شد: به زودی 313 کانون فرهنگی هنری مسجد را به عنوان قله یا کانون‌های الگو معرفی می‌کنیم و جزییات آن را به اطلاع هموطنان می‌رسانیم، یکی از کار ویژه‌های مهم این کانون‌ها ارتباط با مهدکودک‌ها و مدارس محله است که از آن جا کارهای نیک مانند فعالیت و عبادت در مسجد را آموزش می‌دهیم، این یک مدلسازی پایدار برای امر به معروف و نهادینه کردن کارهای نیک در کودکان است. ضمن اینکه به دنبال حضور کودکان در مساجد و برنامه‌های جنبی سالم که در آن‌ها برای کودک و نوجوان درنظر گرفته می‌شود، مخاطب ما از بسیاری فضاهای ناسالم مصون می‌ماند و این خود، یک نهی از منکر سیستماتیک محسوب می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در پایان، در پاسخ به این سوال که ارتباط ستاد عالی و مجلس شورای اسلامی که از ماه گذشته در قالب جلسات منظم شروع شد، به کجا رسیده است؟ گفت: بنا داریم یکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به طور دائم در شورای سیاست‌گذاری ستاد عالی حضور داشته باشد، در این راستا از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده‌ایم تا با مصوبه‌ای این فرآیند را رسمیت بخشد.

انتهای پیام

captcha