بررسی شبکه مجازی در آینه فقه و فتوا در ویژه‌نامه «حقیقت فضای مجازی»
کد خبر: 3746857
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

بررسی شبکه مجازی در آینه فقه و فتوا در ویژه‌نامه «حقیقت فضای مجازی»

گروه فناوری اطلاعات ــ ویژه‌نامه اینترنتی «حقیقت فضای مجازی» با انتشار مطالبی از جمله بررسی شبکه‌ مجازی در آینه فقه و فتوا در پایگاه حوزه‌نت، منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه اینترنتی «حقیقت فضای مجازی» به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه(حوزه‌نت) منتشر شد.
 
در بخش‌هایی از این ویژه نامه آمده است: «امروزه انسان‌ها شاهد فراگیری بی‌سابقه رسانه‌ها و وسایل ارتباطات جمعی مدرن و نوین هستند. بالطبع آنها در معرض شدیدترین امواج رسانه‌ها قرار دارند. رسانه و فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین و پر دغدغه‌ترین مباحث جامعه به شمار می‌آید و امروز رشد سریع فضای مجازی در قالب کانال‌های اجتماعی و... را شاهد هستیم که به طور طبیعی آثار و پیامدهایی برای جامعه و خانواده به دنبال دارد.».
 
همچنین در این ویژه‌نامه می‌خوانیم: «استفاده صحیح و سالم شرط اساسی استفاده از فضای مجازی است. موضوع حریم خصوصی و تفکیک آن از فضای عمومی از مهم‌ترین موضوعات حقوق ملت در هر نظام حقوقی است و هر سیستمی با توجه به مبانی شکل دهنده قوانین و مقررات چارچوب‌های خاصی را برای این موضوع در نظر می‌گیرد».‌ مقام معظم رهبری می‌فرماید: «تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه‌های دولتی و قضائی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آن ها محفوظ بماند. فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی شماری است که باید با استفاده از فرصت های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد». در این ویژه نامه به اهمیت فضای مجازی فوائد و آسیب های فردی و اجتماعی، نظرات بزرگان، حریم خصوصی و...پرداخته شده است.»
 
این ویژه‌نامه الکترونیکی در قالب ۱۳ سرفصل و ارائه ۱۱۸ مطلب شامل مواردی از جمله حقیقت شبکه اجتماعی و فضای مجازی، شبکه مجازی در آینه فقه و فتوا، فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری، فرصت‌های فضای مجازی، تبلیغ دین و فرهنگ اسلامی در فضای مجازی، فضای مجازی و حریم خصوصی و فضای مجازی و سبک زندگی خانواده نوین است.
 
فضای مجازی، جاهلیت مدرن و جنگ نرم، فضای مُجاز یا غیر مُجاز، فضای مجازی در فضای جوانی، مدیریت و نظارت فضای مجازی و همچنین چالش‌ها و آسیب‌های فضای مجازی از دیگر مطالب و محتوای موجود در این ویژه‌نامه است.

جهت بهره‌مندی از ویژه‌نامه «حقیقت فضای مجازی»، اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha