انتظار برای بودجه‌‌های دولتی آزمون «ترنم وحی» را به تعطیلی می‌کشاند/ راه‌اندازی بنیاد «شهریار پرهیزکار» + فیلم
کد خبر: 3746864
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
چاووشی:

انتظار برای بودجه‌‌های دولتی آزمون «ترنم وحی» را به تعطیلی می‌کشاند/ راه‌اندازی بنیاد «شهریار پرهیزکار» + فیلم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه مهد قرآن گفت: 10 دوره آزمون ترنم وحی با حمایت‌های بخش خصوصی و خیرین قرآنی برپا شد، شاید اگر منتظر می‌ماندیم که حمایت‌های دولتی به ما برسد و سپس این آزمون را برگزار کنیم، هیچ وقت این آزمون برگزار نمی‌شد.

انتظار برای بودجه‌‌های دولتی آزمون «ترنم وحی» را به تعطیلی می‌کشاند/راه‌اندازی بنیاد «شهریار پرهیزکار» در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشستی به منظور بررسی 10 دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر با عنوان «ترنم وحی» با حضور سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن و محمود کریمی، معاون آموزشی این مرکز مردم‌نهاد در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن درباره علت راه‌اندازی این آزمون گفت: آزمون ترنم وحی در استمرار آموزش‌های حفظ و مفاهیم قرآن شعب موسسه در سراسر کشور است که قرآن‌آموزان پس از حفظ اجزاء مختلف، آزمون می‌دهند و گواهینامه از سوی دفتر مرکزی مؤسسه دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: اما آخرین مرحله آزمون‌های موسسه، آزمون حفظ کل قرآن، همراه با ترجمه و تدبر در آیات است که حافظان کل در دو مرحله مقدماتی و استانی و سپس مرحله کشوری(شامل دو بخش شفاهی و کتبی) شرکت می‌کنند و چنانکه حد نصاب لازم را کسب کنند، گواهینامه به آنها اعطا می‌شود که در ابتدای شهریورماه شاهد برپایی دهمین دوره این آزمون بودیم.
چاووشی در پاسخ به این سؤال که آیا تمامی حافظان می‌توانند در این آزمون حضور پیدا کنند، اظهار کرد: این آزمون ویژه حفاظ مهد قرآن است که در استمرار دوره‌های یادگیری و آموزش انجام می‌شود.
وی درباره فرآیند ثبت‌ نام و اخذ آزمون‌ها، اضافه کرد: به طور معمول، فراخوان ثبت‌ نام، بهمن‌ و اسفندماه هر سال منتشر و اردیبهشت‌ و خردادماه، مرحله مقدماتی و سپس مرحله نهایی که در پایان تابستان است، برگزار می‌شود
مدیر مؤسسه مهد قرآن درباره جزئیات تعداد شرکت‌کنندگان در دهمین آزمون ترنم وحی، عنوان کرد: در مرحله مقدماتی 260 حافظ کل از 15 استان کشور حضور یافتند که 109 نفر به مرحله کشوری راه‌ پیدا کردند و طی دو روز آزمون‌های کتبی و شفاهی با سه تیم داوری انجام شد که از این تعداد 60 نفر گواهینامه حفظ قرآن را به امضا و تأیید حجت‌الاسلام فومنی، رئیس و مؤسس مهد قرآن و شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه و امضا معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که توجه و اهتمام مسئولان به برپایی چنین آزمون که در بخش مردمی در حال برپایی است، چگونه است؟ گفت: الحمدلله این 10 دوره با موفقیت برپا شد و باید بگویم، شاید اگر منتظر می‌ماندیم که حمایت‌های دولتی به ما برسد و سپس این آزمون را برگزار کنیم، هیچ وقت این آزمون برگزار نمی‌شد.
چاووشی عنوان کرد: در واقع این آزمون با حمایت‌های بخش خصوصی و خیرین قرآنی انجام شد و بعدها حمایت‌های دولتی به آن اضافه شد اما شکل‌گیری مؤسسه و فعالیت‌های مهد قرآن که حدود 26 سال از فعالیتش می‌گذرد و به‌صورت رایگان آموزش قرآن برای تمام گروه سنی دارد، همواره با کمک‌های مردمی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی برپایی دهمین دوره آزمون ترنم وحی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده بود، اظهار کرد: متأسفانه حمایت‌های مردمی نیز کم‌رنگ شد به‌طوری که طی 9 دوره گذشته، هر حافظی که به درجه حفظ کل قرآن نایل می‌شد، یک سکه بهار آزادی دریافت می‌کرد، اما امسال با وجود تلاش‌های بسیار و مکاتبات زیاد با بخش‌های دولتی و مردمی و درخواست تأمین هدایا، این امر محقق نشد و نهایت توانستیم به هر حافظ قرآن که حد نصاب قبولی را در این آزمون دریافت کند، 500 هزار تومان هدیه دهیم.
مدیر مهد قرآن عنوان کرد: ما یا باید آزمون را برگزار نمی‌کردیم و تعطیل می‌کردیم که این وجهه خوبی نداشت، چون حافظان ما طی چند سال توانستند به درجه حفظ قرآن برسند و حالا که می‌خواستند در آزمون ترنم وحی حضور پیدا کنند با برپا نکردن آزمون، دوره آموزشی آنها ناقص می‌ماند و لذا تصمیم به برپایی این آزمون گرفتیم البته با کاهش میزان جوایز.
وی با اشاره به اینکه تشویق، جنبه مهم در آموزش به ویژه حفظ قرآن است، اظهار کرد: امسال نیز اعتراضاتی از سوی برگزیدگان دهمین آزمون درخصوص جوایز داشتیم و باید بگوییم هنوز هم دنبال آن هستیم که اگر تأمین مالی شد، باقی‌مانده این هدایا را به‌دست برگزیدگان برسانیم تا مطابق سال گذشته از حافظان این دوره نیز تجلیل کنیم.
چاووشی در پاسخ به این پرسش که برای خروجی آزمون ترنم وحی چه برنامه‌ریزی شده است؟ اضافه کرد: حافظان قرآن، بزرگترین سرمایه‌های قرآنی کشور هستند و تأکیدات فراوانی از مقام معظم رهبری برای حفظ قرآن و پرورش حافظان قرآن داریم. ما این سرما‌یه‌ها را باید حفظ کرده و پرورش دهیم، لذا طی تصمیمی که در هیئت علمی و مدیره مؤسسه گرفتیم، تصویب طرحی بود که اقدام به راه‌اندازی بنیاد به عنوان «شهریار پرهیزکار» کنیم که این بنیاد، زیرمجموعه‌ای دارد که همه آنها حافظان قرآن، عضو مؤسسه هستند که قریب به 4 هزار نفر حافظ کل مهد قرآن می‌شوند.
وی ادامه داد: تداوم و تقویت آموزش‌های این حافظان در بخش‌های مختلف به صورت حضوری، غیر حضوری و ...، انجام حمایت‌های لازم از حافظان قرآن، معرفی افراد در جامعه برای بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل این افراد از جمله اهداف این بنیاد است.
چاووشی درباره اینکه چرا نام این بنیاد را «شهریار پرهیزکار» می‌گذارید؟ اظهار کرد: چون استاد شهریار پرهیزکار از سال 1371 که مهد قرآن تأسیس شد در این مؤسسه حضور دارند و تاکنون به عنوان رئیس هیئت علمی مؤسسه هستند و شاخص‌ترین حافظ کل قرآن کشورند، لذا به عنوان سمبل حفظ کل قرآن در کشور این بنیاد به نام وی نامگذاری می‌شود.

انتظار برای بودجه‌‌های دولتی آزمون «ترنم وحی» را به تعطیلی می‌کشاند/راه‌اندازی بنیاد «شهریار پرهیزکار» در آینده نزدیک

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای را برای راه‌اندازی این بنیاد دریافت کنیم. در حال حاضر بانک اطلاعاتی این بنیاد تحت وب راه‌اندازی شده و خیلی از زیرساخت‌های آن فراهم است و حافظان کل مهد قرآن اطلاعاتشان را در این زمینه وارد کردند و امیدواریم به راه‌اندازی آن برسیم.
چاووشی با اشاره به اینکه نخستین سالی که آزمون ترنم وحی به صورت کشوری برگزار شد از سال 1382 بود، عنوان کرد: اما این متناوب نبود و وقفه‌ای در میان آن به دلیل مسائل مالی داشتیم و از سال 1393 تاکنون به صورت منظم به میزبانی استان‌ها انجام می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا روند شرکت‌کنندگان در دهمین دوره نسبت به دوره‌ گذشته نزولی بوده است؟ اظهار کرد: این موضوع که اشاره شد، ریشه‌ای و اساسی است، مقام معظم رهبری در جایی فرمودند: «فعالیت‌های قرآنی، حرکتی راهبردی در کشور است» اگر این نگاه در تمامی مسئولان نظام باشد، خیلی از مشکلات جامعه قرآنی برطرف می‌شود، اما متأسفانه این نگاه راهبردی در میان خیلی از ما نیست.
چاووشی با اشاره به اینکه بیش از 26 سال از فعالیت مهد قرآن می‌گذرد، اما هنوز سهم اندکی از بودجه‌های حمایتی دولتی داریم، اضافه کرد: بیش از 100 هزار نفر در کلاس‌های مهد قرآن حضور پیدا کردند و دوره‌های مختلف را از حفظ یک جزء تا کل را گذرانده‌اند، بهتر بگویم، اگر حمایت‌های لازم را به صورت متناوب و جدی می‌داشتیم، می‌توانستیم خروجی‌های بهتری هم از لحاظ کیفی و هم کمی داشته‌ باشیم.
وی درباره آزمون دیگری که برای جاماندگان از آزمون ترنم وحی طراحی شده است، اظهار کرد: افرادی که حافظان مؤسسه بوده و دارای سن بالایی هستند و یا توانایی ارائه محفوظات طی یک جلسه را ندارند و برای آنها سخت است که طی یک آزمون و یک مرحله محفوظاتش از کل قرآن را ارائه دهند، لذا طی طرحی که در هیئت علمی مؤسسه تأیید شد، آزمون سه مرحله‌ای برای سنجش محفوظات در نظر گرفته شد.
مدیر مؤسسه مهد قرآن با اشاره به اینکه افراد فوق، بخش کتبی را طی یک مرحله آزمون می‌دهند، گفت: اما مرحله شفاهی هر 10 جزء را طی یک مرحله آزمون می‌دهند که امسال دومین دوره آن برگزار خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه عمده هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های مؤسسه می‌شود، کمک‌های مردمی و خیرین است، گفت: از مردم تقاضا داریم که نذورات، ثلث مالشان را و یا اگر زمین و ملکی دارند آن را در راه قرآن وقف کنند تا باقی‌الصالحاتی برای آنها باشد و تا مادامی که از آن مکان قرآنی استفاده می‌شود، ثوابش به آن بانی و واقف خیر می‌رسد و از سوی دیگر نیز هنگامی که تعداد حافظ قرآن و قاریان قرآن زیاد باشد، قطعا شاهد معضلاتی که در حال حاضر در جامعه شاهد هستیم، نخواهیم بود و از بزه‌کاری‌ها کم می‌شود واز سوی دیگر به منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن جامه‌عمل خواهیم پوشاند.
در ادامه کریمی، معاون آموزش مهد قرآن درباره آیین‌نامه آزمون ترنم وحی، گفت: ترنم وحی در قالب آزمون برگزار می‌شود و نه مسابقه، تفاوت آن هم این است که در مسابقات، افراد با دیگر افراد سنجیده می‌شوند و خروجی آن رتبه‌های یک تا سه است، اما در آزمون هر فرد با خود سنجیده می‌شود، یعنی توانایی حفظ کل و ترجمه آنها ارزیابی می‌شود. همچنین در آزمون محدودیت حضور افراد نداریم، اما در مسابقات به استان‌ها و شهرستان‌ها سهمیه می‌دهند و محدودیت حضور افراد دارند که از آنها تعدادی برگزیده می‌شوند.

انتظار برای بودجه‌‌های دولتی آزمون «ترنم وحی» را به تعطیلی می‌کشاند/راه‌اندازی بنیاد «شهریار پرهیزکار» در آینده نزدیک
وی ادامه داد: همچنین در آئین‌نامه آزمون نیز تسهیلاتی است که در مسابقات نیست و باید بگویم که چارچوب اصلی آیین‌نامه به مانند مسابقات است، اما در جزئیات آن تفاوت است، مثلا در مسابقات مرسوم است که سه سؤال پرسیده می‌شود، اما ما در آزمون ترنم وحی شش سؤال می‌پرسیم با این هدف که از اجزاء بیشتر قرآن سؤال پرسیده و محفوظات حفاظ محک زده شود.
کریمی درباره هیئت داوران این آزمون، عنوان کرد: تیم داوری در بخش آقایان، متشکل از هیئت علمی مؤسسه چون شهریار پرهیزکار در بخش حفظ و در بخش تجوید، سیدمهدی سیف است و حین برگزاری مسابقات نیز جلسات مشاوره و کارگاه‌های آموزشی داریم. همچنین در بخش بانوان نیز هیئت علمی متشکل از افرادی است که در گذشته عضو مؤسسه بوده و هستند چون زهرا صریحی‌نژاد، فاطمه شیرازی و ...
وی با تأکید بر اینکه الحمدلله طی برپایی آزمون ترنم وحی با کم‌ترین اعتراض روبرو بودیم، اظهار کرد: چون حساسیت‌های مسابقات نیست و افراد هنگامی که با آن مواجه می‌شوند، اگر توانایی داشته باشند، به راحتی از عهده آن برخواهند آمد.
معاون آموزشی مؤسسه درباره کم‌سن‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده، عنوان کرد: در مرحله مقدماتی دقت بیشتر شد که نتیجه آن این شد که کیفیت حافظان شرکت‌کننده که به مرحله کشوری راه یافتند، بیشتر بودند و با ریزش کمتری در مرحله نهایی روبرو شدیم. کم‌سن‌ترین شرکت‌کننده از استان یزد «جواد محمودی‌هاشمی» با 11 سال سن و مسن‌ترین شرکت‌کننده از استان فارس بود که با 62 سال سن در این آزمون حضور پیدا کرد که از سن 55 سالگی حفظ را آغاز کرده بود.

یادآور می‌شود، مؤسسه مهد قرآن از سال 1371 فعالیتش را آغاز کرده است، نخستین مؤسسه قرآنی است که با محوریت حفظ قرآن فعالیت داشته است و در 24 استان حدود 150 شعبه دارد. این مؤسسه، آموزش‌های حفظ، مفاهیم، تدبر در قرآن و عترت را به قرآن‌آموزان ارائه می‌دهد. فعالیت این مؤسسه در استان‌ها و شعب به صورت خودجوش و مردمی است.
انتهای پیام

captcha