همراهی قرآن و عترت را در ماه حسین(ع) بیشتر دریابیم
کد خبر: 3746875
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

همراهی قرآن و عترت را در ماه حسین(ع) بیشتر دریابیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نگاهی به تاریخ اسلام به خوبی نشان می‌دهد كه هرگاه میان قرآن و عترت جدایی افتاده، خسارت‌های جبران‌ناپذیری شامل حال امت اسلام شده است. چه خوب است كه اكنون كه در ماه محرم قرار داریم، به همراهی قرآن و عترت تأكید بیشتری داشته باشیم و در محافل و مجالس روضه خود، ساعتی را هم به تلاوت آیات قرآن و همچنین توجه به مفاهیم آن بپردازیم.

به گزارش ایكنا از فارس، یك هزار و 400 سال از فرمایش و توصیه اكید پیامبر مكرم اسلام(ص) مبنی بر لزوم همراهی قرآن و عترت و جدایی‌ناپذیر بودن این دو تا قیامت می‌گذرد.
نگاهی به برگ برگ تاریخ اسلام، به خوبی نشان می‌دهد كه هر گاه میان این دو جدایی افتاده است، چه خسارت‌های جبران‌ناپذیری شامل حال امت مسلمان شده است.
از بعد از رحلت پیامبر مكرم اسلام(ص) و جریان سقیفه جرقه جدایی این دو از هم زده شد و با فراموشی واقعه غدیر و خانه‌نشینی مولای متقیان حضرت علی(ع) به‌مدت 25 سال این مسئله به اوج رسید.
تاریخ شاهد وقوع جنگ‌های بیشماری به دلیل جدایی قرآن و عترت از یكدیگر بوده است؛ جنگ‌های جمل، نهروان، صفین و هزاران جنگ دیگری كه از ابتدای رحلت پیامبر مكرم اسلام(ص) تاكنون رخ داده است همگی به دلیل تلاش عده‌ای برای جدایی قرآن و عترت از یكدیگر بوده است.
از سوی دیگر نگاهی به سخنان و سیره پیامبر مكرم اسلام(ص) در دوران حیاتشان و همچنین احادیث ائمه اطهار(ع) چه در آثار و كتب اهل شیعه و چه اهل سنت به خوبی می‌توان به اهمیت همراهی قرآن و عترت با یكدیگر پی برد. هر جا قرآن بود، عترت هم باید باشد وگرنه تفسیر به رأی آیات قرآن قطعاً آثار سوء فراوانی را به جامعه مسلمین تحمیل خواهد كرد.
امروز و با گذشت 1400 سال هم همچنان شاهد خسارت‌های جبران‌ناپذیر تلاش عده‌ای برای جدایی قرآن و عترت هستیم. شكل‌گیری گروه‌های تكفیری و وهابی نظیر القاعده، طالبان، داعش و غیره كه هر كدام از اینان موجب وقوع جنایت‌های وحشتناكی در كشتار نسل مسلمانان و حتی جامعه بشری هستند، خود گواهی از این ادعا هستند كه پذیرش قرآن بدون عترت امكان‌پذیر نیست.
به همین دلایل است كه باید همواره بر اصل جدایی‌ناپذیری این دو در تمام مناسبت‌ها و مرحله‌ها تأكید كنیم و چه زمان و فرصت‌هایی كه متعلق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند بهتر برای این كار وجود دارد.
چه خوب است كه اكنون كه در ماه محرم قرار داریم، ماه حسین(ع)،‌ ماه تجلی اوج مظلومیت و تثبیت حقانیت خاندان عصمت و طهارت(ع) به همراهی قرآن و عترت تأكید بیشتری داشته باشیم و در محافل و مجالس روضه خود، ساعتی را هم به تلاوت آیات قرآن و همچنین توجه به مفاهیم آن بپردازیم و از این گذر نگاهی بر درس‌های عاشورا با تكیه بر آموزه‌های قرآن داشته باشیم.
البته در نقاط مختلف كشورمان و از جمله در استان فارس نیز حركت‌هایی از این دست شده است چنانچه محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس از اجرای طرح «حسین(ع)؛ قرآن ناطق» د رتمام مؤسسات قرآنی این استان طی ایام محرم خبر داد و تأكید كرد كه در این طرح هر روز یک جزء قرآن به نیت یکی از شهدای کربلا قرائت شده و در ادامه مفسران قرآن به تفسیر آیات خواهند پرداخت.
اما تنها تلاوت قرآن در مؤسسات قرآنی كفایت نمی‌كند بلكه خوب است كه در تمام مراسم‌های هیئات مذهبی و تكایا و سوگواری‌های حسینی در كوچه و برزن به این مهم توجه ویژه شود.
پیشنهاد می‌شود كه سازمان‌های متولی امور قرآنی اعم از سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مهم توجه بیشتری داشته و از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت ببرند.
انتهای پيام

captcha