رکورد شکنی پی در پی بازار سرمایه
کد خبر: 3746920
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

رکورد شکنی پی در پی بازار سرمایه

در هفته جاری شاهد رکورد شکنی های پی در پی بازار سرمایه هستیم که در تاریخ بازارسرمایه بی سابقه است.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: در شروع هفته جاری شاخص کل با ۱۳۸ هزار ۴۴۵ واحد کار خود را شروع کرد و تا پایان هفته کاری بازار سهام تا ارتفاع ۱۵۵ هزار ۶۱ واحد رشد کرد. تنها در روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه با ۶ هزار ۴۸۳ واحد رشد کرد که این مقدار رشد در تاریخ بازار سرمایه بی ساقه است.

روز نامه جهان اقتصاد در مصاحبه هایی که با کارشناس بازار سرمایه داشت پیش بینی کرده بود که تا پایان تابستان شاخص کل به ۱۵۰ هزار واحد خواهد رسید، که این پیش بینی تحقق یافت.

مهمترین عامل رشد شاخص کل بورس در هفته جاری مربوط به حذف سقف رقابتی محصولات فولادی و امید به اجرای این دستورالعمل در خصوص محصولات پتروشیمی است. به همین دلیل روز چهار شنبه فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی پارس چهار نمادی بودند که بیشترین تاثیر افزاینده را روی شاخص داشتند. تاثیر هر یک از این نمادها روی نماگرهای بازار سرمایه به ترتیب ۷۰۴، ۵۰۲، ۴۹۶ و ۲۵۸ واحد بود.

همچنین تعداد کمی از نمادها سعی کردند جلوی افزایش شاخص بورس را بگیرند که از جمله آنها می‌توان به آسان‌پرداخت پرشین، اهنگری تراکتورسازی ایران و گروه صنعتی بوتان اشاره کرد.

از طرف دیگر رئیس سازمان بورس خبر از بررسی ابزار معاملاتی «وارانت» در جلسه کمیته فقهی خبر داد، این ابزار نیز می تواند موجب رشد بازار سرمایه شود.

رشد بازار سرمایه موجب شد تا دیگر بازار ها مانند بازار طلا و ارز قرمز پوش شوند هرچند پس از ساعت معاملاتی بورس نرخ ارز رشد اندکی یافت.

حمید علی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به رکورد شکنی های پی در پی بازار سهام گفت: شاخص بورس تهران در ادامه روند رشد روزهای گذشته در یک روز تاریخی با رشدی نزدیک به ۶۵۰۰ واحدی با قدرت به کانال ۱۵۵ هزار رسید.

وی افزود: این در حالی است که روند ورود نقدینگی به بورس با شیبی تند در حال افزایش است و رشد شاخص بورس یکی از مهمترین اخبار اقتصادی کشور تبدیل شده شده است که می تواند بخشی از نقدینگی کشور را به سمت بازار هدایت کند

علی نژاد گفت: از جمله موارد شدت بخشیدن به و جذاب شدن بازار می توان به خروج از قیمت های دستوری و حذف سقف رقابتی محصولات فولادی و امید به اجرای این دستورالعمل در خصوص محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرکایه بیان داشت: با توجه به تورم ۴۰ درصدی در ۵ ماه ابتدای سال ردشد بورس ۲۰ درصد بوده که با توجه به پیش بینی تورم ۶۰ درصدی تا پایان سال انتظار می رود بورس تهران وارد یه روند رو به رشد چشمگیری باشد.

وی در پایان گفت: چارت تکیکالی شاخص کل نشان می دهد که شاخص کل بورس تهران با عبور ار سقف کانال وارد روند جدیدی شده است.

 مرتضی ابراهیمی

 

captcha