چالش صنعت لوازم خانگی با معضلی به نام حمله به بازار!
کد خبر: 3746927
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

چالش صنعت لوازم خانگی با معضلی به نام حمله به بازار!

آخرهفته گذشته خبرنگاران رسانه های جمعی با حضور در سه خط تولید مهم لوارم خانگی گروه سام، از نزدیک آخرین وضعیت تولید یخچال، ماشین لباس شویی و تلویزیون این برند مشترک ایرانی – کره ای را بررسی کردند.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: این صنعت اشتغالزا، این روزها در «امین حضور» و دیگر مراکز عرضه لوازم خانگی کشور با چالشی مواجه شده است که به گفته بسیاری از فعالانش حیرت انگیز است؛ روزی نیست که از زبان مردم عادی گلایه ای از «کمبود» وحتی «نبود» محصولات خانگی نشنویم، خریدارانی که می گویند برخی فروشگاهها حتی با قیمتهای گران تر از نرخ های مصوب، کالایی را عرضه نمی کنند.

در حاشیه بازدید از گروه سام که یکی از قطب های تولید و عرضه لوازم خانگی کشور است از یکی از مدیران ارشد این گروه پرسیدیم دلیل این بازار خالی شده از لوازم خانگی چیست؟، علیرضا موسوی مجد که علاوه بر مدیریت بر «سام الکترونیک»، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی تصویری کشور نیز هست در پاسخ از اتفاقی پرده برداشت که به گفته خودش عجیب و حیرت انگیز است.

موسوی مجد از فضای روانی عجیبی که در این روزها به وجود آمده سخن گفت و افزود: به دلیل القای این فضای روانی که برای مردم به وجود آمد بسیاری از مردم برای خرید محصولات لوازم خانگی به فروشگاه ها هجوم آوردند و همین مسئله باعث شد تقاضا به شکل چشمگیری از عرضه پیشی بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تقاضای موجود در بازار لوازم خانگی کاذب است و با آمار و ارقام آن را می‌توان ثابت کرد، افزود: باید در این باره مدیریت صورت گیرد تا این تقاضا کاذب فروکش کرده و بازار به تعادل برسد.

موسوی مجدبا اشاره به اینکه هر سال در تیرو مردادماه تولیدات به دلیل وجود نداشتن کشش در بازار با کاهش روبه رو می‌شد، گفت: در حال حاضر به دلیل برخی نگرانی‌هایی که به وجود آمده است برخلاف سال‌های گذشته تقاضادر این بازه زمانی افزایش یافته است، او اضافه کرد در سنوات گذشته با شروع ماه محرم، بازار صنعت لوازم خانگی به خوابی عمیق فرو می رفت اما در کمال حیرت این روزها، از برخی ماههای عادی نیز بیشتر شده است.

موسوی مجد تاکید کرد: تعداد انبار‌ها و موجودی کامل آن‌ها به صورت روزانه برای نظارت به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه فروشندگان از عدم عرضه کالا از سوی تولیدکنندگان گلایه دارند، تصریح کرد: به واحد‌های صنفی که میزان سفارش آن‌ها نسبت به سنوات گذشته افزایش غیرمنتظره و چندبرابری داشته است کالا تحویل داده نمی‌شود تا آن‌ها موجب افزایش قیمت‌ها شوند.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی تصویری کشور تاکید کرد: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده برخی از فروشندگان سقف کالایی برای آن‌ها تعیین شده تا بازار به تعادل برسد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد این فضا موقتی است و ما نمی توانیم بر مبنای هیجان موقتی برنامه خط تولید را تغییر دهیم. البته مسائل و مشکلاتی وجود دارد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل از آن آگاهی دارند

موسوی مجد این اطمینان را داد که با این حال آنچه که برای مردم مهم است موضوع تامین نیاز داخلی است که باید بگویم که برای تامین نیاز داخلی مشکلی وجود ندارد.

وی البته با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز محصولات وارداتی افزایش قابل توجهی داشتند، اظهار کرد: محصولات داخلی علی رغم نوسانات قیمت ارز به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کردند که آن هم به دلیل گران شدن برخی از مواد اولیه بوده است.

موسوی مجد اظهار کرد:خوشبختانه صنعتگران ایرانی توانسته‌اند با انتقال تکنولوژی، تولید به معنای واقعی را در حوزه تلویزیون، لباسشویی و یخچال کلید بزنند.این فعال صنعتی در ادامه افزود: این اقدامات ارزش افزوده فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده است. در چند سال گذشته کسانی که به مکه سفر می‌کردند تلویزیون‌ را به عنوان سوغاتی برای اقوام خود هدیه می‌آوردند که این موضوع خوشایند نبود. در حالی که امروز وضعیت تلویزیون به سمت و سویی حرکت کرده که انتظار می‌رود در آینده بتوانیم صادرات این محصول را در دستور کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد:هفتمین برند دنیا به ما اجازه داده که در کشور فعالیت کنیم و بنابراین این موضوع می‌تواند ارزش افزوده خارق العاده‌ای را برای ما ایجاد کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی تصویری کشور گفت: برای آنکه کالا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد تصمیم گرفتیم بعد از نصب، کارتن کالا را بازگردانیم تا از خرید و فروش مجدد آن و انبار کردن لوازم‌خانگی توسط دلالان جلوگیری شود، زیرا گاه قیمت مصوب با قیمت ارائه شده در بازار اختلافی ۷ تا ۸ میلیون تومانی دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور بابیان اینکه برخی قطعات از کشور کره‌جنوبی تأمین می‌شود، افزود: مشکلی برای تأمین مواد اولیه از سوی کره‌جنوبی نداریم و در این خصوص قول مساعد داده‌اند.

وی گفت: در تأمین ارز نیز مشکلی نداریم و ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما می‌گیریم. در همین زمینه، انتقال ارز نیز بدون مسئله در جریان است.به گفته وی در خصوص تأمین مواد پتروشیمی نیز مشکلی وجود ندارد و تنها مسئله این است که این مواد گران شده‌اند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این بازدید کارخانه یخچال گروه سام مورد بازدید قرار گرفت که به گفته مدیر فنی این کارخانه نزدیک به ۶۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه در داخل و از طریق پتروشیمی ها با واسطه انجام می شود.این کارخانه که ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ یخچال در روز دارد، در صورت تامین مواد اولیه و قطعات قابلیت پاسخگویی با تقاضای بازار خاورمیانه را دارد، اما امروز با تولید ۸۰۰ یخچال در روز بر مبنای نیاز بازار داخلی هدف گذاری شده است.

تولید ماشین لباسشویی به دو خط تولید که ظرفیتی بیش از ۳ هزار دستگاه در روز دارند در چند ماه گذشته به دلیل محدودیت های دولت برای تخصیص ارز برای واردات کاهش یافته با این حال این ظرفیت مناسب نشان می دهد که این ظرفیت ها نیز بر محور صادرات طراحی شده و اگر فضای همکاری ها توسعه یابد و محدودیت های تحریمی وجود نداشت امکان صادرت نیز ممکن بود. در این خط تولید نیز ظرفیت داخلی سازی ۶۰ به ۴۰ است که بخش عمده ای از مواد اولیه از طریق پتروشیمی ها تامین می شود.

خط تولید تلویزیون از دیگر محصولاتی بود که از سوی خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت. به گفته مدیر این کارخانه امکان تولید ۳۷ مدل تلویزیون با ظرفیت ۹ هزار دستگاه در روز در این کارخانه وجود دارد، اما فعلا این تولید با ۲۵۰۰ دستگاه در روز ادامه دارد.

captcha