سنت تمسک به قرآن ناطق و صامت در مجالس عزاداری/ در منبرها از بیان مطالب تکراری پرهیز شود
کد خبر: 3746946
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

سنت تمسک به قرآن ناطق و صامت در مجالس عزاداری/ در منبرها از بیان مطالب تکراری پرهیز شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مهدی دغاغله با بیان اینکه ایراد من به منابری است که در عزاداری امام حسین(ع) برپا می‌شود‏، گفت: در این منبرها مطالب تکراری و فرمالیته بیان می‌شود و فقط اشکی ریخته و روضه‌ای خوانده می‌شود و عزاداران به آنچه که باید نمی‌رسند و مشکلات واقعی مردم بیان نمی‌شود.

ضرورت پرداختن به قرآن ناطق و صامت در مجالس عزاداری/ در منابر مطالب تکراری بیان می‌شود/ در منبرها عزاداران به آنچه که باید نمی‌رسند

به گزارش ایکنا از خوزستان، چند سالی است که حضور قاریان و تلاوت مجلسی آنها پیش از مجالس عزاداری امام حسین(ع) رواج و رونق یافته است. با توجه به اینکه در ماه عزاداری سیدالشهدا(ع) جلسات قرآنی تعطیل می‌شوند و قاریان و استادان قرآنی در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کنند فرصت برپایی کرسی تلاوت و قرائت قاریان در ماهی که تمام قرآن توسط امام حسین(ع) و یارانش به حقیقت پیوست اقدامی مطلوب و قابل توجه است.
این سنت نیک همچون بسیاری دیگر از سنت‌های خوب همچون جزءخوانی قرآن کریم در ماه رمضان و اعتلای هنر دینی تواشیح از استان خوزستان آغاز و به دیگر نقاط کشور تسری یافت.
بسیاری از هیئات مذهبی در حال حاضر اصرار دارند که حتما قاری پیش از آغاز مجلس عزاداری قرآن تلاوت کند البته استقبال عزادارن در مجلس هم در تداوم این اتفاق خوب بی‌تاثیر نبوده است.

گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با مهدی دغاغله استاد و پیشکسوت قرآن و مبدع سنت تلاوت قرآن پیش از جلسات عزاداری را در زیر بخوانید.

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: دو سه سالی است که تلاوت قرآن کریم پیش از مجلس عزاداری امام حسین(ع) باب شده است. این نکته هم ضروی است که بگویم ابتکار این کار از خوزستان آغاز شد.
وی ادامه داد: ایراد من به منابری است که در عزاداری امام حسین(ع) برپا می‌شود. مطالب تکراری و فرمالیته بیان می‌شود و فقط اشکی ریخته و روضه‌ای خوانده می‌شود. اما هدف چیز دیگری است. با برپایی این منبرها فرد به آنچه که باید نمی‌رسد و مشکلات واقعی مردم بیان نمی‌شود.
دغاغله با تأکید بر اینکه قرآن و عترت بر اساس حدیث ثقلین در کنار یکدیگر قرار دارند، گفت: ما شیعیان مقداری متهم به این هستیم که قرآن را کنار گذاشته‌ایم، بنابراین خوب است که در مجالس عزاداری حسینی قرآن ناطق و صامت را در کنار یکدیگر داشته باشیم. با بیان آیات قرآن کریم و همچنین مسائل روز منطبق با واقعه عاشورا بانیان برگزاری مجالس عزاداری عزمشان جزم می‌شود که حتماً قاری پیش از مراسم عزاداری قرآن تلاوت کند. البته خواندن قرآن یک طرف و اگر خود قاریان هم بتوانند با مطالعه آیات قرآن مرتبط با اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) اطلاعاتشان را بالا ببرند، نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.
داور بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: مسائل اجتماعی، اخلاقی و سیاسی باید در سخنان منبری‌ها از دیدگاه کربلا دیده شود تا فایده عملی حضور مردم در این مجالس را به همراه داشته باشد. خود من وقتی که در مجالس حضور پیدا می‌کردم متناسب با موضوعی که می‌خواستم در مورد آن صحبت کنم، آیات قرآن را تلاوت می‌کردم. البته اگر قاریان بخواهند آیاتی مرتبط با امام حسین(ع) قرائت کنند می‌توانند به سوره مبارکه کهف که گفته می‌شود سر مبارک امام حسین(ع) آن را تلاوت می‌کرده، سوره فجر، سوره انسان و آیات مرتبط با بیان فضیلت‌های اهل‌بیت(ع) در آن را انتخاب و قرائت کنند.
وی عنوان کرد: همچنین سخن گفتن از نکات عملی واقعه کربلا باید به این‌گونه باشد که از حرف‌های تکراری پرهیز شود. مثلاً به این موضوع پرداخته شود که یزید تحت چه شرایطی بزرگ شده که دست به چنین عملی زد. تا به این نتیجه برسیم که پدر و مادرها در تربیت فرزندانشان دقیق باشند و بدانند کسی که بدون نظارت پدر و مادر بزرگ می‌شود، ممکن است یزیدی دیگر را در تاریخ رقم بزند.
حضور قاریان قرآن برای گام نخست در مجالس عزاداری حسینی و رهانیدن این مراسم از عزاداری صرف بسیار مثبت و مطلوب است اما با افزوده شدن بر سابقه این سنت، قاریان باید بدانند که دیگر روح تشنه نوجوانان و جوانان برای هرچه بیشتر دانستن از دین و و مذهب را فقط قرائت قرآن کریم نمی‌تواند راضی نگهدارد بنابراین خوب است که با مطالعه مقاتل، تفاسیر قرآن و همچنین آموختن و روی آوردن هرچه بیشتر بر تلاوت معنامحور این سنت پخته‌تر و گسترده‌تر شود.

انتهای پیام

captcha