دنیازدگی و اهمال؛ آفات هدایت دینی
کد خبر: 3746966
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
ویسکرمی مطرح کرد:

دنیازدگی و اهمال؛ آفات هدایت دینی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که ائمه‌ اطهار(ع) همواره در مسیر هدایت دینی با مواضع مختلفی مواجه بودند، اظهار کرد: دنیازدگی، تفاخر و اهمال شاخص‌ترین آفات هدایت دینی هستند.

دنیازدگی و اهمال؛ آفات هدایت دینی مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفسیری خطبه ۱۰۱ نهج البلاغه، اظهارکرد: خداوند متعال پیامبر اسلام(ص) را در روزگاری مبعوث به رسالت و هدایت بشریت کرد که هیچ کسی از عرب کتابی نخوانده و کسی ادعای وحی نداشت.
وی به شرایط زندگی جزیرة‌العرب قبل از اسلام اشاره کرد و با ذکر این مطلب که قبل از اسلام عرب منحصر در جزیره‌العرب بود، افزود: پیامبر اسلام با کمک و یاری و کسانی‌که او را اطاعت کرده بودند و به اسلام گرویده بودند، به مبارزه با عصیان پرداخت این در حالی‌است که کلمه عصیان در فرازهای نهج‌البلاغه به‌معنای دیر اثر پذیرفتن است.

اسلام؛ دادرس درماندگان
ویسکرمی با بیان این مطلب که قبل‌از آن‌که مرگ انسان را فرا بگیرد باید مرگ را باور داشته باشد، اضافه کرد: در بخشی از این خطبه به همراهی پیامبر با درماندگان اشاره شده است که این امر بیان‌کننده این مطلب است که اسلام دادرس درماندگان است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان به وجود معنای ظاهری و باطنی در خطبه ۱۰۱ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: از ظاهر خطبه برداشت می‌شود در سفرهایی که پیامبر اسلام تشریف می‌برند همواره آخر کاروان حرکت می‌کرده و همراه و همنشین درماندگان بودند اما باطن خطبه به بُعد معنوی و هدایت‌گری اشاره دارد.

تأثیر شرایط اجتماعی در هدایت افراد
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که گاهی تعدادی از افراد جامعه در مسیر هدایت درمانده می‌شوند، تصریح کرد: شرایط اجتماعی در هدایت و کمال افراد تاثیرگذار است و وظیفه حاکم اسلامی هدایت و کمک به این افراد است.

خبر دادن از آینده؛ از ویژگی‌‌هایی پیامبر اکرم(ص)
وی خبر دادن از آینده را ازویژگی‌‌هایی پیامبر اسلام برشمرد و با ذکر این مطلب که ائمه‌اطهار چراغ هدایت و رستگاری هستند، تصریح کرد: همیشه افرادی وجود دارد که دنبال خیر و صلاح و هدایت نبوده و به‌دنبال فتنه‌انگیزی هستند اما وظیفه حاکمان اسلامی هدایت این افراد است.

هدایت مشروط به اراده انسان است
ویسکرمی هدایت را امری اختیاری و مشروط به اراده انسان دانست و افزود: هدایت امری است که شخص انسان باید اراده کند و به اجبار نمی‌شود افراد را هدایت کرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که گاهی فکر می‌کنیم خوب دین بیان نشده در حالی‎که دین به خوبی بیان شده اما عده‌ای نمی‌خواهند بپذیرند، تصریح کرد: وحی تا جایی کارآمدی دارد تا حق و باطل را نشان فرد بدهی بعد از آن پذیرفتن یا نپذیرفتن به اراده انسان بستگی دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که پیامبر اکرم(ص) امت اسلامی را در جایگاهی بالاتر از دیگران قرار داد، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به‌لحاظ اخلاقی امت اسلامی را تا جایی قرار داد که الگوی دیگران شدند.

الگوپذیری جهانیان از اسلام
وی به الگوپذیری جهانیان از مکتب اسلام اشاره کرد و با ذکر این مطلب که الگوپذیری جهان تا جایی بود که در یک مقطع از دوران غربی‌ها لباس عربی می‌پوشند، تصریح کرد: اسپانیا در مقطعی از تاریخ به برکت اسلام که به اوج تمدن رسیده بود.

ولایت؛ ضامن بقای اسلام
ویسکرمی با بیان این‌که اسلام بعد از پیامبر رواج پیدا کرد و قرن پنجم هجری به اوج خود رسید، تصریح کرد: تا جایی‌که تمام علوم در دست مسلمانان بود اما بعد از قرن پنجم هجری، به ولایتی که ضامن حفظ اسلام باشد توجه نمی‌شد این در حالی‌است که چراکه ولایت ضامن بقای اسلام است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که امام علی(ع) در فرازی از این خطبه به معرفی خود می‌پردازد، تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که تعریف کردن از خود فی‌نفسه بد نیست و اگر در مسیر تربیت باشد خوب است اما از روی تکبر و فخر باشد ایراد دارد.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که امام علی(ع) گاهی مجبور می‌شود در مسیر هدایت بشر، خود را به جامعه معرفی کند و این از مظلومیت علی(ع) است، ادامه داد: باید دیگران آن حضرت را معرفی کنند.
وی امام علی(ع) را از جلوبرندگان هدایت بشر دانست و با ذکر این مطلب که آن حضرت در هدایت بشر نقش اساسی داشته است، ادامه داد: در تمام مدتی‌که امام علی(ع) یار پیامبر بود هیچ‌گاه نترسیده سستی و اهمال نکرده است.
ویسکرمی آفت‌های هدایت دینی را اهمال، دنیازدگی، تفاخر و سستی دانست و با ذکر این مطلب که برخی‌ها در مباحث هدایتی ضعف نشان می‌دهند و از موضع ضعف وارد می‌شوند، تصریح کرد: گاهی فرد انقلابی زمانی مسئول می‌شود به‌دلایل مختلف در مدیریت از خود ضعف نشان می‌دهد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که ترس انسان را ضعیف می‌کند و هرجا انسان در مسیری از خود کوتاهی نشان دهد خیانت کرده است، اضافه کرد: در قرآن‌کریم آمده است در تعقیب دشمن از خود سستی راه ندهید چراکه دشمن هم خسته است مثلاً در شرایط امروز هم ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از دست ما خسته است و نباید ما کم بیاوریم‌.

فراوانی قسم‌ها در نهج‌البلاغه به جهت ایجاد باور حقیقی در مردم است
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که قسم خوردن امام علی(ع) در نهج‌البلاغه برای ایجاد باور حقیقی مردم است، ادامه داد: برای رسبدن به‌معنای واقعی تفسیر، واژگان را باید به‌درستی معنا کرد چراکه برخی ترجمه‌های کتب دینی، ترجمه به مضمون است و انسان برای دقت بیشتر باید به‌معنای واقعی کلمه توجه کند.
وی با اشاره به این‌که اسلام پهلوی باطل را شکست و حق را از پهلوی باطل بیرون آورد، افزود: گاهی برای رسیدن به حق باید بها پرداخت.
ویسکرمی با بیان این‌که دشمنان امروز شبکه‌ای با نام امام حسین(ع) راه انداخته‌اند و ساعت‌ها فقط درباره ضریح امام حسین(ع) صحبت می‌کنند، اضافه کرد: حال باید پرسید این افراد زمانی‌که داعش می‌خواست به حریم اهل‌بیت(ع) حمله کند و حرم آنان را نابود کند، کجا بودند.
انتهای پیام

captcha