شعر دفاع‌مقدس، زلال‌ترین آینه تمام‌نمای خود را در شعر شهریار یافت
کد خبر: 3747182
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

شعر دفاع‌مقدس، زلال‌ترین آینه تمام‌نمای خود را در شعر شهریار یافت

گروه فرهنگی ــ یک استاد شهریارشناس بااشاره به اینکه شعر دفاع‌مقدس، زلال‌ترین آینه تمام‌نمای خود را در شعر شهریار یافت، گفت: شهریار از صور خیال به یک کلام‌ساده ولی دل‌انگیز آمده و این نبوغ شهریار را نشان می‌دهد که دریافته‌بود مردم آن زمان این‌گونه اشعار را می‌پسندند.

شعر دفاع‌مقدس، زلال‌ترین آینه تمام‌نمای خود را در شعر شهریار یافت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جمشید علیزاده، استاد شهریارشناس عصر امروز در نشست نقش شهریار در ادبیات که در محل شانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه برگزار شد، بیان کرد: طی سال‌های حکومت رژیم پهلوی، تنها چیزی که اجازه می‌دادند با زبان ترکی منتشر شود، اشعار مرثیه‌ها بود که آن هم شرایطی داشت که جایی در اشعار خود باید به عدل شاه اشاره می‌کردند.

وی افزود: متولیان کتاب‌های حوزه فرهنگ و هنر باید خط قرمزی در ذهن خود داشته‌باشند و شعر جنگ و دفاع مقدس باید ازهم تفکیک شوند، آن مسائلی که در متن سال‌های جنگ نوشته‌شده شعر اصیل جنگ است ولی آن چیزی که مختص مجمموعه‌ای از شهدا است باید در رابطه با تکریم جایگاه شهدا باشد.

علیزاده خاطرنشان کرد: جوانی که هیچ چیز از جنگ نمی‌داند و اکنون بنا به چیزهایی که می‌شنود، شعر می‌گوید در عین حال که شعر خوبی هم هست ولی با شعر جنگ، تفاوتی بنیادین و اصیل دارد.

وی تاکید کرد: شعر جنگ یک بحران اجتماعی بوده و جامعه‌ای که درگیر جنگ می‌شود، در واقع وارد یک بحران شده و خصلت شعر اصیل جنگ این است که هنر بحران ایام بوده و این مساله را می‌توان در ادبیات کل جهان نشان داد.

این استاد شهریارشناس ادامه داد: شعر جنگ بیش از آنکه به مسائل فنی و بلاغی روی بیاورد، به دنبال بازگوکردن حرف دل مردم بوده و شعری‌است که بیشتر به طرف شعار عمل می‌کند و می‌توان این را در شعر مقاومت فلسطین احمد درویش نیز مشاهده کرد.

علیزاده بابیان اینکه این بحران اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی 7 دهه به طول انجامیده‌است، یادآور شد: اشعار هر دهه به سمت صور خیال و فنی‌تر شدن پیش‌رفته و تداوم این بحران اجتماعی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس که برهه ویژه‌ای از تاریخ ما به شمار می‌رود، بیش از اینکه به سوی مسائل فنی، بلاغی و وزن و قافیه جدید میل کند، به سوی شعارگونه بودن پیش‌رفته و در واقع صدای مردم است.

این استاد بااشاره به اینکه شعر دفاع‌مقدس زلال‌ترین آینه تمام‌نمای خود را در شعر شهریار یافت، افزود: شهریار از صور خیال به یک کلام ساده ولی دل‌انگیز آمده و این نبوغ شهریار را نشان می‌دهد که دریافته‌بود، مردم آن‌زمان این‌گونه شعرها را می‌پسندیدند.

وی ادامه داد: تمام واقعیت‌های جنگ را می‌توان در اشعار شهریار مشاهده کرد و دفاع مقدس ما یک فرق بنیادین با جنگ‌هایی که ملت ما در طول تاریخ داشته، دارد و آن این است که الگوی این جنگ قیام اباعبدالله‌حسین(ع) است.

علیزاده گفت: مشکل اصلی جامعه ما در طول عصر حاضر و به ویژه بعد از انقلاب و نکته‌ای که امروز مورد غفلت قرار گرفته این است که ما به‌جای اینکه دلایل قیام عاشورا را برای نسل جوان بازگو کنیم، فقط به برخی نکات کلیشه‌ای بسنده‌کرده و این ناآگاهی و بی‌اطلاعی کار را به جایی می‌کشاند که ما ادب شرعی را در اشعار معصومین(ع) رعایت نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: غالبا در اشعار آیینی امروز بعد معرفتی وجود نداشته و فقط یک جدول ضرب تکراری است و هیچ نشانه‌ای دال بر ساختمندبودن اشعار در فضای قیام و نهضت عاشورا وجود ندارد ولی در اشعار شهریار این مساله را به صورت ساختمند مشاهده می‌کنیم.

این استاد شهریارشناس ادامه داد: در لابلای اشعار شهریار می‌توان اعتقادات پنهان او را مشاهده‌کرد و وجوه مذهبی و دیانتی شهریار را می‌توان در اشعار او به وضوح‌یافت و شهریار متنوع‌ترین و جامع‌ترین شاعری است که در زبان فارسی و ترکی ظهور کرده و ابعاد متنوعی که در شعر شهریار منجر به خلق شاهکار شده‌اند در هیچ شاعری به صورت عملی وجود ندارد.

انتهای پیام

captcha